EASA keelab ajutiselt Boeing 737 MAX lennud Euroopas ({{commentsTotal}})

{{1552400700000 | amCalendar}}
Foto: Edgar Su/Reuters/Scanpix

Euroopa lennuohutuse agentuur (EASA) teatas teisipäeval, et keelab ajutiselt Euroopas kõik lennukitüübi Boeing 737 MAX lennud Euroopas pärast Etioopia lennuõnnetust, mille tagajärjel hukkus 157 inimest. Hulk riike teatas juba varem, et keelavad selle lennukitüübi lennud. Suuremates reisibroneerimisportaalides kaalutakse samal ajal, kas pakkuda võimalust lennukitüüpi valida, et leevendada inimeste kasvavat kartust. Eesti lennunduseksperdid ütlevad, et Euroopa keelu taga on turvakaalutlused, ehkki Etioopia lennuõnnetuse uurimise tulemusi veel ei ole.

EASA keelab kõik lennukitüübi Boeing 737-8 MAX ja 737-9 MAX lennud. Samuti on keelatud samade lennukitüüpide lennud teistest riikidest Euroopa Liitu ja liidust välja.

EASA keeld hakkab kehtima Eesti aja järgi teisipäeva õhtul kell 21.

Riikide nimekiri, kes selle lennukitüübi oma õhuruumis ajutiselt ära on keelanud, täieneb viimastel päevadel pidevalt, teiste seas Hiina, Lõuna-Korea, Singapur, Malaisia, Austraalia, Brasiilia ja kogu Euroopa. Kuniks on välja selgitatud, kas selle lennukitüübiga on ikka ohutu lennata, on nende keelatud seda tüüpi Boeinguga nende riikide õhuruumist startimine, maandumine ja ülelendamine. Ometi kõigi lennuõnnetuste puhul sellist otsust ei järgne.

"Kui lende ära ei keelata, siis on selge, et põhjus on teada ja on analüüsitud seda, et see viga ei mõjuta teisi õhusõidukeid. Antud juhul seda teada ei ole ning on oht, et see võib mõjutada ka teisi sama tüübi õhusõidukeid," selgitas Eesti Lennuakadeemia rektor Jaanus Jakimenko ERR-ile.

"See ongi ennetav meede. Nii kaua, kuni pole selge, mis on nende kahe õnnetuse põhjused, nii kaua otsustati ajutiselt peatada need lennud," lisas lennuameti peadirektor Rait Kalda.

USA leidis teistest riikidest erinevalt, et kaalutlusi selle lennukitüübi ärakeelamiseks ei ole. Sellele vaatamata ei pea Kalda Euroopa otsust emotsionaalseks.

"Lennunduses emotsioonidele väga palju kohta ei ole. Siin on otsused pragmaatilised. Ma ei oska kommenteerida, miks USA on sellise otsuse teinud, aga ma usun, et Euroopa on teinud õige otsuse," ütles Kalda.

Nii nagu igal lennukitüübi, on ka Boeing 737 MAX-il oma nõrgad kohad.

"Selle konkreetse lennukitüübi eripära on see, et tema horisontaalse stabilisaatori trimmimise süsteemi on lisatud üks automaatne abisüsteem, mis varisemisele eelnevalt surub õhusõiduki nina allapoole. Nüüd selle konkreetse õhusõiduki tüübi puhul on välja tulnud, et kui see süsteem saab anduritelt valeinfo, siis see võib osutuda ohtlikuks," selgitas Jakimenko, milles probleem võib olla.

Eestis ükski lennufirma seda tüüpi lennukeid ei kasuta. Küll aga mõjutab keeld ja uurimine Nordica partneri LOT-i lende, kelle lennupargis on viis sellist lennukit ning plaan neid juurdegi soetada. Kaua uurimine nende äri mõjutada võib, on keeruline prognoosida.

"Kindlasti uuritakse loomulikult neid lennuõnnetusi, aga kindlasti uuritakse ka, mida annab sellel lennukitüübil parandada, kui on arvata, mis võib nende põhjuseks olla, tehakse täiendavaid katseid. Ehk siis lennukite uurimine võib iseenesest kesta kaua, aga see ei tähenda, et lennukitüüp peaks nii kaua maas olema," andis Kalda LOT-ile lootust.

Hulk riike keelas juba varem Boeing 737 MAX lennud

Singapuri tsiviillennundusamet teatas teisipäeval, et keelustas ajutiselt lennukitüübi 737 MAX kasutamise oma õhuruumis seoses Etioopia lennuõnnetusega.

"Lennukitüübi Boeing 737 MAX kõikide variantide kasutamine peatatakse ajutiselt seoses kahe selle lennukiga juhtunud õnnetuse tõttu vähem kui viie kuu jooksul," kirjutati teadaandes. Keeld jõustus teisipäeval kell 14.00 kohaliku aja järgi.

