Ammoniaagiterminali rajamine Sillamäele tõstab ohutaset raudteel ({{commentsTotal}})

Sillamäe sadamasse veetava ammoniaagi kogus kahekordistub.
Sillamäe sadamasse veetava ammoniaagi kogus kahekordistub. Autor/allikas: Mihkel Maripuu/Postimees/Eesti Meedia/SCANPIX

Nädal tagasi levis uudis Soomes relssidelt maha jooksnud kütuselisandit vedanud rongist. Sillamäele rajatav ammoniaagiterminal, mis hakkab vastu võtma miljon tonni kemikaali aastas, tõstab ohutaset ka Eesti raudteedel.

Juba praegu liigub Eesti raudteel umbes miljon tonni ammoniaaki aastas, lisaks muid kemikaale. Pärast uue ammoniaagiterminali valmimist Sillamäel tõuseb see kogus kahekordseks.

Nimelt sai eelmisel nädalal teatavaks, et maailma üks suuremaid väetisetootjaid, Vene ettevõte EuroChem Group plaanib rajada Sillamäele ammoniaagiterminali, mis nõuab lisaturvameetmeid raudteel, kuna tegemist on ülimürgise gaasiga.

"Ammoniaaki veetakse Eestisse ka praegu, siiski on ohtlike kemikaalide kogused meie raudteel mitmeid kordi  väiksemad kui kümme aastat tagasi," kommenteeris Eesti Raudtee juhatuse esimees Erik Laidvee ERR-ile. "Kemikaalide osa moodustab siiski väikese osa kaubavedudest."

Ühtekokku plaanib EuroChem vedada Kingissepast Sillamäele mööda raudteed umbes miljon tonni ammoniaaki aastas ehk üle 20 000 tsisterni. Ehkki Sillamäele on ammoniaaki veetud juba kaua, on miljon lisatonni, mida läbi Narva linna veetakse, siiski arvestatav kasv, nõudes lisameetmeid.

Eesti Raudtee peab rajama selleks Narva hoiatushäiresüsteemi, mis rakenduks ohu korral ja teavitaks võimalikust lekkest.

Koostöös päästeametiga on Eesti Raudteel koostatud õnnetuste riskianalüüsid ja hädaolukordade lahendamisplaan, milles nähakse ette ühine tegutsemine õnnetusjuhtumite tagajärgede likvideerimiseks.

"Eriti ohtlike kaupade transportimiseks on meil eraldi kokkulepped kaubasaajaga. See tähendab, et ka kaubasaaja on võtnud endale täiendava kohustuse reageerida õnnetuse korral tagajärgede likvideerimiseks," selgitas Laidvee.

Ammoniaak pole ainus ohtlik kemikaal, mida raudteel veetakse. Soomes ümber läinud tsisternis oli kütuselisand. Ka Eestis on analoogseid õnnetusi juhtunud, neist viimatisemaid mullu märtsikuus Sonda kandis toimunud õnnetus, kui tsisternvagunist lekkis solventi.

"Vahetult pärast õnnetusjuhtumit peatas Eesti Raudtee oma raudteetaristul nimetatud ohtliku kauba vedamise kuni meetmete rakendamiseni. Hetkel on antud vedu raudteetaristul lubatud vaid eritingimuste täitmisel," ütles Laidvee.

Lisameetmena on Eesti Raudtee koostöös Narva linnaga soetanud Ida päästekeskusele spetsiaalse vahuaine haagise, ms on mõeldud ohtlike ainetega toimunud õnnetuse tagajärgede likvideerimiseks. Samasugused vahuaine haagised on ka Tartus, Põlvas ja Valgas.  

Toimetaja: Merilin Pärli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: