Eestlaste uskumatud seiklused Türgimaal: tasulised lisateenused, kohustuslik poeskäik, vene keelt purssiv giid ({{commentsTotal}})

Kliendid pettusid Nikal Travelis, mis võttis iga päev ekskursioonide eest lisaraha ning kohustas poodides käima.
Kliendid pettusid Nikal Travelis, mis võttis iga päev ekskursioonide eest lisaraha ning kohustas poodides käima. Autor/allikas: kuvatõmmis Nikal Traveli kodulehelt

Soodsa Türgi pakettreisi ostnud inimesed on nördinud: kohapeal lisandus hulgaliselt tasulisi ekskursioone, millest eelteavitus puudus, vägisi tassiti poodidesse, millest keeldumise korral nõuti seletuskirja kirjutamist ning ühel reisil oli lubatud eestikeelse giidi asemel vene keelt purssiv türklane.

Nikal Traveli reisikorraldajalt ostetud pakettreisiga 19. oktoobril kaheksaks päevaks Türki sõitnud Eesti turistidele sai osaks üks ahhetamapanev üllatus teise järel, paraku polnud ükski neist meeldiv. Esmalt soodsana tundunud puhkusereis kujunes lõpuks päris kulukaks ja stressitekitavaks ning kulminatsioonina teatati poekülastusest keeldunud seltskonnale, et tasuta lõunaid ei ole.

Üks reisiseltskond ostis oktoobri lõpuks pakettreisi Türki, kaheksapäevasele Lüükia ringreisile. 269-eurose hinna sees oli majutus koos hommikusöögiga seitsmeks ööks, lennupiletid ja bussitransfeerid. Lisaks ostsid nad 129-eurose lisapaketi, mis kattis ekskursioonide sissepääsutasud, eestikeelse giidi teenuse ja õhtusöögid. Koos reisikindlustusega, mis tuli samuti juurde võtta, maksid nad 420 eurot reisija kohta.

Põhjalikus brošüüris, mis reisile plaanitud tegevused detailselt lahti kirjutas, oli lisatud vaid üks märkus tasuliste lisateenuste kohta: et 39 euro eest on võimalik osaleda ka laevareisil läbi roostiku. Kõik muu tundus reisiseltskonnale olevat tasutud, kirjelduse järgi ootas ees vaatamisväärsusi täis pikitud puhkus, üksnes lõunasöögid pidid oma raha eest lisanduma.

Veel 130 eurot

Seda üllatavam oli esimese reisipäeva hommikul kuulda giidi tutvustamas ekskursioone, mille eest veel lisaraha tulnuks maksta. Kes oli valmis kõik lisaekskursioonid tellima, pidi arvestama täiendava 130 euroga eelnenule pealekauba. See kergitas pakettreisi hinna juba 550 euroni, lisaks lõunasöögid ja poodlemine. Lisaekskursioonide eest võis ka ükshaaval maksta. Seejuures käis kõigi lisareiside eest maksmine sularahas, tšekke vastu ei antud.

"Ühtegi tšekki ei antud meile!" kinnitas ühes seltskonnas reisinud Anneli, kes kahtleb, kas selle pealt mingeid makse ka maksti.

Lisaekskursioonid olid küll vabatahtlikud, ent kes ei soovinud osaleda, pidid oma aega tegevusetult bussis või bussi kõrval parklas surnuks lööma, kuivõrd reisid jäid teele ühest hotellist teise ja vahemaad olid suured. Hotelli maha jääda ja päeva näiteks hoopis rannas veeta seetõttu ei saanud.

Näiteks kohe reisi alguses, teisel päeval kaasnes lisatasu eest laevasõit koos ujumisega. Paaritunnise lõbusõidu eest, mille kestel sai laevalt ujumas käia, küsiti 25 eurot.

Kolmandal päeval oli 39-eurone laevareis läbi roostiku. See oli ainus ette teatatud lisatasuline teenus.

Neljandal päeval, mil ekskursioon viis Efesose linna, küsiti Neitsi Maarja kabeli külastamise eest 55 eurot lisaks. Varem korduvalt Türgis käinud sõpruskond, kuhu Anneli kuulus, teatas, et ei soovi ekskursioonile minna, kuivõrd osa seltskonnast oli seal juba varem käinud ja pidas hinda tagasihoidliku kabeli eest ("See on lihtsalt üks onn.") ülepaisutatuks.

"55 eurot võeti koha eest, kus pole isegi piletit," on Anneli imestunud. Paljud reisil kaasas olnud pensionärid maksidki selle summa.

"Tasuta lõunaid ei ole!"

Viiendal päeval viidi kogu reisiseltskond vaibapoodi, ehkki reisikavas selle kohta märge puudus. Kui muidu oli väikestes kohalikes käsitöö- ja vürtspoekestes reisil kogu aeg kiire - ühe jaoks anti 15 minutit, teiseks 20 minutit -, siis vaibapoes anti korraga piiramatult aega. Lisaks nummerdati kõik poodi sisenenud turistid ükshaaval. Kogenud reisiseltskond juba teadis: giidid saavad kaupmeestelt lisatasu iga poodi toodud inimese pealt. Seetõttu ka ei kiirustatud minema - vaja oli, et turistid oste teeksid.

Anneli seltskond avastas ühest hotellist toreda ehtepoe, mille valik neile väga meeldis. Seal tehti ka oste. Kui giid seltskonna ehtepoest avastas, kargas ta neile turja: "Kes see ostab siin praegu ehteid?! Homme on meil kullapood, siis saate ehteid osta!"  

Reisiseltskond oli sellisest suhtumisest rabatud, ent edasi läks ainult hullemaks.

Järgmisel hommikul, tõusnud hommikusöögilauast, sõidutati seltskonda kaks tundi bussis, et panna nad juba kell 11 maha lõunasöögilauas, mis sest, et kõhud veel täis. Varasele lõunale järgnes taas kohustuslik poepäev, sedakorda piiramatu aeg üüratute hindadega kullapoes, kus möödus vähemalt kolm tundi. Taas nummerdati kõik Eesti turistid poodi sisenedes ükshaaval ära.

"Täiesti nahaalselt suruti vanainimestele kaela asju, millega neil pole midagi teha," kirjeldas Anneli türklaste agressiivset kauplemisstiili, millele igaüks vastu seista ei suutnud.

Viimasel päeval viidi seltskond plaaniväliselt nahapoodi, türgi sauna ja akvaariumisse. Viimased kaks olid lisatasu eest: saun 35 ja akvaarium 30 eurot osaleja kohta.

Anneli seltskond teatas eelmisel õhtul taas, et ei kavatse järgmisel päeval ekskursioonile minna, vaid eelistab hotelli maha jääda ja päeva rannas veeta, kuivõrd nahapoes on nad oma varasematel reisidel juba käinud.

Kui teisel päeval eesti giid Dea ekskursioonist loobumist aktsepteeris, siis reisi viimase päeva eel korraga enam mitte: "Kuidas te ei tule? Homme on ju nahapood, nemad sponsoreerivad meid. Tasuta lõunaid ei ole! Teie reis on ju naha- ja kullaäride kinni makstud!" meenutab Anneli giidi ärritunud reaktsiooni.

Seepeale teatas giid, et sellest tuleb palju pahandust ja nad peavad kirjutama seletuskirja, miks nad ei osale. Seltskond keeldus siiski ka seletuskirja kirjutamast.

"Olen vaba inimene vabalt maalt, ega mind mitte keegi ei sunni seletuskirja kirjutama, miks ma ei tule poodi," põhjendab Anneli. "Suhtumine, et ma olen sponsoreeritud ori, kes peab tegema seda, mida nemad tahavad, rikkus reisi lõpu ära."

Ehkki ilmaga reisiseltskonnal vedas, oli kogu reis siiski tugeva rahamaiguga: kogu aeg rõhutati, et nüüd on sularahaautomaat, siit saab jälle raha võtta. Pensionärid, kes olid võtnud täispaketi, kurtsid pärast lennukis, et ei olnud üldse niisuguste lisakulutustega arvestanud ning olid reisi lõpuks rahatud.

Venekeelne türgi giid

Samal ajal ja sama reisikorraldajaga käis Türgi-reisil ka Vesta. Tema bussitäie teekond viis aga Kapadookiasse.

Ka Vesta arvas, et 420-eurone kulu on lõplik. Tema brošüüris oli mainitud üksnes 55-eurost lisakulu Neitsi Maarja kabelis, muid lisatasulisi ekskursioone mitte. Samuti polnud brošüüris mainitud ei nahavabrikut ega kullatehast, kus neid pikki tunde ringi tassiti, et nad seal oste teeksid.

Suurimat nördimust tekitas aga giid - lubatud eestikeelse teenuse asemel oli neil üksnes türklasest giid, kes purssis vene keelt. Ehkki Vesta saab vene keelest üldiselt aru, pole tema keeleoskus siiski nii spetsiifiline, et detaile mõista. Seetõttu läks palju infot kaotsi. Pealegi oli ta arvestanud eestikeelse teenusega.

Kliendid pettusid Nikal Travelis, mis võttis iga päev ekskursioonide eest lisaraha ning kohustas poodides käima. Autor: erakogu.

Reisikorraldaja: oleme pretensioone arvesse võtnud

ERR-iga oma nördimust jaganud reisijad kinnitasid, et ei ole reisikorraldaja poole oma pretensioonidega pöördunud.

Küll aga oli samal, 19.-26. oktoobrini kestnud Türgi reisil neid, kes siiski pöördusid pretensioonidega Nikal Traveli poole, möönab ettevõtte juhatuse liige Mihkel Tasa, paludes vabandust klientidelt, kes negatiivse kogemuse osaliseks said.

Mihkel Tasa vastas ERR-i küsimustele kirjalikult.

Miks küsitakse lisatasu ekskursioonide eest, kui inimesed on ekskursiooni lisapaketi eest juba maksnud (nt Neitsi Maarja kabel, türgi saun, akvaariumi külastus)?

Meie koostööpartner Türgis pakub meie poolt vahendatavatel reisidel (lisaks paketi hinna sees sisalduvale söögi- ja kultuuripaketile) ka laia valikut vabatahtlikke lisaekskursioone. Need lisaekskursioonid on tõepoolest tasulised, kuid need on rangelt vabatahtlikud, s.t klientidel ei ole mingit kohustust neist osa võtta.

Miks ei ole kliente ette hoiatatud, kui palju tuleb kohapeal ekskursioonide eest veel juurde maksta?

Tunnistame, et kohapeal pakutavate lisaekskursioonide valikust teavitamine antud reisile läinud inimestele oli puudulik. Oleme selle vea parandanud ning [tulevaste] reisijate reisidokumentides sisaldub tasuliste lisateenuste kohta vastav teave. 

Kuidas saavad uude majutuskohta inimesed, kes ei soovi lisatasu eest ekskursioonidel osaleda, kui öömaja vahetub iga päev?

Kõik reisijad toimetatakse vastavalt reisiprogrammile majutuskohtadesse, sh need, kes ei soovi osaleda tasulistel lisaekskursioonidel. Keegi ei pea uude majutuskohta siirduva transpordi eest midagi lisaks maksma.

Inimesed ei saa tšekki lisaekskursioonide maksmise eest kohapeal. Kas see must raha läheb otse giididele?

Nikal Travel on kõnealuste reiside vahendaja. Lisaekskursioone ei paku Nikal Travel, vaid kohalikud teenusepakkujad Türgis. Ostutšeki saamine Türgis peaks vastama kohapealsetele kauplemistavadele ja reeglitele. Tegeleme aga küsimusega kindlasti edasi ning oleme edastanud antud tähelepaneku oma Türgi partnerile.

Miks sunnitakse inimesi ekskursioonidele ja poereisidele, ähvardades neid keeldumise korral seletuskirja kirjutamise kohustusega?

