Lion Airi piloodid lugesid enne merre kukkumist paaniliselt juhendit
Lennukitootja Boeing probleemid seoses ettevõtte turvalisuse- ja sertifitseerimismenetlusega üha kasvavad. Lisaks on USA kaitseministeeriumi siseaudit alustanud uurimist seoses kaitseministri ülesandeid täitva Patrick Shanahani vastu esitatud väidetega, mille kohaselt on ta olnud oma kunagise tööandja Boengu suhtes kallutatud.
Kõige tõsisemaks praeguseks probleemiks lennukitootja jaoks on asjaolu, et viimase viie kuu jooksul on toimunud juba kaks ohvriterohket õnnetust -Indoneesias ja Etioopias - lennukitüübiga Boeing 737 MAX, kusjuures teateid nimetatud lennuki probleemide kohta on laekunud ka mujalt, vahendasid Times ja BBC.
Kolmapäeval avalikustati andmed, mis on pärit Indoneesia lennufirma Lion Air lennuki pardasalvestilt. Lion Airi lend 610 kukkus alla eelmise aasta 29. oktoobril ning lennukatastroofis hukkusid kõik pardalolnud ehk kokk 189 inimest.
Pardasalvesti kohaselt oli lennuki pilootidel raskusi kontrolli alt väljunud turvasüsteemiga MCAS ehk sisuliselt tegelesid piloodid enne lennuki merre paiskumist paaniliselt juhendi lugemisega.
Märkimisväärne on ka asjaolu, et täpselt sama lennuk pääses vaid päev varem sarnasest olukorrast tänu sellele, et lennukis viibis reisijana üks piloot, kes oli sarnase probleemiga juba tuttav ning suutis olukorra lahendada.
10. märtsil kukkus Etioopias alla Ethiopian Airlinesi reisilennuk ning seekord hukkus 157 inimest. Pärast seda on lennud Boeing 737 MAX tüüpi lennukitega peatatud. Jaanuaris leitud pardasalvesti andmed kinnitavad seega juba varasemaid kahtlusi, et lennukitüübi probleemide allikaks on isepäi tegutsev turvasüsteem ning asjaolu, et kõiki piloote ei ole ette valmistatud olukorraks, kus automaatne süsteem pilootide kontrollile ei allu.
Teateid Boeing 737 MAX lennukite probleemidest on laekunud ka USA pilootidelt.
USA-s uurivad nii justiitsministeeriumi kriminaalkuritegude osakond ja Föderaalne Juurdlusbüroo (FBI) nüüd, millistel asjaoludel Boeing 737 MAX üleüldse lennuliikluseks kõlbulikkuse sertifikaadi sai.
Boeing on omakorda väitnud, et iga tavapärase koolituse läbinud piloot on suuteline automaatsüsteemi probleemi lahendama, kui ta juhendist lähtub. Ettevõttel on plaanis süsteemile täiendus lisada järgmisel kuul.
Legendaarne USA lennukipiloot Chesley Sullenberger, kes sai kuulsaks seoses sellega, et vältis 2009. aastal lennukatastroofi ning maandus oma Airbusiga Hudsoni jõel, avaldas samuti Boiengu probleemide kohta arvamust. Tema arvates jättis Boeing turvaküsimused piisava tähelepanuta seoses väga pingelise konkurentsiga lennukitootmissektoris.
"Kui testlendudel selgus probleem, et sertifikaadi standarditega ei olda vastavuses, arendasid nad välja paranduse MCAS, kui ei rääkinud sellest lennufirmade pilootidele. Tundub, et lahendades üht riski, lõid nad teise, palju suurema riski," nentis Sullenberger.
Boeingu jaoks on 2017. aastal müüki paisatud 737 MAX olnud kõige kiiremini müüdud lennukitüüp. Lendude peatamise hetkel oli neid ülemaailmselt kasutuses 370, kuid tellimusi on ligi 5000.
Kriitikud süüdistavad USA kaitseministri kohusetäitjat Boeingu soosimises
Kuigi see ei puuduta otseselt muresid Boeing 737 MAX lennukitüübiga, on lennukitootjaga seotud üheks probleemiks ka see, et Pentagoni siseaudit on alustanud uurimist oma praeguse juhi vastu esitatud väidetega, vahendas BBC.
Täpsemalt on kriitikud süüdistanud kaitseministri kohusetäitjat Patrick Shanahani selles, et ta on oma praeguses ametis soosinud oma kunagist tööandjat. Shanahan töötas Boeingu heaks 30 aastat ning Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi haridusega mees tõusis firmas tavatöötajast asepresidendi ametikohani.
Ametliku kaebuse Shanahani vastu esitas järelevalveorganisatsioon Citizens for Responsibility and Ethics ning algatuse taga on olnud ka mitmed Demokraatliku Partei poliitikud, eesotsas senaator Elizabeth Warreniga.
Süüdistuste kohaselt olevat Shanahan kaitseministri kohusetäitjana sageli kiitnud Boeingut kohtumistel, mis puudutasid riigihankeid. Samuti olevat ta oma alluvate seas teinud maha Boeingu konkurente.
Shanahan eitab tema vastu esitatud süüdistusi ning teatas eelmisel nädalal senati relvateenistuste komitee kuulamisel, et toetab täitelikult kaitseministeeriumi sisejuurdlust.
Toimetaja: Laur Viirand