Abiliin kõnedest punane: uus riigihangete register tõrgub, kasutajad hädas ({{commentsTotal}})

Kasutajad on uue riigihangete registriga hädas.
Kasutajad on uue riigihangete registriga hädas. Autor/allikas: kuvatõmmis riigihangete registri avalehelt

Rahandusministeerium käivitas kolm nädalat tagasi uue riigihangete registri, millega kasutajad nüüd töö käigus ilmnenud vigade tõttu hädas on. Ka infoliinilt nõu küsida on keeruline, sest kõneootejärjekord on teiste abiküsijate tõttu terve tund, kurdavad kasutajad.

Riigihangete registrist peavad läbi käima kõik riigihanked, nii kohalikud kui ka rahvusvahelised. Seetõttu puutuvad sellega kokku kõik riigiasutused, kohalikud omavalitsused, riigi äriühingud, erialaliidud kui ka kõik pakkujad ehk suur osa erasektorist, kes hangetel osalevad. Kui süsteem tõrgub, halvab see kogu hangete korralduse.

Rahandusministeerium tuli 23. oktoobril välja täiesti uue riigihangete registriga, mis erineb oma ülesehituselt ja loogikalt vanast suurel määral. Lisaks ülesehituslikule loogikale on kasutajad sestpeale olnud hädas ka programmeerimisvigadega. Üleminekuaega vanalt registrilt uuele ministeerium ei jätnud.

"Kuna järkjärguline üleminek seda tüüpi kliendiportaali ning nii laiaulatuslike muudatuste puhul oleks tähendanud pikast üleminekuperioodist tingitud täiendavat segadust ja ka suuremat maksumust, tegime otsuse minna uuele süsteemile üle ühekorraga. Paralleelselt kahe registri kasutamine oleks kasutajate jaoks olnud oluliselt ebamugavam ja ebapraktilisem," kommenteeris ministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna juhataja Estella Põllu.

Ühest riigiasutusest kurdeti ERR-ile, et uusi hankeid on võimatu registrisse üles panna, sest ükski funktsioon ei tööta. Samas pole õnnestunud ka infotelefoniga kontakti saada, sest teised samasugused hädalised ripuvad liini otsas. Ootejärjekord on tunnine.

"Lahenduses on vead sees - nõutakse pakkumise avaldamisel, et pane keeled, milles saab pakkumisel osaleda, aga keelevaliku lahtreid pole. Seetõttu ei saa aga hanget avaldada," kirjeldas üks kasutaja ERR-ile oma kogemust.

Oma murega tõrkuva süsteemi pärast on riigiasutus ka süsteemi eest vastutava rahandusministeeriumi kantsleri poole pöördunud.

Rahandusministeerium on vaatamata punasele abiliinile seisukohal, et uus register on hästi käivitunud ja hästi vastu võetud.

"Uus register on käivitunud edukalt ja oleme saanud kasutajatelt positiivset tagasisidet, et see on eelmisest registrist parem nii kasutuskogemuse kui ka funktsionaalsuste poolest," kommenteeris Põllu.

"Samas on olnud ka tagasisidet, et ei osata konkreetses olukorras lahendust leida või ei saa kasutajatoega ühendust. Aga eks me arvestasime, et iga uus asi nõuab harjumist ja nüüd on kasutajatugi saanud juurde ka lisaressursse, et kõik pöördujad oma küsimustele võimalikult kiiresti vastused saaksid," ütles Põllu.

Tema sõnul on kasutajate pöördumiste peamiseks põhjuseks asjaolu, et tegevused on uues registris nii hankija kui pakkuja vaates korraldatud teisti kui varem.

"Näiteks tuleb pakkumuse esitamiseks moodustada pakkujal registris meeskond, kusjuures muudatuse põhjuseks oli pakkujate soov piirata ettevõttesiseselt juurdepääsu pakkumuste sisule. Kuigi registri arendusprotsessi olid kaastatud nii hankijate kui pakkujate esindajad, ei suuda testgrupp kunagi kõigi kasutajate soove ja tegevusloogikat lõpuni ette näha," põhjendas Põllu muret.

Lisaks sellele, et kasutajad ei saa hakkama uues registris hanke alustamisega, on palju probleeme ka vanast registrist hangete ületoomisega. Ministeerium möönab probleeme.

"Kuigi eelmises registris alustatud hangete andmete ülekandmisel uude registrisse esines nii andmete suure mahu tõttu kui seoses uue registri muutunud ja lisandunud funktsioonidega mõningaid probleeme, siis on need tänaseks suures osas lahendatud ning väiksemad tõrked lahendame jooksvalt. Kõik vanas registris olevad andmed on säilinud ja neid saab vajadusel taastada. See aga ei tähenda kindlasti seda, et varem alustatud hanked tuleks lõpetada ja uuesti alustada – vajadusel aitab kasutajatugi siin küsimustele lahendused leida," kinnitas Põllu. "Nagu öeldud, loodame kõik probleemid juba lähiajal koostöös rahandusministeeriumi infotehnoloogikeskuse ja AS-iga Nortal ära lahendada."

Rahandusministeeriumi statistika näitab, et uue registri kasutuselevõtmise järgsetel nädalatel registris esitatud pakkumuste arv vastab tavapärasele pakkumuste arvule vanas registris.

Lisaks abitelefonile on ministeerium koostanud kasutajate jaoks ka KKK-rubriigi, kust peaks leidma vastuse enam levinud muredele, ning nõustab ka e-kirja teel. Lisaks on üles laetud õppevideod. Samuti korraldas ministeerium uue registri kasutamise koolitusi.

Toimetaja: Merilin Pärli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: