X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Hiina BYD tõusis suurimaks elektrisõidukite müüjaks maailmas

Hiina autotootja BYD-i elektrisõiduk näitusel Tokyos.
Hiina autotootja BYD-i elektrisõiduk näitusel Tokyos. Autor/allikas: SCANPIX/ZUMA PRESS WIRE/SOPA/STANISLAV KOGIKU

Hiina autotootja BYD müüs rohkem elektrisõidukeid 2023. aasta neljandas kvartalis kui seni valdkonnas esikohta hoidnud USA autotootja Tesla.

Nii müüs Hiina ettevõte eelmise aasta viimase kolme kuu jooksul 525 409 elektriakul töötavat sõidukit kogu maailmas, samas kui Tesla vastavaks müüginumbriks samal perioodil oli 484 507 sõidukit, vahendab CNN.

Siiski jäi Tesla terve aasta lõikes veel esikohale. Kogu 2023. aasta jooksul müüs Tesla 1,8 miljonit elektrisõidukit, samas kui BYD müüs 1,57 miljonit elektrisõidukit ja 1,44 miljonit hübriidautot. BYD-i elektrisõidukite müügimaht kasvas aastaga lausa 73 protsenti.

BYD on saanud Hiina elektriautode kasvava tööstuse sümboliks. Lisaks selliste mainekate investorite panusele nagu Warren Buffett toetab BYD-i ja teisi Hiina elektrisõidukite tootjaid Hiina valitsus.

"Hiina juhib nüüd tootmises ja parandab oma konkurentsieeliseid, toetudes hiiglaslikule kodumaisele turule," kirjutasid Prantsuse investeerimispanga Natixis Asia analüütikud novembris avaldatud aruandes.

Hiina elektrisõidukite tootjate eelisteks on lisaks suurele turule ja valitsuse subsiidiumitele odav tööjõud ja kindlad tarneahelad.

Samas vähendas Hiina majanduse jahenemine ja kodumaisel turul kasvanud konkurents Hiina autotootjate kasumeid.

Möödunud jaanuaris langetas Tesla hindu Hiina turul klientide meelitamiseks langenud nõudluse tingimustes, millele vastasid teised ettevõtted sarnaste omapoolsete sammudega. Vallandanud hinnasõda vähendas Hiina autotootjate kasumimarginaali 2023. aasta esimese 11 kuu jooksul viie protsendini. Veel 2022. aastal oli sektori ettevõtete kasumimarginaaliks 5,7 ja 2021. aastal 6,1 protsenti.

Korvamaks kaotusi kodumaisel turul, hakkasid Hiina autotootjad panustama Euroopa, Austraalia ja Kagu-Aasia turgudele.

Euroopa Komisjon on Hiina elektrisõidukite kasvava impordi pärast mures, ning sügisel käivitas see uurimise Hiina autoturu hinnakujundusse. Komisjoni sõnul on alust arvata, et Hiina ettevõtted tegelevad dumpinguga ehk müüvad oma elektriautod Euroopa Liidus omahinnast odavamalt.

BYD teatas aga detsembris elektriautode tehase ehitamisest Ungaris, mis oleks ettevõtte esimene autotehas Euroopas. EL-is autode tootmine võimaldaks Hiina autotootjal vältida uurimisele järgneda võivaid ühenduse kaitsetolle.

Toimetaja: Mark Gerassimenko

Allikas: CNN

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: