Terras peatas riikliku toetuse Tallinna liinivõrgu laiendamiseks

Seoses Balti jaama peatuse sulgemisega maakonnaliinidele peatab regionaal- ja põllumajandusministeerium tegevused, millega plaaniti toetada Tallinna linnaliinide pikendamist lähivaldadesse ning uute elektribusside ja akutrollide soetamist, teatas ministeerium. Tallinna linnajuhid kritiseerisid Terrase otsust.
Ministeerium teatas, et otsuse tingis Tallinna transpordiameti käskkiri, mis keelab alates 1. augustist maakonnabussidel Balti jaama kasutamise.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terrase (Eesti 200) sõnul õõnestab Tallinna otsus riikliku ühistranspordireformi keskset eesmärki – luua ühtne ja ladusalt toimiv transpordivõrk.
"Reformi siht on kasvatada reisijate arvu, kombineerides mugavalt bussi-, rongi- ja linnatransporti. Selle vältimatu eeldus on toimiv liikuvuskeskus, milleks Tallinnas on praegu Balti jaam," ütles Terras.
Ta lausus, et linna samm töötab sellele eesmärgile otse vastu, killustades transpordivõrku ning muutes eri veoliikide ühildamise reisija jaoks keerulisemaks, ajakulukamaks ja kallimaks.
"Balti jaam on praegu Tallinnas ainus sõlmpunkt, kus rongid, maakonnabussid ja linnatransport moodustavad hästi integreeritud terviku. Teistes kohtades on peatused laiali pillutatud, mis on reisijale ebamugav ja segadust tekitav," ütles minister.
Otsus ähvardab tekitada tõsisemaid ummikuid Viru ja Vabaduse väljaku piirkonnas, kuhu nüüd tekivad maakonnaliinidele kunstlikud lõpp-peatused, ehkki seal puudub selleks vajalik ruum, ning probleemi süvendab asjaolu, et Tallinnas pole endiselt läbivaid bussiradu, mis tagaksid ühistranspordile sujuva liikumise ja graafikus püsimise, märgiti ministeeriumi pressiteates.
"Hiljutisel kohtumisel kinnitas Tallinna abilinnapea Kristjan Järvan (Isamaa), et linnal pole kavas ühistranspordile eraldi radasid lisada ega fooriprioriteeti anda. Seega puudub realistlik lootus, et maakonnabusside sõidugraafikus püsimine Tallinnas paraneks," lausus Terras.
Terras nimetas Tallinna tegevust bussireisijate tagakiusamiseks, mis on arusaamatu ning vastuolus nii riigi kui ka linna enda strateegiliste eesmärkidega. "Sellises olukorras ei ole ministeeriumil kindlust, et võimalikud toetusmeetmed leiaks sihipärast kasutamist reisijate hüvanguks," lausus ta.
Tallinna otsust on kritiseerinud ka Elron ja Põhja-Eesti ühistranspordikeskus.
Järvan: Terrase ähvardus on kahetsusväärne
Abilinnapea Järvan ütles ERR-ile saadetud kommentaaris, et Terrase ähvardus peatada tegevused, millega ministeerium plaanis toetada Tallinna linnaliinide pikendamist lähivaldadesse, on kahetsusväärne, sest annab ränga hoobi Tallinna lähivaldade elanike liikumisvõimalustele ja ühistranspordi kättesaadavusele neis valdades.
"Kui ministeerium varem sõlmitud kokkulepetest ühepoolselt taganeb ja jätab Tallinna linnaliinide pikendamise lähivaldadesse toetuseta, siis loomulikult ei saa Tallinna linnatransport neid liine ka teenindada. Selle otsuse tõttu kannatavad Tallinna elanike asemel ennekõike väljaspool linna elavad kodanikud ehk just need inimesed, kelle liikumisvõimaluste ja ühistranspordi korraldamise eest regionaalminister vastutab," märkis Järvan.
Järvan lisas, et veelgi kahetsusväärsem on see, et minister ei ole kursis Balti jaamas kavandatavate maakonnaliinide ümberkorraldusega ja lähtub seetõttu valest eeldusest, justkui kaoks Balti jaama liikuvuskeskus ära.
"Reaalsuses Balti jaama liikuvuskeskus säilib. Maakonnaliinide arvu vähendatakse seal alates 1. augustist etapiviisiliselt ja koostöös Põhja-Eesti ühistranspordikeskusega. Kuna Tallinna transpordiameti läbirääkimised Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusega ümberkorralduse täpse ajakava ja liinide hulga üle alles käivad, siis on ministri avaldus täiesti ennatlik rapsimine ja sekkumine protsessi, millest tal ilmselgelt puudub adekvaatne ülevaade," ütles Järvan
"Kui minister Terras soovib taganeda varem sõlmitud kokkulepetest ja vähendada toetust linnaliinide pikendamisele maapiirkondadesse, siis on see loomulikult tema otsus, mille eest peab ta ise ka vastutama. Mina Tallinna abilinnapeana mingit vorst vorsti vastu kauplemist siin Tallinna ühistranspordi arvelt tegema ei kavatse hakata, "lisas ta.
Ka Ossinovski kritiseeris Terrase käitumist
Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski (SDE) nimetas Terrase otsust lapsikuks kättemaksuks ning kokkulepete murdmiseks.
"Eelmise regionaalministri Piret Hartmaniga (SDE) leppis Tallinna linn kokku kahes ühistegevuses, millest mõlemad on uue ministri juhtimisel sattunud löögi alla.
Esiteks, ühtne Harjumaa pilet, mis parandaks oluliselt ühistranspordi kasutusmugavust pealinna piirkonnas. Uus süsteem pidi käivituma laulupeo ajaks, aga tänase teadmise järgi on ministeerium projekti lohisema lasknud, mistõttu saame teenuse heal juhul käima alles oktoobris," ütles Ossinovski.
"Teiseks, ministeerium soovis Tallinna poolt vastutulekut üle linna piiri sõitvate busside kaasrahastamise küsimuses, asendades lähiaastateks iga-aastase toetuse ühekordse toetusega CO2 vahenditest. Nii saaks ministeerium täita kärpeülesannet. Tulime vastu ning pakkusime välja, et kui ministeerium toetab uute trollide ostu nelja miljoni euroga, teenindame lähivaldu oma raha eest. Sealhulgas pikendame ka liine, mis on nii valdade kui linna huvi. Nüüd ähvardab värske minister Terras lapsikus kättemaksu võtmes sellegi kokkuleppe murda. Ja seda veel pressiteate vormis, partneritega rääkimata," lisas ta.
Toimetaja: Marko Tooming