Austria valitsus plaanib vähendada riigi vanima päevalehe rahastamist

Austria kantsler Sebastian Kurz
Austria kantsler Sebastian Kurz Autor/allikas: SCANPIX/imago images/photonews.at

Austria kantsleri Sebastian Kurzi valitsus plaanib vähendada riigi vanima päevalehe Wiener Zeitungi rahastamist. Kurzi plaani kritiseerivad lehe ajakirjanikud ja mitu poliitikut.

Wiener Zeitung kuulub täielikult riigile. Leht on Austria riigi ametlik väljaanne. Seaduse kohaselt peavad lehes ilmuma valitsuse tööpakkumised ja ettevõtted peavad seal avaldama oma iga-aastased majandustulemused. Selliste reklaamidega rahastatakse ka ajalehe uudistetoimetust. 

Valitsus viitab nüüd Euroopa Liidu eeskirjadele, mis nõuab, et firmade teavet tuleb levitada digitaalselt. 

"Wiener Zeitung peab üle minema digitaalseks. Riigi ülesanne ei ole päevalehe pidamine ja selle rahastamine,"  ütles Kurz. 

Kurziga ei nõustu aga lehe ajakirjanikud. Wiener Zeitungi peatoimetaja Walter Hämmerle tahab päevalehe päästmiseks kaasata välisinvestori. Hämmerle tahab lehte säilitada mitte ainult kaubamärgina vaid kvaliteetse ajalehena. Siiski peab välisinvestori kaasamiseks nõusoleku andma ka Kurz. 

Kurz eelistab suhelda meediaga, mis on tema suhtes positiivne. Wiener Zeitung ei ole Kurzi suhtes otseselt kriitiline, kuid ei tee talle ka erandeid. 

Kurzi suhtes toimub ka kriminaaluurimine, mis on seotud väidetava parlamendile valetamisega. Kurz eitab süüdistusi. Kriitikute hinnangul püüab Kurz meediaga manipuleerida, kus ta pakub valitsuse kuulutusi endale sobivates ajalehtedes. Kriitikud näevad selles Austria poliitika "orbaniseerumist", teatas Politico

Austrias on ainult 14 päevalehte. Riigis elab üheksa miljonit inimest. Riigi suurim ajaleht on parempoolne kõmuleht Kronen Zeitung, mida tellib 25 protsenti elanikkonnast. 

Ajakirjanduslike alternatiivide vähesuse tõttu leiavad mitmed ajakirjanikud, et Wiener Zeitung tuleb senisel kujul säilitada. Lehe säilimist senisel kujul toetab ka mitu silmapaistvat Austria poliitikut. 

"Iga hääl, mille me ajaleheturul kaotame, rikub meedia mitmekesisust, seda ajal, mil faktidel põhinev kaine ja sõltumatu kvaliteetajakirjandus on olulisem, kui kunagi varem," ütlesid poliitikud ühisavalduses. 

Wiener Zeitung asutati 1703. aastal. Riigi omandusse läks leht 1857. aastal. Austriat valitsenud Habsburgide monarhia leidis siis, et ajalehe liberaalsed vaated ohustavad keskvalitsust. 

Toimetaja: Karl Kivil

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: