Ryanair tühistab lennud Tallinnast paljudesse linnadesse
Ryanair peatas lennupiletite müügi ja tühistas lennud aprillist oktoobrini Tallinnast Rooma, Bergamosse, Trevisosse, Paphosesse, Viini ja Billundisse. Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Eero Pärgmäe sõnul oli juba enne Ryanairi otsust teada, et sellel aastal läheb lendamine erinevate maksude ja kulude kasvu tõttu kallimaks.
Tallinna lennujaam sai esmaspäeva õhtul esimesi teateid reisijatelt, et lennud on tühistatud ning märgati, et Ryanair on oma kodulehel piletimüügi osasse sihtkohtadest peatanud.
"See tuli meile suure üllatusena, sest veel eelmisel nädalal toimunud kohtumisel kinnitas lennufirma, et lendab suvel 11 liinil. Samuti ei ole lennufirma meid teavitanud rahuolematusest liinide, lennujaamatasude osas ega lennuplaani muudatusest," ütles lennujaama kommunikatsioonijuht Margot Holts.
Ta lisas, et lennujaam loodab esimesel võimalusel Ryanairilt teada saada, kas tegemist on lennukite puudusega või mõne muu põhjusega ning selgitada välja, mis saab liinidest talvehooajal.
Holts märkis, et liinikaardilt läheb ajutiselt välja siiski vaid neli liini, sest Billundisse saab Air Balticuga ning Milanos saab lennata ka Malpensa lennujaama. Kokkuvõttes tähendab see, et eelmise aasta 50 liini asemel saab sel suvel Tallinnast lennata 49 sihtkohta.
Tallinna Lennujaama juhatuse liige Eero Pärgmäe ütles ERR-ile, et sellel aastal oli lennupiletite hinnatõusu oodata nagunii, sest kuna nii Boeingu kui Airbusi lennukitest on turul puudus, siis turg ei kasva ja nõudlus kasvab pakkumisest kiiremini.
"Ehk siis piletihinnad kindlasti oleks see aasta natukene üles läinud ja Ryanair ei ole Tallinnast kunagi olnud väga odav vedaja. Kui, siis korra pärast Covidit," lausus Pärgmäe. "Ehk siis kokkuvõttes ei ole olnud ka suurt vahet, kas lennata Barcelonasse Ryanairiga või osta see pilet piisavalt ette Lufthansalt, hinnaklass on olnud suhteliselt sarnane."
Lendamine läheb kallimaks
Eesti probleem on tema sõnul see, et oleme väike ja kaugel ehk kui lennusektorid on kolm tundi ja pikemad, pole ühendust pidada lihtne, sest lennuk läheb kinni pooleks päevaks. Seetõttu on sellised pikad liinid odavlennufirmadele keerulisemad.
Pärgmäe märkis, et kõik lennufirmad on öelnud, et lendamine läheb kallimaks erinevate maksude tõttu, olgu nendeks riiklikud maksud, inflatsioon või ka kulude kasv lennufirmade jaoks ning ka lennujaamades. Lisanduvad ka keskkonnamaksud ning näiteks Euroopas rakendub sellest aastast lennufirmadele rohekütuse nõue.
"Selge on see, et see viib lennufirmade kulusid üles ja odavlennufirmad peavad rohkem pingutama, et oma ärimudelist kinni hoida," tõdes ta.
Ühtlasi on odavlennufirmad kõige heitlikum segment, kes lisab ja tühistab lende väga lühikese etteteatamisega.
"Tallinna puhul meil on 16 vedajat ja me oleme selgelt lähtunud sellest, et meie portfell peab olema lai, seal peab olema nii hub'i ehk ümberistumisega vedajaid kui ka otseliinide vedajaid. Praegusel see lai portfell tagab meile selle, et kui teatud kohta ei ole võimalik otse lennata, siis tegelikult ümberistumisega lendude osas on konkurents tõesti olemas," lausus Pärgmäe.
Margot Holts tõi välja, et Ryanair on teinud tänavuse aasta suvehooajal suuri liinikärpeid Austrias, Saksamaal, Prantsusmaal, Hispaanias, Taanis ja Itaalias, süüdistades nende riikide valitsusi lennundusega seotud tasude tõstmises. Ryanair teatas eelmise aasta teises pooles ka probleemidest lennukite saadavusega, mille tõttu suleti näiteks baas Billundis ja vähendatakse lennukite arvu nelja võrra Bergamos.
Holtsi sõnul teadis Ryanair Tallinna lennujaama kolme euro suurusest julgestustasu kehtestamisest alates eelmise aasta septembrist ning vaatamata sellele kinnitas suvise lennuplaani 11 liiniga.
"Kui muudatus on seotud ka selle tasuliigiga, siis reisijate rahulolematuse vähendamiseks võinuks juba suvist lennuplaani koostades ja enne lennupiletite müügi alustamist muudatused graafikutesse sisse viia, aga ka lennujaama oma kavatsustest teavitada," nentis Holts.
Ryanairi tühistatud lendude mõju hindab lennujaam esialgsetel andmetel väikeseks. Ühtlasi püütakse Holtsi kinnitusel leida tühistatud liinidele uued vedajad
Tühistatud lendude arvelt väheneb reisijate arv alla viie protsendi võrra ja 2025. aasta reisijate arv jääb eelmise aasta tasemele, ütles Holts. Ta lisas, et Ryanair jätkab lendamist Barcelona, Berliini, Dublini, Londoni (Stansted), Milano (Malpensa) ja Stockholmi liinidel.
Sel suvehooajal avab Air Baltic Tallinnast uued lennuliinid Reykjaviki, Tiranasse (Albaania) ja Barcelonasse ning senise lühikese seeria asemel lendab terve suvehooaja vältel Palma de Mallorcasse.
Et Tallinn lennujaam oleks lennukompaniidele atraktiivne, jätkab riik lennujaama toetamise poliitikat.
"Kui me vaatame meie lennujaama taristust, siis sellesse pidevalt investeeritakse, eelmisel aastal 14,5 miljonit. Nordica lennukid saavad müüdud, pakkumised meil on laual, varsti tuleb otsus. Ma loodan, et me vähemal suudame leppida kokku mingi osa sellest teenitud summa suunamisest lennujaama toetuseks, et lennujaam saaks arenda oma liiniprogrammi ja oma taristut ning oma teenuseid parandada," lausus taristuminister Vladimir Svet.
Toimetaja: Karin Koppel, Indrek Kiisler