Brasiilia lennufirma Gol teatas juba esmaspäeval, et peatab ajutiselt lennukitüübi Boeing 737 MAX 8 kasutamise, kuni täpsemate asjaolude selgumiseni Etioopia lennuõnnetuse kohta.

Ettevõttel on 121 Boeingit, millest seitse on tüüpi Boeing 737 MAX 8.

Austraalia keelas samuti teisipäeval lennukitootja Boeing moodsatele 737 MAX lennukitele oma õhuruumi sisenemise.

"Tegemist on ajutise keeluga, kuni me ootame täiendavat informatsiooni, et vaadata üle turvariskid, mis on seotud Boeing 737 MAX jätkuvate lendudega Austraaliasse ja Austraaliast," sõnas Austraalia tsiviillennundusohutuse (CASA) ameti juht Shane Carmody.

"CASA kahetseb kõiki reisijatele põhjustatud ebamugavusi, kuid usub, et turvalisus tuleb alati esikohale seada," lisas ta.

Austraalia keeld puudutab ainult lennufirmat Fiji Airwaysi, teatas amet. Singapuris asuv SilkAir kasutas Boeing 737 MAX-i lendudeks Austraaliasse, kuid Singapur on juba keelanud selliste lennukite kasutamise oma õhuruumis.

Ka Lõuna-Korea keelustas teisipäeval selle tüübi lennukite lennud oma õhuruumis.

"Me oleme andnud korralduse Eastar Jetile - ainsale Lõuna-Korea lennufirmale, millel on B737-8 (kaks lennukit)... nendega mitte lennata," teatas Lõuna-Korea maa-, taristu- ja transpordiministeerium avalduses.

"Eastar Jet on nõustunud seda tegema ja ütles, et peatab selle lennuki lennud alates kolmapäevast," lisas ministeerium.

Malaisia teatas samuti otsusest keelata lennukitel Boeing 737 MAX 8 lennata oma õhuruumis.

"Malaisia tsiviillennundusamet peatas Boeing 737 MAX 8 õiguse lennata Malaisiasse või sealt minema või seda läbida kuni vastupidise teateni," teatas ameti juht Ahmad Nizar Zolfakar.

Omaani tsiviillennundusamet teatas teisipäeval, et peatas ajutiselt Boeing 737 MAX tüüpi lennukite väljalennud oma lennujaamadest. Riigiomandis lennufirmal Oman Air on viis Boeing 737 MAX 8 tüüpi lennukit.

Ka Ühendkuningriik otsustas teisipäeval keelata lennukitel Boeing 737 MAX 8 lennata tema õhuruumis.

Briti tsiviillennundusamet ütles teates pealkirjaga "Boeing 737 MAX lennukitüüp", et otsustas igaks juhuks keelata kõikidele selle lennukitüübi reisilendudele Ühendkuningriigi lennuruumi sisenemine ja sealt väljumine.

Norra lennufirma Norwegian Air tegi samasuguse otsuse pärast Euroopa lennundusasutustelt saadud soovitusi.

"Pärast vastavate lennundusametite otsust peatada ajutiselt Boeing 737 MAX lennukite tegutsemine, ei tee Norwegian ühtegi lendu selle lennukitüübiga enne edasiste juhiste saamist," teatas lennufirma, millele kuulub 18 MAX tüüpi reisilennukit. Lähiaastatel on ettevõte plaaninud soetada veel kümneid sama tüüpi lennukeid, tõstes 2021. aasta lõpuks nende arvu üle 70.

Pühapäeval kukkus Etioopias alla lennufirma Ethiopian Airlines lennuk, mis oli Boeing 737 MAX 8 tüüpi. Kõik selle pardal olnud 157 inimest sai surma. Mullu 29. oktoobril kukkus Indoneesias alla lennufirma Lion Air sama tüüpi lennuk ning siis sai surma 189 inimest.

FAA: Boeing 737 MAX-i lendude peatamiseks pole alust

USA föderaalne lennundusamet (FAA) teatas teisipäeval, et "ei ole alust" Boeing 737 MAX-i lendude peatamiseks pärast Etioopias 157 inimese elu nõudnud katastroofi seda tüüpi lennukiga.

"Tsiviillennundusamet ei ole edastanud meile andmeid, mis õigustaks sekkumist," ütles FAA direktor Daniel Elwell avalduses.

Riigid nagu Dubai, India, Itaalia, Kanada, Venemaa ja USA teatasid esialgu, et ei keela nad selle mudeli lendusid, kuid jälgivad uurimist ja on tihedas kontaktis Boeinguga.

Toimetaja: Merili Nael, Merilin Pärli

Allikas: BNS



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: