Miljonieurone katselõik võib säästa miljon kuupmeetrit turvast ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1439301432000 | amCalendar}}
Foto: maanteeamet

Maanteeamet ehitab septembriks Järvamaale Võõbu külla katselõigud, et leida parim tehniline lahendus turbaväljade ületamiseks Tallinna-Tartu maantee lõigul Kosest Mäoni.

Tulevase trassi alal asuvate katselõikude eesmärk on leida 2016. aasta lõpuks alternatiiv kuni 1 miljon kuumpeetri turba väljakaevamisele ning asendamisele liivaga.

Turbaalade sügavus on lõigul Kose-Mäo valdavalt 1-4 meetri vahel. Klassikaline lahendus sellistele aladele ehitamisel on olnud tee aluse turba asendamine kandva pinnasega.

See tähendaks umbes miljoni kuupmeetri turba väljakaevamist, asendamist ja ladustamist ehk tegu oleks väga kuluka ja keskkondlikus plaanis küsitava ettevõtmisega.

Võõbus katsetatakse kuuel lõigul, kuidas ehitada maantee läbi turbaraba nii, et see oleks vastupidav, taskukohane ja keskkonnasäästlik.

Maanteeameti ehitusosakonna juhataja Aivo Salumi sõnul on turvast on mitmel juhul jäetud ka mulde alla geotehniliste tugevusmeetmeteta, kuid enamasti on sellega kaasnenud hilisemalt suured ebatasasused, vajumised ja praod. Sellised defektid suurendavad oluliselt hilisemaid kasutaja- ja hooldekulusid.

Kõige uuemate tehnoloogiate valguses võib osutuda otstarbekamaks hoopis selliste geotehniliste tugevusmeetmete nagu geotekstiili või geokärje kasutamine turbakihi kandevõime suurendamiseks.

"Mida rohkem sa kihte paned või mida kõrgemaks teed - nagu ruumiliseks 3D-ks , seda jäigem ta on, seda turvalisem ta on hiljem hoolduskulude ja sõiduomaduste mõistes, aga see läheb ka kallimaks. Me üritame leida optimaalset punkti, et igale soo sügavusele on oma tehnoloogia," rääkis maanteeameti teede arengu osakonna asejuhataja Taavi Tõnts "Aktuaalsele kaamerale".

Kui katselõik valmis, kaetakse see kahe meetri paksuse kruusakihiga, et Tallinna tehnikaülikooli teadlased saaksid jälgida, kuidas turbapinnas käitub.

"Parem on siin mõned tuhanded kulutada uuringule, jõuda selgusele, mis on parim moodus selle tee ehitamiseks, ja hoida selle tee ehitamisega parajalt miljoneid kokku," tõdes geotehnik Mait Mets.

Praegune, kolmanda klassi maantee kulgeb soode ja rabade vahel. Uue tee kurvid peavad olema laugemad, et see vastaks esimese klassi normidele. Nii tuligi tee juhtida üle raba.

Katselõigu rajamine maksab küll miljon eurot, kuid kogu sügavuses turbapinnase eemaldatama jätmine hoiab kokku umbes kümme miljonit.

"Kuna need lõigud ei tohi olla omavahel seotud ja peavad "töötama" eraldi, siis otsustatakse pärast katsetamise lõppu, mis nendest lõikudest saab," selgitas maanteeameti ehitusosakonna juhataja Aivo Salum.

Tõnts lisas, et optimaalse turbaületustehnika väljaselgitamiseks ehitatakse tulevase trassi alale kuus 30-meetrist katselõiku. Tulemuste analüüsi osas lisatakse neile kuuele hiljem veel neli arvutuslikku lahendusvarianti ehk kokku saadakse 10 erinevat konstruktsiooni võrdlusalternatiivi.

Rail Balticu projektile abiks

Investeeringud uuringu- ja katsetegevusse moodustavad ligi 0,5% tulevase ehitusprojekti kogumaksumusest ehk 963 000 eurot.

Võõbu katselõigu ehitustööd lõppevad tänavu septembris ning geotehnilised analüüsid valmivad 2016. aasta oktoobriks.
Normaaltingimustes kestaks katselõikudel tulemusteni jõudmine kuni 5 aastat, kuid teelõike liivaga üle koormates jõutakse tulemusteni aastaga.

Turbalõikude arvutus- ja katsetuste andmeid soovib sisendinfona Rail Balticu tehniliste tingimuste koostamiseks kasutada ka tehnilise järelvalve amet, sest hinnanguliselt miljon kuupmeetrit turvast jääb ka Rail Balticu trassi alla.

Neljarealine Tallinna-Tartu maantee trass kinnitati 1998. aastal. Alternatiivi turbaväljast mööda ei ole, sest see eeldaks teekonna pikendamist viie kilomeetri võrra.

Kose-Võõbu lõigu ehitustööd algavad 2017. aastal või kohe kui tööde rahastamine on ära otsustatud.

Toimetaja: Priit Luts

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: