Tallink ja Soome teadlased hakkavad autonoomset laeva välja töötama ({{commentsTotal}})

Tallinki uusim laev Megastar
Tallinki uusim laev Megastar Autor/allikas: Tallink/Andres Raudjalg

Soome teadlased ja Tallink asuvad Euroopa Kosmoseagentuuri (ESA) uurimisprojekti raames arendama autonoomset laeva eesmärgiga töötada välja laevade autonoomse navigeerimise tehnoloogiaid. Nii loodetakse parandada aluste ohutust, kasutades erinevate sensorite kombinatsiooni, masinõpet ja tehisintellekti.

Kavas on arendada tehnoloogiat, mis kombineeriks pilti, heli, radari ja lidari sensoreid, satelliitnavigatsiooni ja laevatransponderite teavet. Sensorid paigaldatakse Tallinki laevale Megastar ja andmeid töödeldakse tehisintellekti ja masinõppe tarkvaraga.

Projektis osalevad Soome Georuumilise Teadusinstituudi ja Aalto Ülikooli teadlased koostöös Fleetrange Ltd. ja Tallink Grupiga.

"Ühest sensorist ei piisa kunagi meeskonnale tervikliku ohutusalase teabe esitamiseks. Nad jälgivad alati mitut kattuvat teavet esitavat seadet, et ühes seadmes esinevad vead oleksid kergesti tuvastatavad ja välistatud. Autonoomne navigatsioonisüsteem peaks töötama samal põhimõttel," ütles Soome Georuumilise Teadusinstituudi teadusjuht Sarang Thombre.

Projekti eesmärk on sensorite kooskasutamisel laeva läheduses asuvate navigatsioonimärkide, teiste aluste, paatide ja muu sarnase automaatne tuvastamine ja äratundmine ning parema situatsiooniteadlikkuse tagamine. "Sellise teabe kombineerimine kehtestatud laevade navigatsioonieeskirjade ja -määrustega võib potentsiaalselt võimaldada laeval navigeerida minimaalse inimjuhtimisega, isegi Läänemere tiheda liiklusega tingimustes," lisas Thombre.

"Katselaevaks Megastari valimine oli lihtne otsus ja meil on hea meel, et Tallink Grupp projekti toetab. Tallink on uudsete lahenduste eestvedaja ja Megastar on siin piirkonnas kõige arenenum ja keskkonnasõbralikum parvlaev. Tallinna ja Helsingi vaheline navigatsiooniala on nii kommerts- kui ka lõbusõidulaevade tõttu väga tiheada liiklusega ning on meie uuritavale tehnoloogiale suurepärane katsepeenar," ütles Fleetrange Ltd tegevjuht Henrik Ramm-Schmidt.

"Hiljutised arengud tehisintellekti ja masinõppe valdkonnas võimaldavad uusi võimalusi laevade liikumise tuvastamiseks ja ennustamiseks, kusjuures selle täpsus on parem kui kunagi varem," rääkis Aalto Ülikooli professor Simo Särkkä.

Europpa Kosmoseagentuuri (ESA) rahastatava projekti nimi on "Tehisintellekti/masinõppesensori kooslus laevade autonoomseks navigeerimiseks" ja meeskond kasutab Läänemerel Tallinna-Helsingi marsruudil praktiliste välikatsete teostamiseks Tallink Grupi uusimat laeva Megastar.

ESA üldeesmärgiks on parandada Euroopa oskusteavet autonoomse transpordi valdkonnas ja uurida, kuidas saab Euroopa kosmosepõhist positsioneerimis- ja navigeerimisinfrastruktuuri, näiteks Galileod ja EGNOS-t, kasutada selles valdkonnas teadusliku innovatsiooni ja sellest tulenevalt ärivõimaluste edendamiseks.

Soome Georuumiline Teadusinstituudil (FGI) on aastaid tegelenud sensorite ja GNSS-i [Global Navigation Satellite System; Euroopa satelliitnavigatsiooni süsteem] valdkonna arendamisega. Instituut on autonoomsete laevade koostöökogedes aktiivne liige ja on välja töötanud ohutust suurendavaid jääteadlike e-navigeerimismeetodeid.

Aalto Ülikooli sensoriinformaatika ja meditsiinitehnoloogia meeskond on Soome Tehisintellekti Keskuse (FCAI) liige, millel on kogemused masinõppe ja sensorite kombineerimise algoritmide väljatöötamises erinevateks kasutusaladeks.

Tallink Grupp on Eesti päritolu suurim Läänemere reisilaeavafirma, mis teenindab aastaas enam kui 9 miljonit reisijat. Ettevõte pakub Tallinki ja Silja Line'i kaubamärkide all reisijate- ja kaubavedu liinidel Tallinn–Helsingi, Tallinn–Stockholm, Paldiski–Kapellskär, Helsingi–Stockholm, Turu–Stockholm / Kapellskär ja Riia–Stockholm. Megastar on Tallinki uusim alus. Laev on 212 meetrit pikk ja mahutab 2800 reisijat. LNG-l töötav kiirlaev seilab Tallinna-Helsingi liinil.

Fleetrange Ltd on Soome merendusalane start-up ettevõte, mis keskendub operatiivsele kvaliteeditagamisele ja merenduse värkvõrgu (IOT) lahendustele.



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: