Tallinna Sadama juht: uus koostöölepe vähendab idariski
Tallinna Sadama juhi Valdo Kalmu sõnul aitab Tallinna Sadama sõlmitud lepe MPG AgroProduction OÜ-ga avada rohkem lõuna-põhjasuunalist koridori, mis vähendab ühtlasi idariski. Küprose omanikele kuuluva ettevõtte taga on sadamajuhi kinnitusel õlikultuuride töötlemises pikaajalise kogemusega inimesed.
MPG AgroProductionsi omanik on Küprosel registreeritud BITTANCE LIMITED. Valdo Kalm rääkis ERR-ile, et ettevõtte taga on inimesed, kes on rajanud komplekse ja teinud äri justnimelt õlikultuuride töötlemisel toiduainetetööstuse vallas.
"Nii et neil on pikaajaline kogemus. Need on inimesed kuni 30-aastase kogemusega, nad on eri riikidest," selgitas ta. "Need on selle valdkonna taustaga investorid selgelt, nad on rajanud neid komplekse, reaalselt tehaseid ehitanud või juhtinud, nimetaksin, et just strateegilised investorid."
Kalmu sõnul on tegu väärindava tehasega, mis käivitatakse mitmes etapis. Esimene etapp käivitub kohe ning eelkõige on tegu tootmis- ja alles siis logistikakompleksiga. Järgmistesse etappidesse kaasatakse Kalmu sõnul veel investoreid.
"See on väga pikaajaline leping ja nad on pika strateegilise vaatega, see sobib meie mudeliga kõige paremini," rõhutas ta.
Leping sõlmiti 99 aastaks ning seda põhjendas Tallinna Sadama juht asjaoluga, et nad on landlord-sadam - see tähendab, et kogu maa sadamates kuulub Tallinna Sadamale ning seda võib Eesti seaduste järgi väga pikaks ajaks välja rentida.
"Meie põhiline mudel ongi, et me rendime need maad operaatoritele välja. Ka täna käib see nii ja ka täna on keskmine lepingu pikkus väga pikk, üle 30 aasta. Antud juhul on tegemist päris suure investeeringuga, 200 miljonit, ja väga pikaajalise äriplaaniga. See sobib ühest küljest meie landlord-ärimudeliga, teisest küljest investorite vaatevinklist on tegemist väga suure investeeringuga, sellepärast selline pikkus."
Tooraine tuleb Ameerikast
Seda, kas investeeringu taga on pankade garantiid, sadam Kalmu sõnul täpselt ei tea, kuid teada on, et teatud etappidel on MPG AgroProductionil omafinantseering ning hiljem kaasatakse kindlasti ka investoreid ja pankasid.
Toorainet plaanitakse tuua eelkõige Põhja- ja Lõuna-Ameerikast, Euroopast ning Austraaliast, valmistoodang tarnitakse enamasti Euroopa riikidesse, Aafrikasse, Lähis-Ida ja Kagu-Aasia riikidesse. Küsimusele, kas see on logistiliselt mõttekas, vastas Kalm, et Tallinna Sadamale sobib see väga, sest baseerub kõige rohkem mudelil meri-terminal-meri.
"Sadamaäri on ju selline, et võtta võimalikult palju laevu sadamas vastu, sealt tuleb meie põhitulu. Selle mudeli puhul enamus tooret tuleb laevaga ja enamus valmistoodangust väljub laevaga. Samas on siin ka ära nimetatud, et kindlasti saab tööd ka Eesti Raudtee ehk osa tooret võib tulla raudteega sisse ja osa valmistoodangut läheb raudteega välja ja ka autotranspordiga. Aga valdav osa on justnimelt meritisi," rääkis ta.
Kalmu sõnul avab see võimalusi uutele turgudele ja toetab sadama strateegiat avada rohkem ka lõuna-põhjasuunaline koridor. Ajalooliselt on väga palju teenindatud ida-lääne suunda, aga kui viia Muugalt Euroopasse, kasutades raudtee või laeva kaudu sisuliselt lõunakoridori, vähendab see ka idariski ja suurendab Tallinna Sadama portfelli.
Vajalikke töötajaid napib
Probleem võib aga tekkida töökäte leidmisega, sest projekti realiseerimisel luuakse Muuga sadamasse ligi 300 uut töökohta ja kuni 1000 kaasnevat töökohta, kuid vaja on spetsialiste.
"Just eile istusime pikalt koos ja arutasime väga praktilisi teemasid. Kuna see on inseneeriamahukas tootmine, siis tõenäoliselt on kaks teed. Üks on väljaõpe, koostöö ülikoolidega, kuna meil on väga head suhted Tallinna Tehnikaülikooliga," selgitas Kalm. "Aga ilmslet tuleb neil ka sisse tuua kõrgtehnoloogilisi spetsialiste, sest see on suur kompleks, kui ta lõpuks täielikult käivitub, ja ta on ka Eestile väga hea. See on väga suure eksportkäibega tootmine."
Samas tõdes Tallinna Sadama juht, et nende ülesanne on pakkuda sadama infrastruktuuri nagu kaid, vesi, elekter ja kogu tootmispark, aga tehase rajab MPG AgroProduction ning ka tööjõuprobleem on küsimus eelkõige neile. Kalm lisas, et läbirääkimised ettevõttega kestsid mitu kuid ning sadam on väga õnnelik, et osutus väljavalituks, kuna konkurendid olid tõsised.
Tallinna Sadam ja MPG AgroProduction OÜ sõlmisid neljapäeval koostöölepingu ja hoonestusõiguse lepingu õlikultuuride töötlemise ja logistikakompleksi rajamiseks Muuga sadamasse, lepingud sõlmiti 99 aastaks ning investeeringu kogumaht on hinnanguliselt ligi 200 miljonit eurot.
Toimetaja: Karin Koppel