Meile teadaolevalt on nii lisaekskursioonid kui ka poodide külastused meie poolt vahendatavatel reisidel rangelt vabatahtlikud. Meie kohaliku partneri selgituse kohaselt küsitakse nii programmis sisalduvatest kui ka tasulistest lisaekskursioonidest kliendipoolsel loobumisel kirjalikke kinnitusi selleks, et vältida hilisemaid pretensioone. Meil puudub info, et kedagi oleks ähvardatud. Oleme oma kohalikule partnerile edastanud tungiva soovi, et kohapealsete lisateenuste pakkumisel arvestataks meie klientide kultuurilist tausta ning ei kasutataks mitte mingil moel ähvarduse või sunnina tunduda võivaid võtteid.

Miks nummerdatakse inimesed poodi sisenemisel?

Meie andmetel on tegemist kohaliku praktikaga, mis on seotud kohalike reisikorraldajate ja kohalike teenuseosutajate-kauplejate vahelise statistilise tasuvusarvestusega. Ehk et kauplejatelt oste sooritades esitab reisija kauplejale ka saadud numbri, mille alusel saab kaupleja tuvastada, missuguse reisikorraldaja klient vastava ostu sooritas. Poode külastavad ka teised tuntud reisikorraldajate kliendid kogu Euroopast ja Venemaalt. Kordame siinkohal üle, et poodide külastamine on meie klientidele vabatahtlik.

Miks kestavad poekülastused ebaproportsionaalselt kaua muu kultuuriprogrammiga (kolm tundi ühes poes)?

Me ei suuda tagantjärele tuvastada, kui kaua mingis konkreetses poes reisigrupp aega veetis. Tavapäraselt viibitakse kauplejate juures seni, kuni püsib reisijate huvi kaupa osta. Oletuslikult leidus ka konkreetsel juhul reisijate hulgas huvilisi, kellel läks poodides kauem aega.

Kui palju saavad giidid vahendustasu iga poodi veetud inimese pealt?

Kahjuks ei oska meie seda kommenteerida. Me ei saa välistada, et mingid vahendustasu kokkulepped on kohaliku reisikorraldaja ning kauplejate vahel. Nende täpsed tingimused on meile paraku teadmata ja ilmselt on need osapoolte vahel konfidentsiaalsed.

Kas deklareerite neid lisatasusid ka maksuametile ja maksate nende pealt makse?

Nikal Travel vahendab Türgi reisikorraldaja poolt pakutavaid reise, sh giiditeenust. Tasulisi kohapealseid lisateenuseid me ei vahenda. Meil ei ole alust kahelda, et meie Türgi partnerid ei täida nõuetekohaselt oma maksekohustusi Türgi riigi ees.

Miks te ei võimalda eestikeelset giidi, nagu te brošüüris lubasite ja inimesed on selle eest eraldi maksnud (Kapadookia tuuril oli giidiks vene keelt purssinud türklane)?

Kahetsusväärselt 19.10 haigestus eesti keelt kõnelev giid, millest tulenevalt ei olnud kohapealsel reisikorraldajal võimalik konkreetsele reisile nii kiiresti asendajat leida. Vabandame selle puuduse pärast veelkord oma klientide ees! Palume neil, kellel on kõnealuse reisi osas meie suhtes mingeid täiendavaid pretensioone, pöörduda otse meie poole ja tegeleme iga juhtumiga eraldiseisvalt.

Soovime vabandada oma klientide ees kõigi kõnealusel reisil kogetud ebamugavuste pärast! Teeme omalt poolt kõik meie võimuses oleva, et meie poolt vahendatavad reisid vastaksid reisijate ootustele. Võtame oma klientide kriitikat tõsiselt ja kasutame seda selleks, et edaspidi sarnaseid vigu vältida ja oma teenuste kvaliteeti parandada. Esitame saadud kriitika edasi ka oma kohalikele partneritele ning lähtume sellest edaspidi kohalike partnerite valikul.

Kliendid pettusid Nikal Travelis, mis võttis iga päev ekskursioonide eest lisaraha ning kohustas poodides käima. Autor: erakogu.

Toimetaja: Merilin Pärli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: