Soome vabastas kaablilõhkumises kahtlustatava tankeri Eagle S

Soome ametivõimud vabastasid reedel Estlink 2 ja mitme sidekaabli lõhkumises kahtlustatava naftatankeri Eagle S, kuna laeva arestimine pole juurdluse jätkamiseks enam vajalik.
Soome politsei pidas tankeri esialgu kinni 28. detsembril, koheldes seda asitõendina kriminaaluurimises. Tankeri arestimist nõudsid ka lõhutud kaableid omavad ettevõtted, et tagada kaablite parandamise kulude korvamine.
Helsingi politsei teatel vabastati tanker arestist reedel, 28. veebruaril, kuna Soome kriminaalpolitsei on teostanud vajalikud juurdlustoimingud ning tankeri kinni pidamiseks ei ole enam põhjust, seega võib tanker oma teekonda jätkata, vahendas Yle.
Soome piirivalve jälgib tankeri lahkumist Soome territoriaalvetest ja majandusvööndist, alus on juba Porvoost lahkunud.
Ka lõhutud kaabli omanikud Fingrid ja Elering ei pea tankeri aresti enam vajalikuks, Fingridi teatel on aluse arestimine ja ülalpidamine kulukam kui tankeri enda väärtus.
Otsus tanker vabastada ei mõjuta ülejäänud juriidilisi toiminguid. Fingrid ja Elering plaanivad kohtus nõuda Eagle S-i tekitatud kahjude korvamist. Esialgu katavad süsteemioperaatorid kaabli parandamise kulud oma vahenditest, et ühendus võimalikult kiiresti taastada.
Politsei teatel käsitletakse laeva meeskonna vastu rakendatavaid meetmeid laevast eraldi.
Esialgses juurdluses kahtlustatakse kuriteos kaheksat laevameeskonna liiget. Neist kolmele on praegu kehtestatud reisikeeld, ülejäänud viie reisikeeld on lõppeval nädalal tühistatud.
Reisikeelu all olevad meeskonnaliikmed ei tohi riigist lahkuda.
Soome politsei teatel plaanivad nad esialgse juurdluse lõpetada aprilli lõpuks.
Elering: laeva aresti all hoidmise kulu on sadu tuhandeid eurosid kuus
Elering teatas pühapäeval, et võtsid koos Soome süsteemioperaatori Fingridiga tagasi taotluse Estlink 2 lõhkumise kahjude hüvitamiseks laev arestida ning plaanivad nüüd laeva omaniku remondikulude hüvitamiseks kohtusse kaevata.
Eleringi juhatuse esimehe Kalle Kilgi sõnul on arestinõudest loobumise põhjus arestimisega kaasnevad ebamõistlikult suured kulud.
"Laeva aresti all hoidmise kulu on hinnangute järgi sadu tuhandeid eurosid kuus, lisaks aresti tagatis miljon eurot ja veel mitmed lisakulud, mille tulemusena võivad arestist tulenevad kulud lõpuks suuremad olla kui laeva väärtus. Lisaks on laeva kohtuvaidluse vältel äärmiselt keeruline müüa," ütles Kilk.
Seega plaanivad süsteemioperaatorid remondikulude katmiseks pöörduda laeva omaniku vastu kohtusse, kohtuprotsess võib aga kesta viis-kuus aastat.
Juhul, kui uurimine tuvastab meeskonnaliikmetel süü, käsitletakse seda kohtus kahjude kompenseerimisest eraldiseisvalt kriminaalasja raames. "Eleringile on oluline, et kahjud saaks korvatud ja keegi ei saaks tunda, et saab ilma karistuseta merealust taristut lõhkuda," sõnas Kilk.
Toimetaja: Barbara Oja
Allikas: Yle