Ryanair jätab talvegraafikus Tallinnast viis liini taasavamata
Ryanair jätab talveks taasavamata viis juba veebruaris suletud lennuliini Tallinnast, tuues põhjuseks lennujaama tasude tõusu.
"Meie talvegraafik tuleb 40 protsenti väiksem, kui see oli eelmisel aastal, kuna Tallinna lennujaam tõstab lennujaama tasusid 70 protsenti," ütles Tallinnas peetud pressikonverentsil Ryanairi kommertsjuht Jason McGuinness.
Kõnealused liinid on Milano Bergamo, Paphos, Rooma Ciampino, Veneetsia Treviso ja Viin.
McGuiness ütles, et on pakkunud Eesti valitsusele ja lennujaamale, et Ryanair on valmis oma lennuliiklust Tallinnast ka kahekordistama, ent selleks tuleks lennujaamatasu tõus tagasi pöörata. "Ärge arvake, et Ryanair ei näe Tallinnas kasvuks võimalusi. Me oleme kindlad, et on. Aga kui uks meie nina ees 70-protsendise kasvuga kinni lüüakse, siis tõesti ei ole," rääkis kommertsjuht.
Ta ei välistanud ka kahe-kolme lennuki Tallinna lennujaamas püsivalt hoidmist.
McGuiness ütles, et ta tahaks mõelda, et Ryanair ei pane Tallinnast kõiki liine tulevikus kinni, aga Tallinn tähendab lennuettevõtte võrgustiku jaoks väga väikest osa. "Kas me tahame end Tallinnast välja tõmmata? Ei. Aga kui lennujaama tasud veelgi tõusevad, siis ilmselt jah," ütles ta.
"Hetke plaan on mitte täiesti välja minna," lisas ta.
"Meie jaoks on võimalusi lennata rohkem, kui me suudame välja panna. Seega kui Tallinna lennujaam tahab oma tasusid tõsta, siis hea küll, tehke seda, aga meie pakume vähem lennuvõimalusi. Sest meil on väga palju valikuid mujal," ütles McGuiness.
Ta nimetas Tallinna lennujaama käitumist tüüpiliseks monopoolse ettevõtte käitumiseks. "Paneme aga pea liiva alla ja tõstame tasusid," iseloomustas ta Tallinna lennujaama.
McGuinessi sõnul on kulude probleem Balti riikides tervikuna, liine kärbitakse ka Riiast ja Vilniuseski ei ole kasvu näha. "Praegu on Balti piirkonna lennujaamadel kulu probleem. Me oleme proovinud lennujaamade ja sealsete valitsustega diskussioone pidada, aga keegi ei kuula," lausus McGuiness.
McGuinessi sõnul suhtleb Ryanair pidevalt Euroopa lennujaamade ja valitsustega. "Mõned teevad meiega aktiivselt koostööd ja mõned ei tee seda. Ja kahjuks Tallinn on praegu selles teises kategoorias. Ma ei kaota sellepärast eriti und, aga arvan, et arvestades teie asukohta, oleks tähtsam kui kunagi varem, et te oleks Euroopaga võimalikult hästi ühendatud. Praegu ei ole aeg, et Euroopaga ühendusi kaotada," rääkis McGuiness.
Ryanair teatas mainitud lennuliinide sulgemisest aprillist oktoobrini juba veebruaris.
Ryanairiga on praegu Tallinnast võimalik lennata Barcelonasse, Berliini, Dublinisse, Stockholmi, Londoni Stanstedi ja Milano Malpensa lennujaama.
Tallinna lennujaam: me ei plaani tasusid järgmise kahe aasta jooksul tõsta
Tallinna lennujaama kommertsdirektor Eero Pärgmäe ütles ERR-ile, et kuivõrd Ryanair teataski nende liinide ajutisest sulgemisest juba veebruaris, siis Tallinna lennujaam ei arvestanudki nende taasavamisega sellel talvehooajal.
"Ryanair reageeris oma liinimuutustega juba veebruarikuus, kus ta need samad liinid, millest ta täna uuesti räägib, kinni pani ja me oma plaanides ja graafikutes ei olegi kuskil arvestanud, et ta neid liine talveks avab," ütles Pärgmäe.
Küll aga jääb Pärgmäele selgusetuks, mis 70-protsendilisest tasude tõusust Ryanair räägib.
"See kindlasti ei ole korrektne. Nende enda käest tuleb küsida, millel nende arvutused põhinevad," ütles Pärgmäe.
"Lennujaam selle aasta jooksul tasude tõstmisest teatanud ei ole. Hoopis vastupidi – kuu aega tagasi meil oli kõikide lennujaama kasutajatega, sealhulgas ka Ryanairiga iga-aastane kasutajate komitee, kus me teatasime, et 2025. aasta lõpus ega 2026. ega ka 2027. aastal me lennujaama tasusid tõsta ei plaani. Viimane lennujaamatasude muutus oli lennujaamas kevadel, kui lennujaam kehtestas otsekulude katteks julgestustasu suurusjärgus umbes kolm eurot. Ja selle me kommunikeerisime oma kasutajatele välja juba eelmise aasta septembris. Ehk need muutused on väga pikalt ette teada ja tehtud," rääkis Pärgmäel.
"Lennujaama tasude konsulteerimine on seaduses sätestatud protsess, see toimub meil iga aasta septembrikuus, kus kõik lennujaama kasutajad kogunevad koosolekule, lennujaam saadab ette materjalid. Ja lennujaama tasud on tegelikult seaduse ja metoodikaga reguleeritud, ehk see protsess on väga täpselt ette antud, kuidas käib tasude konsulteerimine. Ryanairiga liinide osas viimane kõnelus oli meil reedel, küll teiste inimestega, kes täna pressikonverentsi pidasid, ja see möödus väga sõbralikus meeleolus. Nii et see tänane pressikonverents oli selgelt üllatav," kommenteeris Pärgmäe veel.
Pärgmäe sõnul on Ryanairi turuosa Tallinna lennujaamas 12 protsenti.
"Survestamine ja hirmutaktika on Ryanairi tavapärane praktika"
Tallinna lennujaam märkis veel hiljem saadetud pressiteates, et avalik survestamine ja hirmutustaktika on Ryanairi tavapärane praktika mitmetes Euroopa riikides.
"Samasugust käitumismustrit oleme näinud hiljuti Lätis, aga ka Saksamaal, Belgias, Hispaanias, Itaalias ja mujal, kus ettevõte ähvardab lennuliinide sulgemisega, et survestada lennujaamu või riike andma soodustusi või subsiidiume," seisis teates.
Lennujaam märkis veel, et vaatamata Ryanairi retoorikale, kasvab Tallinna lennujaama reisijate arv stabiilselt ning sihtkohtade arv on Eesti turu suurust ja asukohta arvestades hea. "Juba hetkel näeme, et 2026 müügis olevate piletite hulk saab olema suurem kui 2025. aastal," ütles turunduse ja kommunikatsioonijuht Margot Holts.
"Meie eesmärk ei ole alluda ühe ettevõtte majanduslikule survestamisele, vaid tagada, et lennujaam areneks jätkusuutlikult ja teeniks Eesti majanduse ning reisijate huve tervikuna. Ryanairi tänane teade on järjekordne katse pöörata avalikku tähelepanu eemale faktidest ja tekitada põhjendamatult negatiivne kuvand Tallinna lennujaamast. Tegelikult on Ryanairi väidete taga mitte mure Eesti ühenduste ja konkurentsivõime pärast, vaid soov suurendada oma kasumit," kommenteeris Holts.
Toimetaja: Aleksander Krjukov








