Saksa kohus: Facebooki nn tegeliku nime nõue on ebaseaduslik
Saksamaa kohus otsustas, et sotsiaalmeedia teenust pakkuva ettevõtte Facebooki reegel, mille kohaselt peavad kasutajad end õige nimega registreerima, on ebaseaduslik.
Kohtu hinnangul peab Facebook kümme aastat kehtinud Saksamaa privaatsusseaduse kohaselt tagama, et kasutajatel oleks võimalus registreerimisel ka pseudonüüme kasutada, vahendasid Reuters ja The Verge.
Berliini regionaalkohus tegi nimetatud otsuse juba eelmisel kuul, kuid selle sisu sai teatavaks alles nüüd, kui esialgse hagi esitanud tarbijakaitseorganisatsioone ühendav liit VZBV selle avalikustas.
Facebook teatas kommentaariks, et neil on kavas kohtuotsus edasi kaevata. Samas plaanib ettevõtte ka mõningaid muudatusi, et viia oma äritegevus paremini kooskõlla juunis kehtima hakkavate Euroopa Liidu privaatsusreeglitega.
"Me teeme palju tööd tagamaks, et meie kasutusjuhised oleksid selged ja lihtsalt mõistetavad ning et Facebooki poolt pakutavad teenused oleksid täielikult seadusega kooskõlas," selgitas Facebooki kõneisik.
VZBV hinnangul näitas kohtuotsus seda, et Facebooki tegelike nimede reegel on tegelikult varjatud viis, kuidas saada kasutajatelt luba oma kodanikunimede jagamiseks. Ehk Facebook pole kasutajate nimede jagamiseks viimastelt õigel viisil nõusolekut küsinud.
Samuti leidis kohus, et Facebook ei pakkunud kasutajatele selget valikuvõimalust ka teiste tüüpseadete puhul - näiteks asukoht veebivestluse ajal või profiilipiltide kasutamine Facebooki poolt kommertseesmärgil.
VZBV tunnistas, et mõnedes küsimustes nad siiski kohtus võitu ei saavutanud. Näiteks väitis VZBV, et Facebooki poolt on eksitav väita, et nende poolt pakutav teenus on tasuta, sest tegelikult maksavad kliendid teenuse eest oma andmetega. Selle küsimuse otsustas kohus siiski Facebooki kasuks. Selle ja veel mõnede privaatsust puudutavate teemade tõttu soovib ka VZBV kohtuotsuse edasi kaevata.
Kuna tegu oli piirkondliku kohtu otsusega, mille kõik osapooled kavatsevad vaidlustada, on ebatõenäoline, et vaidlusalused küsimused oleksid Saksamaal lõplikult lahendatud. Ometi on tegu Facebooki jaoks halva uudisega, sest suures osas jäädi kohtus alla tarbijakaitseorganisatsioonile, kelle arvates on Facebooki privaatsusreeglid ettevõtte suunas liiga kaldu.
Facebook on Euroopa riikides ja EL-i tasandil juba aastaid privaatsusreeglite teemal vaielnud, sest Euroopas on nõudmised palju kõrgemad, kui ettevõtte kodumaal Ameerika Ühendriikides. Ning kui esialgu ehk õnnestubki Facebookil riigiti oma tegevust paindlikumaks muuta, siis Euroopa võitlus tarbijate huvide eest võib tuua tehnoloogiahiiu jaoks kaasa ka ülemaailmseid tagajärgi ja nõudmisi oma poliitika ümber vaadata.
Toimetaja: Laur Viirand