Rahandusministeerium kaalub vanade autode Eestisse toomise takistamist
Rahandusministeeriumi hinnangul võiks kooskõlastusringil oleva automaksu eelnõust maha võtta punkti, millega vanade autode esmaregistreerimise tasu langeb auto vanuse kasvades. See tähendaks, et vanade autode Eestisse toomine muutuks paljudel juhtudel ebamõistlikuks.
Rahandusministeeriumis oli esialgu plaan vanemate ja suurema keskkonnaheitega sõidukite Eestisse toomist takistada keskkonda puudutavate õigusaktidega, kuid praegu tundub, et see nii ei lähe, ütles rahandusministeeriumi finants- ja maksupoliitika asekantsler Evelyn Liivamägi Arp Müllerile saates "Reporteritund".
"Võib-olla peame seda automaksuga adresseerima. See võib tähendada, et registreerimistasul vanusekomponent kaob ära, mis omakorda viib selleni, et mõnikord vanema auto puhul võib registreerimistasu olla väga suur võrreldes auto enda väärtusega. Aga ta vähemalt aitaks meid sellest nurgast, et need vanad autod, mida kuskil mujal Euroopas enam keegi ei taha, ei saaks odavalt Eestisse registreeritud," lisas Liivamägi.
Rahandusminister Mart Võrklaev leiab, et soodustust ei saa päris kaotada, vaid kärpida. "Ilmselt ei ole mõistlik lasta vanadel autodel, mis on vanemad, saastavamad, seda tasu nii madalaks ehk ilmselt on mõistlik tuua seda ülespoole, aga päris vanusekomponenti, hinnaalandust ära kaotada ei ole jällegi ilmselt mõistlik," sõnas ta.
Viidates Eesti Liisinguühingute Liidu kirjale, kus autoliisinguid pakkuvate ettevõtjate esindusorganisatsioon kutsus rahandusministeeriumit tervikuna üles loobuma vanusekomponendi kasutamisest, öeldes, et sõidukite maksustamine ei peaks olema riiklik sotsiaalprojekt, küsis Müller Liivamäelt, et kas rahandusministeerium ei plaani ka aastatasus vanuse komponendist loobuda.
Liivamägi ütles, et aastamaksu puhul ei toeta ta vanusekomponendi kaotamist.
"Aastamaksu kontekstis ma jään siin eriarvamusele, sest maks peab ikkagi olema disainitud niimoodi, et inimestel on ka võime seda maksta. Ja mina väidan, et täna inimesed ei sõida vana autoga, sellepärast et see on hästi lahe, ma tahan sõita vana autoga, üldiselt sõidetakse vana autoga siis, kui sul pole raha uue auto ostmiseks," rääkis Liivamägi. "Ja siis öelda nüüd, et me peaksime neid inimesi hakkama kõrgemalt maksustama. Lihtsalt sellepärast, et neil ei ole võimet uut autot osta. No see ei ole ka õiglane," lisas ta.
Automüüja: vanusekomponendi kaotamine tõstaks vanema auto hinda
Kasutatud autode müüja Mobile.ee juht Silver Havamaa hinnangul tõstaks automaksust vanusekomponendi kaotamine lihtsalt vanema auto hinda.
"Vahe kaob ära, sest uus ja vana auto saavad sama rauaga ehk nad lähevad ühtemoodi palju rohkem kalliks kui viimase eelnõu plaani järgi oli, et vanemad lähevad vähem. Aga nüüd nad lähevad. Toome piltliku näite, et kui praegu oli vanal 2000 eurot registeerimistasu ja uuel 6000, siis nüüd on mõlemal 6000," selgitas Havamaa "Aktuaalsele kaamerale".
Vanade autode registritasu tõstmine muudab aga Eesti autoturu tervikuna kallimaks.
"Pihta saab ikkagi see lihtne inimene, kuna kõik autod lähevad kallimaks, sealhulgas ka siseriiklikult hinnad tõusevad," ütles Havamaa.
Rahandusministeerium avaldas oktoobri alguses automaksu eelnõu, mille kohaselt tuleks hakata autode eest maksu tasuma nii, et rohkem tuleks maksta raskete ja suurema saastega autode eest. Seejuures tuleks maksta nii igal aastal kui ka Eestis esmakordsel registreerimisel. Makstav summa väheneks ajas ja saavutaks praeguse kavaga väikseima taseme 20 aasta vanuste autode puhul.
Maksu hakkaks riik eelnõu järgi koguma 2025. aastast. Esimese täisaastaga soovib riik koguda maksuga eelarvesse ligikaudu 230 miljonit eurot. Aastamaksu tuleb tasuda kord aastas 1. oktoobriks, seda tasub auto omanik või liisinguvõtja ning haldab maksu- ja tolliamet.
Toimetaja: Arp Müller, Huko Aaspõllu, Merili Nael