Põua ja huthi mässuliste tõttu peavad laevad kasutama 18. sajandi mereteid

Laevafirmad lõpetasid Jeemeni huthi mässuliste rünnakute tõttu sõitmise läbi maailmakaubandusele üliolulise Punase mere väina, põua tõttu on häiritud liiklus ka Panama kanalis. Kaubalaevad peavad nüüd kasutama vanemaid ja pikemaid mereteid.
Punane meri on üks olulisemaid mereteid, mille kaudu liigub suur osa Aasiast Euroopasse suunduvaid kaubalaevu ja naftatankereid. Seda teed pidi jõuavad laevad Suessi kanalisse. Piirkonnas korraldavad aga rünnakuid huthi mässulised, laevad peavad nüüd Euroopasse liikuma ümber Lõuna-Aafrika, mis tähendab pikemat teekonda ja toob kaasa tarnehäired.
Andmefirma Flexport teatel on Aafrikasse ümber suunatud juba 180 konteinerlaeva, nendega liitub veel sadu laevu. Kõik laevad, mis Suessist kõrvale suunatakse, hilinevad vähemalt nädala võrra.
Samal ajal tekkisid tarnehäired ka teisel pool maakera. Kesk-Ameerika piirkonda räsib põud ja madal veetase segab kaubaliiklust Panama kanalis. Panama kriis võib kesta vähemalt veebruarini.
Tarnehäired tulid ettevõtjate jaoks halval ajal, kuna algamas on pühadehooaeg. Jaemüüjad täiendavad tavaliselt sel ajal varusid, kuna veebruaris lähevad kinni Hiina tehased, sest siis algab seal pühadehooaeg, vahendas Bloomberg.
Suurbritannias tegutsev madratsite tootja Button & Sprung hangib materjale Hiinast ja Indiast, firma ootab nüüd tarnehäirete leevenemist. Praegu liigub kaup ümber Aafrika, see toob lõpuks tarbijatele kaasa krõbedamad hinnad.
Maailmamajandus taastub aga veel pandeemiast tingitud piirangutest, vett segab ka Venemaa sõjategevus Ukrainas. Lääneriigid võitlevad inflatsiooniga, keskpangad on viimase aasta jooksul rahapoliitikat karmistanud. Nafta hind ületas taas 80 dollari piiri, rahvusvahelise energia võrdlusaluse Brenti toornafta hind oli reede lõunal 80,22 dollarit barreli kohta.
"Praegu pole just kõige parem aeg äri ajamiseks," ütles Flexporti tippjuht Trine Nielsen
Toimetaja: Karl Kivil
Allikas: Bloomberg