Bussifirmad tahavad piirangute leevenemise järel reisijate hajutamiseks riigilt toetust ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Priit Mürk/ERR

Bussifirmad küsivad riigilt toetust, et linnadevahelistel liinidel ka pärast piirangute leevendamist ja nõudluse kasvades reisijaid hajutada, et bussid liiga täis poleks. Majandusminister Taavi Aas toetusraha maksmist ei toeta ja usub, et pikemas vaates on lahenduseks näomaskide kandmine bussides.

Bussifirma Lux Express juhid puhastavad busse pärast iga reisi. Ehkki viirusekriis on linnadevahelist bussiliiklust vähendanud umbes 90 protsenti, pole reisijad kadunud ja viimased nädalad näitavad taas väikest kasvu, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Ohutuse huvides paigutatakse reisijad teineteisest eemale ja vaadatakse, et bussi täituvus poleks üle 50 protsendi. Küsimus on aga selles, mis hakkab juhtuma piirangute leevenedes.

"Kui Taani hakkas kehtestatud meetmeid lõdvendama, siis esimene nädalavahetus olid paljud linnadevahelised bussid rahvast puupüsti täis, millest lähtuvalt oli Taani transpordiministeerium sunnitud ikkagi jõuliselt asja sekkuma," selgitas Lux Expressi tegevjuht Janno Ritsberg.

Tema sõnul tähendab kasumlik äri busside keskmist täituvust 67 protsendi juures. See tähendab, et pooltühja bussi kõrvale teist juurde panna ettevõte ei jõuaks. Et nõudluse taastudes 50 protsendi piiri mitte ületada, pakub Lux Express, et bussid võiks endiselt sõita pooltühjalt, kui osa kulusid kataks riik - suurusjärgus 300 000 eurot kuus.

"See on selge, et majanduslikult ei ole tasuv niimoodi sõita, et buss on pooltühi. /.../ Riik võiks pisut appi tulla kommertsvedajatele selle taastamise perioodis, et pisut toetada," sõnas AS-i GoBus juht Andrei Mändla.

Ida-Virumaa maakonnaliinidel, mida erinevalt linnadevahelistest bussiliinidest rahastab riik, pandi reisijate hajutamiseks käima lisabussid. Majandusminister Taavi Aas ütles, et maakonnaliinide poolt on veel sarnaseid taotlusi.

"Me oleme seda arutanud ja tegelikult on niimoodi, et me mingiks ajaks suudaksime katta ka need väiksemad bussid suuremate bussidega ja tekitada mingisugused tihendamised, aga kui vaadata pikemat perspektiivi, siis tegelikult lahendus on siin ainult maskide kasutamine," ütles minister.

Maskide kasutamine on tema sõnul otstarbekas ka äritulust elatuvatel linnadevahelistel liinidel.

"Me ei saa ju ette kujutada seda, et kui Tallinna-Tartu vahet sõitis varem praktiliselt iga poole tunni tagant buss, et siis me paneme nüüd bussid sõitma iga veerand tunni tagant ja pooled neist maksab riik kinni. See ei ole ju tegelikult olukorrale lahendus," selgitas Aas.

Bussifirmade esindajate sõnul peaks eksperdid siis selgelt ütlema, et maskid on väljapääs.

"Praegu räägitakse kord nii, kord naa, et kas maskid on kasuks või kahjuks. /.../ Kindlasti peaksid olema siis maskid kättesaadavad vabalt, et ei tekiks maskide korduvkasutust," ütles Mändla.

Ritsbergi lisas, et küsimus on ka selles, kas reisijad selleks valmis on.

Toimetaja: Merili Nael

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: