Eestis automaksu kehtestamine pole poliitikute hinnangul vajalik
Eesti autopargi vananemise ja autostumise piiramiseks pole poliitikutel praegu kavas automaksu kehtestada. Samuti pole arvatud, et põhjalikud arutelud sellel teemal oleks vajalikud.
Eestis on kokku ligikaudu 750 000 autot ja nende keskmine vanus on 16 aastat. Eesti soovib saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsust, aga vanade autode pealetulekuga on CO2 heite vähendamise ja taastuvenergia direktiivi kohustusi raskem täita.
Samal ajal, kui Euroopas piiratakse üha rohkem vanemate diiselmootoritega sõiduautode kasutamist, kasvab Ida-Euroopas just selliste autode sissevool. Näiteks moodustavad ka Eestisse imporditud vanad diiselmootoritega autod ligikaudu kolmveerandi kõikidest imporditavatest autodest.
Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu juht Arno Sillat on varem rahvusringhäälingule antud intervjuus öelnud, et üleüldine automaks vanade autode sissevoolu ei peata.
Ka erakonna Eestimaa Rohelised juhatuse liige Joonas Laks ütles, et kui automaksu vaadata kui meedet CO2 heite vähendamiseks, siis sellel mõtet ei ole.
"Iga uue auto tootmisel tekib süsinikuheidet. Öeldakse, et lausa pool süsinikuheitmest on auto juba välja lasknud selleks ajaks, kui see tehasest välja sõidab," ütles Laks.
Roheliste hinnangul tuleks keskkonnasõbralikumaks liiklemiseks toetada ja soodustada hoopiski ühistranspordi kasutamist ja raha selleks võiks tulla kütuseaktsiisist.
"Ehk siis kütuseaktsiis ei läheks mitte suvaliselt riigikassasse, vaid selle sihtotstarve oleks keskkonnasäästliku transpordi rajamine. Automaks annab tõenäoliselt soodustust ainult autoostul, aga aktsiis annaks sissetuleku sujuvaks transpordisüsteemi muutmiseks," rääkis Laks.
Riigikogu keskkonnakomisjoni esimees keskerakondlane Erki Savisaar ütles, et automaksu kehtestamine ei aitaks mitte kuidagi CO2 probleemi lahendada.
"Me ei tea, millist kütust autosse pannakse, kas see kütus on otseselt keskkonnasäästlik või ei ole, sest autoregistris paistab kõik ühtmoodi. Autos võibki kasutada erinevaid kütuseid endale sobivas vahekorras, ilma et kellelegi sellest peaks aru andma," rääkis Erki Savisaar.
Küll aga toob Savisaar välja, et automaks võiks olla hea lahendus näiteks autoromude tekkimisega seotud muredele või sellele, kuidas suunata inimesi autodest ühistransporti.
"Kui kehtestada autoromule aastamaks, siis on tarbijal motivatsioon viia see auto jäätmejaama, et sellest maksust vabaneda. Iseasi kas see maks oleks kõigil või ülevaatuseta autodel või kuidagi teistmoodi - see on üksikasjade küsimus," rääkis Savisaar.
Riigikogu rahanduskomisjoni esimees ja Isamaa liige Aivar Kokk ütles, et erakond ei pea automaksu kehtestamist praegu vajalikuks, kuna turg liigub alternatiivsemate ja keskkonnasõbralikemate lahenduste poole. Teiseks oleks automaks Koka sõnul justkui karistus neile, kelle ainuvõimalik liikumisvahend on auto.
Ka Reformierakond automaksu ei toeta, sest see tõstab maksukoormust ja suurendab valitsuse kulusid.
Sotsiaaldemokraadid on aga arvamusel, et seda tuleb kaaluda ja analüüsida. Praegu erakonnal seisukoht puudub.
Sama sõnab ka Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna juhataja Getlyn Denks, kelle sõnul tuleb alustada arutelu.
Nii Kokk kui Savisaar kinnitavad aga, et valitsuse kavades ei ole praegu ühtki mõtet, mille järgi võiks lähiaastatel Eestis automaksu kehtestamiseni jõuda.
Toimetaja: Indrek Kuus