Leedu Raudtee sai Euroopa Komisjonilt 28 miljonit eurot trahvi
Euroopa Komisjon trahvis Leedu Raudteed 28 miljoni euroga, kuna too tõkestas konkurentsi võttes 2008. aastal Läti ja Leedu vahelt üles 19-kilomeetrise lõigu raudteed.
"Leedu Raudtee kasutas oma kontrolli riikliku raudteetaristu üle, et kahjustada konkurentsi raudteetranspordi sektoris. Euroopa Liidul on vaja hästi töötavat raudteekaubanduse turgu," sõnas Komisjoni konkurentsivolinik Margrethe Vestager.
"On pretsedenditu, et raudteefirma võtab üles avaliku taristu, et end konkurentsi eest kaitsta," märkis Vestager.
Leedu Raudtee kuulub Leedu riigile ning see vastutab nii raudteetaristu kui ka kaubanduse eest.
2008. aastal kaalus Leedu Raudtee klient Orlen Lietuva, mis on Poola naftafirma Orleni tütarfirma, oma kaubaveo Leedust Lätti suunamist, kasutades teise raudtee operaatori teenuseid.
Vastusena otsustas Leedu Raudtee sama aasta oktoobris üles kaevata 19-kilomeetrise lõigu raudteed Läti ja Leedu piiril, mis asus Orleni rafineerimisjaama lähedal. Seetõttu pidi Orlen kasutama Lätti jõudmiseks palju pikemat marsruuti.
Komisjoni uurimine leidis, et see tegevus kahjustas konkurentsi, kuivõrd takistas Leedu Raudtee olulisel kliendil vahetada teenuse pakkujat. Seejuures ei suutnud Leedu Raudtee sammu kuidagi objektiivselt põhjendada.
Möödunud reedel esitas Läti Leedule ka ametliku teate nõudega raudteelõik Mažeikiai ja Renge vahel taasrajada.
Grybauskaitė: raudteejuhtide vastutustundetus kahjustas riiki
Eelmiste valitsuste soosingus olnud Leedu raudteeettevõtte Lietuvos gelezinkeliai juhtide vastutustundetu tegevus on toonud riigile kahju, ütles Leedu president Dalia Grybauskaitė pärast seda, kui Euroopa Komisjon trahvis ettevõtet 27,87 miljoni euroga selle eest, et too võttis 2008. aastal üles rööpad Leedu Mažeikiai ja Läti Reņģe vahel.
"Uut transpordi ja taristuministeeriumi juhtkonda, samuti Lietuvos gelezinkeliai juhatust jälitab endise juhtkonna hooletuse ja vigade slepp. Pikki aastaid talus mitu valitsust seda "riiki riigis" ja vastutustundetut käitumist, mis tõi meie riigi rahandusele ja mainele kahju," seisis presidendikantseleist BNS-i saabunud Grybauskaitė kommentaaris.
Leedu võib trahvi Luxembourgi Euroopa kohtusse kaevata. Trahvi tasumine ei kaota ka kohustust rikkumine kõrvaldada, st raudtee uuesti maha panna, kannatanud riigid võivad aga esitada hagid.
Läti ministeerium: Mažeikiai-Renge raudtee oleks kõigile kasulik
Läti transpordiministeeriumi seimisekretäri Edgars Tavarsi sõnul oleks Mažeikiai-Renge raudteelõigu taasrajamine majanduslikult kasulik naftatöötlemistehastele, laevandusfirmadele ja selle lähistel olevatele sadamatele,.
Tavars kohtus esmaspäeval Riia Vabasadama tegevjuhi Ansis Zeltiņšega, et arutada sadama hiljutisi arenguid ja Riia Vecmīlgrāvise piirkonna hiljutisi õhusaaste probleeme.
Transpordiministeeriumi teatel arutati ka Mažeikiai-Renge raudtee teemat, kuivõrd Leedu peaminister teatas hiljuti, et selle taasrajamine on edasi lükatud, sest jõuti kokkuleppele Poola PKN Orleniga Mažeikiai naftatöötlemistehase osases koostöös.
Tavars märkis, et raudtee lõigu taasrajamine oleks kõigile kasulik, sealhulgas ka Riia Vabasadamale, kuid Leedu peaministri avaldus viitab sellele, et projekt venib poliitilise huvi puudumise tõttu.
Allikas: BNS