Kaheksa uue trammi soetamise hange kukkus läbi ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1559819820000 | amCalendar}}
Trammid Tallinna liikluses.
Trammid Tallinna liikluses. Autor/allikas: TLT

Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) kuulutas lõppenuks rahvusvahelise riigihanke kaheksa uue trammi ostmiseks, sest ainsana hankel osalenud ja varem Tallinnale uusi tramme tarninud Hispaania ettevõtte pakkumus ei vastanud kehtestatud tingimustele. TLT juht Deniss Boroditš tunnistas, et ilmselt ei valmi aastaks 2021 ka uutele trammidele mõeldud sadama liin.

TLT soovis kolme aasta jooksul hankida kaheksa uut trammi, mis taganuks ettevõttele võimekuse asuda tulevikus teenindama ka võimalikke uusi trammiliine. Hankele laekus üks pakkumus Hispaania ettevõttelt Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), mis ei vastanud riigihankes kehtestatud tingimustele. CAF on ettevõte, kelle 20 trammi on Tallinnas kasutuses ka täna.

TLT juhatuse esimehe Deniss Boroditši sõnul alustati hanke lõpule viimiseks ka otseläbirääkimisi, kuid kuna hankel osalenud ettevõte ei soovinud pakkumust muuta, tuli vastavalt riigihangete seadusele hange lõpetada. Samas otsustas TLT alustada lähiajal uut riigihanget, mis viiakse läbi 2019. aasta teises pooles.

"Trammitootjatel on täna väga kiired ajad ja tootmismahud pikaks ajaks planeeritud," selgitas Boroditš, kelle sõnul on kaheksa erirööpmelaiusega trammi, mis tuleks üle anda kahel erineval aastal tootjatele ilmselt sedavõrd tülikas, et loobuti hankel osalemisest.

"Hetkel kaalume kuidas muuta tarnetingimusi või tellitavate trammide arvu, et uus hange muutuks tootjatele atraktiivsemaks. Kindlasti ei loobu ettevõte uues hankes tingimustest, mis tagavad trammide mõistliku elutsükli kulu ja operatiivse tehnilise teenindamise."

Hiljem täpsustas Boroditš ERR-ile, et kuna Euroopa majandusel on head ajad, valivad tootjad, millistel hangetel ja millistel tingimustel nad osalevad. Tootjad eelistavad hankeid, kus korraga saab ehitada võimalikult palju tramme ja siin jääb Tallinn oma kaheksa trammiga selgelt alla neile suurlinnadele, kes hangivad korraga sadu tramme.

Boroditš lisas, et teine põhjus on see, et nii kitsa rööpmelaiusega tramme kui tellib Tallinn, mujal väga ei ole. Seetõttu on tegemist eritellimusega, mis muudab tellimuse kallimaks. Kolmandaks tõi ta välja, et linn soovis kaheksa uut trammi soetada kahel aastal ehk aastal 2021 neli trammi ja aastal 2022 samuti neli trammi. Uues hankes seatakse ilmselt tingimuseks, et linn soetab trammid ühe aasta jooksul, mis võimaldab tootmisliine hoida töös lühemal ajal ehk toota odavamalt ja mis võiks teha hanke ka atraktiivsemaks.

Kaheksa uut trammi oli plaanitud sõitma uuele, Tallinna sadamasse viivale liinile. Boroditš tunnistas, et praegu paistab, et algselt plaanitud 2021. aastaks seda liini aga ei rajata. Seega ei ole ka trammide hanke läbikukkumine ja uue hanke tegemine ajalises plaanis suur probleem. Ehk kui pole liini, pole ka tramme sinna sõitma vaja panna.

Boroditši sõnul on lisaks neile kaheksale uuele liinile mõeldud trammile vaja Tallinna linnal veel 15 trammi, et olemasolevat veeremit uuendada. Hinnanguliselt jääb tema sõnul ühe trammi maksumus alla kolme miljoni euro, kuid mida rohkem tramme soetada, seda soodsamaks läheb ka iga trammi hind.

Praegu kuuluvad TLT trammiparki 20 uut CAF trammi, 6 uut retrotrammi ja 44 täielikult kaasajastatud KT-tüüpi trammi. TLT teenindab pealinnas 520 bussi, 70 trammi ja 51 trolliga aastas kokku rohkem kui 140 miljonit sõitjat. Trammiga sõidab neist hinnanguliselt 20 miljonit.

Toimetaja: Urmet Kook

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: