Arikas: MKM-i rikkumised sundisid mind ohutusjuurdluse keskusest lahkuma

{{1674486660000 | amCalendar}}
Rene Arikas
Rene Arikas Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Ohutusjuurdluse keskuse juht Rene Arikas ütles ERR-ile, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) on takistanud ohutusjuurdluse läbiviimist ja pannud sellega toime seaduserikkumise. See on ka tema ametist lahkumise üks põhjuseid.

Viimaseid nädalaid ohutusjuurdluse keskust ja parvlaeva Estonia huku uurimist juhtiv Arikas ütles, et otsustas ametist tagasi astuda, sest leidis, et kehtivates tingimustes pole võimalik jätkata ei Estonia rahvusvahelise uurimismeeskonna juhina ega ka ohutusjuurdluskeskuse juhina. "Aset on leidnud eri seaduserikkumised, eri tegevused, mis on takistanud ohutusjuurdluse läbiviimist. Sel lihtsalt põhjusel tegin otsuse mitte jätkata," lausus Arikas.

"Seaduserikkumiste taga on ministeerium, mille allasutusena ohutusjuurdluskeskus tegutseb," viitas Arikas MKM-ile.

Ta tõi ka näiteid MKM-i rikkumistest. "Paar näidet võin tuua - ekspertide värbamine näiteks. Üle kogu maailma on ohutusjuurdluskeskused absoluutselt sõltumatud teistest institutsioonidest. Eestis võiks paralleele tuua riigiprokuratuuri ja riigikontrolliga. See tähendab ka seda, et sõltuvalt sellest, millised juurdlused on, oleme sõltumatud omale värbama eksperte ja spetsialiste. Kahjuks meie otsuseid pole kooskõlastatud, mille tulemusel oleme olnud pikalt uurijateta, spetsialistideta. Selle tulemusena on Estonia hindamise projekt oluliselt hilinenud ja me oleme oma graafikust viis-kuus kuud maas," rääkis Arikas.

"Teine näide on see, et kui me oleme merel ja viime läbi uuringuid, siis töö toimub 24/7. Ühe uuringu pikkus on kuskil seitse kuni kümme päeva, ilma vahepausideta. See tähendab, et me ka laeval töötame 24/7. Tavapärased tööpäevad on 14-16 tundi, ka öisel ajal ja nädalavahetustel. Mõnikord ületunnid ja öötunnid kompenseeriti, mõnikord mitte. Kuidas ma saan võtta tööle inimesi, kui me pole võimelised täitma tööandjana oma lubadusi ja seadusest tulenevaid kohustusi," sõnas Arikas.

Valitsuse huvi kohta Estonia laevahuku teemal soovitas Arikas küsida valitsuselt endalt. "Kui vaatame raha poole pealt, siis siiani oleme opereerinud rahaliste vahenditega, mille eraldamise otsuse tegi valitsus juba 2020. aastal. Eelmise aasta aprillis nägime, et vahendeid ei piisa. Sai tehtud taotlus täiendavate vahendite eraldamiseks, seda taotlust ei rahuldatud. Järgmise taotluse tegime eelmise aasta novembris ja oleme sellega seni ootejärjekorras," rääkis Arikas riigi panusest Estonia huku uurimisse.

Ministeerium: Arikase otsused lõid usaldamatuse õhkkonna

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja teatas ERR-ile, et ministeeriumil ohutusjuurdluse keskuse meeskonnale sisulisi etteheiteid ei ole, kuid on olnud administratiivseid erimeelsusi Arikasega.

Ministeeriumi sõnul on Arikase otsused ohutusjuurdluse keskuse juhina tekitanud usaldamatuse õhkkonna.

"Kahtlemata on oluline tagada ohutusjuurdluse keskuse sõltumatu töö õnnetuste uurimisel. Ohutusjuurdluse keskuse juht peab täitma talle usaldatud ülesandeid tähtaegselt ja korrektselt, tagades seejuures ohutusjuurdluse keskuse efektiivse toimise ja kõrge maine. Rene Arikas on teinud juhtimise ja töökorralduslikke otsuseid, mis on seadnud ohtu ohutusjuurdluse keskuse ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hea maine ja loonud usaldamatuse õhkkonna," teatas ministeerium.

"Ohutusjuurdluse keskus on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi struktuuriüksus ning ministeerium on oma tegevuses lähtunud nii ministeeriumis kehtivatest sisekorra- ja palgaeeskirjadest kui ka seadustest," lisas ministeerium.

Pressiesindaja selgitas, et ministeerium pikendas mullu 28. septembril ohutusjuurdluse keskuse koosseisus olevate Estonia projektiga seotud töökohtade tähtaega tänavuse aasta 30. juunini, aga Arikas töölepingute pikendamist ei allkirjastanud ja seetõttu lõppesid lepingud 31. oktoobri seisuga.

"Lepingute pikendamisel soovis ohutusjuurdluse keskuse juhataja Estonia projektimeeskonnale ka märkimisväärset palgatõusu. Ministeerium selgitas, et meil toimub palkade ülevaatamine aasta lõpus ühtsetel alustel teiste teenistujatega vastavalt palgajuhendile. Neil tingimustel ohutusjuurdluse keskuse juhataja töölepingute pikendamist ei allkirjastanud ning seega lõppesid lepingud 31.10.2022 seisuga."

Ministeeriumi kinnitusel on Estonia uurimismeeskonna liikmete, välja arvatud Arikase enda ületunnid praeguseks kompenseeritud. Arikase ületunnid makstakse ministeeriumi teatel välja koos lõpparvega.

"Selle eelduseks on korrektselt esitatud tabelid ületundide kohta, mis on ohutusjuurdluse keskuse juhile edastatud," lisas ministeerium.

Valitsus kinnitas jaanuaris ohutusjuurdluse keskuse uueks juhiks Märt Otsa, kes vahetab alates 1. veebruarist sellel kohal välja kaks aastat ametis olnud Rene Arikase.

Ohutusjuurdluse keskus on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi struktuuriüksus, mis korraldab Eesti õhuruumis, raudteel ja merel toimunud õnnetuste ja tõsiste intsidentide ohutusjuurdlust.

Toimetaja: Mari Peegel, Merili Nael, intervjueeris Anne Raiste

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: