Ajalooline samm muudab Soome taksonduse Eestile omasemaks
Soome taksonduses toimub sel pühapäeval ajalooline muutus, kui seni väga jäigalt reguleeritud valdkonnas astutakse otse 21. sajandi turumajandusse.
1. juulist jõustuva uue liiklusseaduse suurim muudatus puudutab taksoteenuse osutamist. Senisest rangest litsentsipoliitikast ning valitsuse määrusega kehtestatud hindadest loobutakse ning edaspidi valitseb põhjanaabrite juures Eestile sarnane olukord: konkurents on vaba, hinnad taksoettevõtte enda otsustada ning turul peaks valitsema nõudluse ja pakkumise suhe.
Soome tarbija jaoks tähendab see taksosõidu odavnemist vähema nõudlusega aegadel, kuid näiteks nädalavahetuste ja riiklike pühade öösiti, kui liikvel on palju pidutsejaid, võib sõit ka varasemast kallimaks minna.
Klientide jaoks tähendab uus olukord ka varasemast keerulisemat hinnavõrdlust, sest liikvel on palju eri välimusega, maksumusega ja kvaliteediga taksosid. Taksoteenuse osutaja peab siiski uue seaduse kohaselt kõik tariifid selgelt kliendile teatavaks tegema. Taksomeeter pole enam kohustuslik – kuid seda juhul, kui hind lepitakse kokku enne sõidu alustamist.
Tõenäoliselt hakatakse ka Soomes järjest enam taksosõitu erinevate rakenduste kaudu tellima. Soome rahvusringhääling Yle on siin võrrelnud üheksat erinevat rakendust ja nende funktsioone.
Ka nõudmised taksona kasutatavatele autodele liberaliseeruvad, selleni välja, et takso võib 1. juulist alates olla ka veoauto, kergauto või koguni kolmerattaline sõiduk. Plafoon enam kohustuslik ei ole, kuid ilma selleta ei tohi takso näiteks ühistranspordirada kasutada.
Taksoettevõtte juht: kuid turgu on kõigile tulijatele
Soome ühe tuntuma taksoettevõtte Kovaneni juht Topi Simola näeb uues olukorras palju potentsiaali.
"Meile avanevad tohutud kasvuvõimalused. Seni oleme saanud teenust pakkuda vaid selle hulga autodega nagu meile on lubatud ning ainuilt nende linnade ja valdade territooriumil, kuhu meile on litsents antud. Juba järgmisel nädalal saame autode hulka vabalt kasvatada ning minna sinna, kus kliendid on."
Üks asi, mida muutunud taksoseadus kaasa toob, on uued hinnamudelid. Kovanen kavatseb näiteks turul konkureerida muu hulgas fikseeritud hindadega: näiteks Helsingi kesklinnas on võimalik sõita mõne kilomeetri raadiuses 10 euro eest ning kesklinnast lennuväljale pakutakse 20-kilomeetrilist marsruuti fikseeritud 35-eurose hinnaga.
"Kavatseme uute hinnamudelitega teha takso kasutamise Soomes argisemaks. Seni on seda peetud kalliks ja seostatud rohkem tähtpäevade ja pidudega," nentis Simola.
Uberi ja Taxify taoliste konkurentide ilmumist Soome turule taksofirma juht aga pigem tervitab.
"Ma usun, et taksoreform pigem kasvatab turgu kui jätab kedagi millestki ilma. Meile kõigile jagub piisavalt kliente," usub Topi Simola.
Juhiks saab lihtsamalt, aga kriminaalkaristusega mitte
Kogenud taksojuhi Jorma Koskenkorva jaoks ei sisalda aga revolutsioon taksonduses pelgalt rõõmusõnumit. Soome teedele ja tänavatele ilmub palju uustulnukaid, kes ei pruugi olla kohalike oludega kuigi hästi kursis.
"See paneb muretsema küll. Uuendusega kaasneb palju uut, palju uusi juhte, kes ei pruugi tunda kuigi hästi ei seda valdkonda ega selle reegleid. Muutus on suur, aga sellega tuleb kaasa minna ja eks me näe, mida kõike see kaasa toob."
Uus seadus lihtsustab ka taksojuhiks saamist. Piisab Euroopa Liidu liikmesriigist välja antud ja vähemalt aasta kehtinud B-kategooria juhtimisõigusest, Soomes sooritatud taksojuhi sõidueksamist ning piisavast keeleoskusest. Lisaks uuritakse enne taksojuhi loa väljastamist ka kandidaadi tausta karistusregistrist.
Vägivalla-, seksuaal-, liiklus-, ja varavastased kuriteod tõmbavad unitustele Soomes takso juhtimisest kiirelt kriipsu peale.