Maanteeamet hakkab eraparklatele väljastama parkimisrikkujate andmeid
Maanteeamet hakkab tulenevalt jaanuarikuisest kohtuotsusest väljastama eraparklatele parkimistingimusi rikkunud sõidukite omanike andmeid.
Maanteeamet väljastab parklatele sõidukiomaniku andmed juhul, kui sõlmiti parkimisleping ehk parklas on olemas parkimistingimustega liiklus- ja teavitusmärgid, lepinguga on kokku lepitud leppetrahvinõudes, lepingut on rikutud ja parkimise korraldaja on rikkumise järgselt esitanud leppetrahvinõude, leppetrahvinõue on täitmata ning leppetrahvinõue ei ole aegunud.
Maanteeamet väljastab eraparklale andmed, kui ametil on ligipääs ettevõtte elektroonilisele parkimise infosüsteemile, kus on GPS-märgise ja ajatempliga fotod, millega on parkimistingimuste rikkumine tõendatud. Ühtlasi peab ettevõttes töötama andmekaitsespetsialist, kes tagab andmete korrektse töötlemise.
Ettevõte peab omanike andmetele ligipääsu saamiseks olema kehtestanud ja avaldanud privaatsuspoliitika, mis annab ülevaate, kuidas ettevõte isikute andmeid töötleb ning ettevõttel on isikuandmete töötlemise toimingute register, mis annab ülevaate, milliseid isikuandmeid, mille alusel ja mis eesmärkidel ettevõttes töödeldakse ning kellele ja mille alusel neid edastada võib.
Maanteeamet väljastab tingimustele vastavatele eraparklatele sõiduki omaniku isikukoodi. Kui tegemist on firmale kuuluva sõidukiga, väljastatakse sõiduki omaniku registrikood. Liisingusõidukite puhul väljastatakse liisinguvõtja isiku- või registrikood.
Ameti teatel on oluline tähele panna, et parkijatel on võimalik andmete edastamist parkimiskorraldajale vältida viimasega suheldes ning tasudes maksmata jäetud leppetrahvid. Leppetrahvi määramise vältimiseks peab korrektselt täitma parkimistingimusi, sealhulgas tasuma parkimise eest.
Tallinna ringkonnakohus otsustas jaanuaris jõustunud lahendis, et erafirmal Europark Estonia on õigus maanteeametilt välja nõuda parkimise eest maksmata jätjate andmeid.
Ringkonnakohus ei nõustunud halduskohtu otsuse apelleerinud maanteeametiga, mille hinnangul puudub Europarkil põhjendatud õigustatud huvi andmete saamiseks. Maanteeameti hinnangul on aga eraparklal muid viise sõidukiomanike tuvastamiseks ning ühtlasi kaasneks liiklusregistri andmete jagamisega ka liiga suur halduskoormus.
Europarki eesmärk on tuvastada parkimislepingu täitmise tagamiseks konkreetse sõiduki omanik ja vastutav kasutaja, kes on lepingut rikkunud, mitte tuvastada kindlale isikule kuuluvaid sõidukeid.
Ringkonnakohtu hinnangul pole Europarki eesmärk teabe taotlemisel liiklusregistrist vastuolus eesmärgiga, milleks liiklusregister loodi – omada arvestust sõidukite, sealjuures sõiduki omanike ja vastutavate kasutajate üle.
Allikas: BNS