Tartu sadamaraudteel lõppes rongisõit, tulevik on autode päralt ({{commentsTotal}})

Tartu sadamaraudtee Turu tänaval Kuusakoski juures
Tartu sadamaraudtee Turu tänaval Kuusakoski juures Autor/allikas: Margus Ansu/Eesti Meedia/SCANPIX

Ehkki Tartus sadamaraudteel sõitis läinud nädalal viimane rong, on see vaid esimene nendest sammudest, mis lõpuks võiks viia uue Ropka sillani. Ilmselt pannakse esimene asfaldimeeter praegusesse raudteekoridori alles mõne aasta pärast.

Tartu sadamaraudteel täituks peagi sada tööaastat, aga juba kaua aega on ta linna arengul pigem ees. Üksik rööpapaar, mis saab alguse Riia tänava viadukti kandis, teeb lõuna poolt tiiru ümber Karlova ja jõuab lõpuks Emajõe äärde, Rebase sadamani. Linn aga soovib, et rongide asemel sõidaks samas koridoris autod. Vähe sellest, seal, kus raudtee jõuab Turu tänavani, võiks koridori pikendada üle jõe, nii et Lõunakeskusest Annelinna minejatel poleks kesklinna asja.

Läinud nädalal astuti eesmärgile üks oluline samm lähemale, sest raudtee viimane kasutaja, Turu tänava juures tegutsev AS Kuusakoski saatis mööda raudteed minema viimased vanametallivagunid. Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Moonika Lilles küll ütleb, et ettevõte loobus raudtee kasutamisest tänu linna suurele tööle, kuid Kuusakoski tehnika- ja haldusjuht Jüri Kangilaski tõdeb, et riigifirma pani nad lihtsalt fakti ette.

"Ega me ei olnudki nii lahkesti nõus. Meile öeldi, et kas me maksame summa ette, et raudtee tööle jääks, või ei kasuta raudteed enam. Summa oli nii suur, et meile polnud kasulik maksta selle raudtee tööshoidmise eest," ütles Kangilaski.

Seega on üks takistus nüüd läinud ja järgmisena võiks rööpad üles korjata. Samas aega läheb ka sellega.

"Enne üldse, kui see saab toimuma, siis on meil vaja selleks Tehnilise Järelevalve Ametilt nõusolekut ja samuti ehitusluba lammutamiseks. Ja siis on meil vaja otsust selle kohta, kas me teeme seda oma jõududega või me korraldame selle jaoks hanke. Me loodame siiski raudtee demonteerida paari aasta jooksul," rääkis Moonika Lilles.

Kui ka rööpad on läinud, saab tööle hakata linn. Kõigepealt on tarvis raudteealune, seni reformimata riigimaa linna kätte saada. Maareformi toimingute lõppedes saab linn sinna juba projekteerida transpordikoridori, ütles Tartu abilinnapea Reno Laidre. "Arvestades selle objekti suurust ja võimalikku ehitusmaksumust, siis see väljaehitamine saab olema selgelt jupphaaval."

Esimesena tahaks linn ette võtta koha, kus raudtee ristub Turu tänavaga. Seal teeb tänav jõnksu, mille linn soovib sirgeks ajada. Ent nüüd tuleb taas mängu Kuusakoski, sest jõnksu sees on just nemad.

Reno Laidre kinnitusel on linn asunud Kuusakoskiga läbirääkimistesse selleks, et leida võimalusi nende ümberkolimiseks Turu tänav 49 kinnistule. See maatükk sügavamal Ropka tööstuspiirkonnas kuulub linnale, ehk sisuliselt oleks tarvis maad Kuusakoskiga ära vahetada. Samas ka see pole niisama lihtne, sest ettevõtte ootab linnalt ka kompensatsiooni.

"Me oleme ikka äriettevõte. Kui me jätame toimiva platsi maha, me tahaks vastu saada toimivat platsi, kus on kommunikatsioonid, vesi, kanalisatsioon ja teekatted," ütles Kuusakoski esindaja Jüri Kangilaski.

Kui palju see linnale maksma võib minna, veel ei tea. Igatahes, kui Turu tänav on ükskord sirgeks aetud, saab ette võtta mõne järgmise etapi. Millises järjekorras, ei oska Reno Laidre veel spekuleerida, nii nagu on vara rääkida ka sellest, millal täpselt võib järg jõuda Ropka sillani, ehk kohani, mis on kogu projektis võtmetähtsusega.

"Eks nendest täna juba kavandatud tööde maksumusest ja reaalsest võimekusest neid ellu viia sõltub ka see, milliseid uusi objekte me saame töösse võtta."

Seega, kuigi ühtegi rongi enam sadamaraudteele ei sõida, tuleb juba 15 aastat tagasi paberile pandud plaanide teostumist veel aastaid oodata.

 

Toimetaja: Mirjam Mäekivi



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: