Ekspert: 50 meetrit on kopteritele piisav pikivahe
Kogenud kopteripiloot, lennuinstruktor ja lennuõnnetuste uurija Martin Noorsalu ütles "Terevisioonis", et Soomes traagilisse õnnetusse sattunud kahe kopteri vaheline lennukaugus 50 meetrit on tavaoludes täiesti piisav. Tema sõnul ei saa praegu välistada ühtegi õnnetuse põhjust, olgu selleks tehniline rike, inimlik viga või looduslik faktor.
Esialgsetel andmetel lendasid kopterid üksteistest umbes 50 meetri kaugusel. Mingil põhjustel üks neist helikopteritest muutis ootamatult trajektoori ja toimus kokkupõrge, mille tagajärjel hukkus viis inimest.
"50 meetrit on korralik pikivahe, mida hoida ja mis peaks andma võimaluse vältida erinevaid ohuolukordi, kui näiteks ühel kopteril tekib ootamatu manöövervajadus. Tavatingimustes on 50 meetrit ohutu, aga me ei tea veel, mis seal toimus. Kui kopter liigub 200 km/h, siis 50 meetri läbimine on ainult mõne sekundi küsimus," ütles Noorsalu.
Ta lisas, et kahe kopteriga lendamine on riskantsem kui üksinda, sest arvestada tuleb ka teise osapoolega ja seda mõlemat pidi – esimene peab arvestama järeltulijaga ja järeltulija esimesega.
Rääkides kokkupõrke põhjustest, ei saa Noorsalu sõnul praegu välistada mitte ühtegi versiooni.
"Ei saa välistada tehnilist riket, ei saa välistada inimlikku eksimust, ei saa välistada ka looduslikku faktorit. Näiteks lendavat lindu, paistvat päikest võin turbulentsi. Neid faktoreid on erinevaid. Praegu on õnnestusest möödunud liiga vähe aega, et öelda, mis täpselt selle põhjustas, aga küll uurijad jõuavad järeldusteni."
Noorsalu sõnul on järsk manööverdamine inimese loomulik reaktsioon kui ta näeb, et lind lendab ja ei taha pihta saada sellega.
"Aga kahekesi lennates pead sa arvestama, et keegi sulle järgneb. Kui me autoga sõidame ja rebane hüppab tee peale ootamatult ette, siis me teeme ka selle manöövri mõtlemata, kas teises reas on keegi või ei ole. See on loomulik käitumine."
Noorsalu selgitas, et uurijatel tuleb kokku koguda kõik materjal, nii palju kui vrakke alles on.
"Vaadata, kas on kokkupuutepunkte. Kuulata tunnistajaid, kes pealt nägid. Ja eriti head on videosalvestised. Tavaliselt võtab uurimine aasta, millal jõutakse järelduseni. Esmane uurimise raport võib tulla varem."
Kaldoja: kolmanda kopteri kohta liigub palju valeinfot
Siblerauto juhatuse esimehe Väino Kaldoja sõnul on Soomest läinud liikvele ebamäärane info, et kolmas kopter pöördus Eestisse tagasi.
"See Soome ekspert jättis täpsustamata, et kopter vahepealse aja peale maandumist viibis koos teistega seal kohapeal," lausus Kaldoja.
"Kopter maandus seal. Õhtul, kui kõik protseduurid olid seal läbitud, kõik olid väga nukrad, kõik olid täiesti meeleolust ära, kõik ootasid kohapeal nii kaua kuni anti luba tagasilennuks. Ka need lennukid ja üks kopter, kõik hakkasid kuskil 17 ajal tagasi tulema. Nii, et ei olnud seal mingit tagasipööret. See kopter jõudis sinna hiljem kui see õnnetus oli juba juhtunud. Piloodile öeldi, et see piirkond on seal kinni, et mingisugused protsessid käivad. Miks käivad, ei tea. Kui nad maandusid, siis nad kuulsid, et mingi õnnetus juhtus," rääkis Kaldoja.
Tegemist oli Silberauto välja renditud kopteriga, millega klient lendas Soome Tõutsi lennundusklubi lennupäevadele.
"Kõik, kes vähegi lennundusega seotud on, käivad sel üritusel. See on nagu lennuinimeste suvepäevad või kokkutulek, loomulikult kõik käivad seal," lausus ta.
Soome edelaosas Eura lennuvälja lähedal põrkasid laupäeval kokku kaks kopterit, mis olid startinud Tallinnast ning milles viibis kokku viis inimest, kes kõik hukkusid. Hukkunute seas olid ärimehed Oleg Sõnajalg ja Priit Jaagant, samuti viimase abikaasa. Üks õnnetuses hukkunu oli motosportlane Tiit Kuusk.
Toimetaja: Urmet Kook, Aleksander Krjukov
Allikas: Terevisioon