Rail Balticu vastaste hinnangul tõuseb trassi hind veelgi ({{commentsTotal}})

Foto: ERR

Rail Balticu Eesti trassi maksumuseks kujuneb valminud eelprojekti järgi 1,6 miljardit eurot, mis on viiendiku võrra kallim kui kolm aastat tagasi koostatud trassi eskiis ette nägi. Lõplik hind aga selgub alles pärast põhiprojekteerimist ehitushangete käigus. Trassi vastaste hinnangul tõuseb hind veelgi.

Võrreldes seni kehtinud eskiislahendusega on eelprojektis täpselt kirjeldatud kõik trassikoridori lahendused ja materjalivajadus, mis kergitasidki lõpphinda 18 protsenti, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Eelprojekti koostamisel selgus, et näiteks raudteeületused ehk sillad-viaduktid maksavad senise 60 miljoni asemel 111 miljonit eurot, teedeehitus kallines 45 miljonilt koguni 112 miljoni euroni.

Lahendused, mis aitaksid algset ehitusmaksumust vähendada, pakutakse välja põhiprojekti koostamisel. Eelkõige võib väheneda raudtee muldkeha kõrgus.

"Neid võimalusi, kus tegelikult optimeerida, on üksjagu. Me võme rääkida erinevatest sillatüüpidest, väga lihtne on öelda seda, et raudbetoonsild on odavam kui terassild, odavam on sõita raudteega üle maantee kui maanteega üle raudtee. On selliseid asju, mis on eelprojektis, mis võivad põhiprojekti käigus muutuda. Nüüd mis puudutab ökodukte, siis ökoduktide ärajätmist meil kindlasti plaanis ei ole," selgitas Rail Baltic Estonia projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare.

Küll on aga plaanis kolmandik ökoduktidest asendada loomade häälpeletitega.

Projekti opimeerimisega võib lõplik hind tõusta või langeda. "Hind on lõplik siis, kui tööd teostatud ja ehitusetöövõtjate arved välja makstud. Aga ütleme, et hind on täpne kindlasti ehituse töövõtulepingute sõlmimisel. Sinnamaani see muutumise ruum kindlasti on," ütles Rail Baltic Estonia tehniline juht Anvar Salomets.

Kodanikuühendus Avalikult Rail Balticust on veendunud, et hind tõuseb veelgi.

"Siis kui projekti alustakse, näidatakse summasid väiksemana ja mida projekt edasi, seda kallimaks ta muutub. Ka Euroopa Kontrollikoda on seda uurinud ja näinud sellist seost, et alguses on projektid odavamad, pärast väheneb Euroopa abi ja väheneb ka kasu, mis sellest projektist saadakse. Kümme aastat tagasi räägiti numbrist 450 miljonit, sellega võrreldes on kallinemine olnud üle kolme korra," rääkis liikumise juhatuse liige Priit Humal.

450 miljonit eurot maksis n-ö lihtsam ja odavam projekt. 2011. aastal prognoositi raudtee maksumuseks 1,1 miljardit. Kolme aasta pärast tõusis hind 1,3 miljardile ja nüüd on Rail Balticu maksumus 1, 6 miljardit eurot.

Euroopa Komisjoni transpordivolinik Violeta Bulc kutsus Balti riikide transpordiministrid oktoobri lõpuks koosolekule, et arutada Rail Balticu ümber kerkinud probleeme ja leida neile lahendusi.

Bulc kirjutas, et Rail Balticu ühisettevõtte RB Rail juhi Baiba Rubesa lahkumine on toonud projektile tähelepanu.

Balti riigid on voliniku hinnangul raudteetrassi rajamiseks palju juba teinud, kuid Bulci sõnul on tarvis märkimisväärseid pingutusi ajakavas püsimiseks, et mitte kaotada Euroopa Ühendamise Rahastu toetust.

"Aktuaalsele kaamerale" teadaolevalt rahastus siiski ohus pole.

Toimetaja: Merili Nael



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: