Fotod ja kavandid: Tallinna sadamaala ideekonkursi finaali jõudnud tööd
Tallinna Sadam avalikustas kolm arhitektuurset lahendust, mis jõudsid sadamaala masterplaani ideekonkursi lõppvooru. Milline tuleb ellu viidav lahendus, loodetakse lukku lüüa septembriks.
Tallinna Sadama välja kuulutatud masterplaani ideekonkrusil osales kuus pakkumist, millest žürii koosseisus linnaarhitekt Endrik Mänd, arhitektide liidust volitatud arhitektid Peeter Pere ja Ülar Mark, Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm (esimees) ja Tallinna Sadama infrastruktuuri arendusjuhtaja Hele-Mai Metsal valisid välja kolm. Tööd jätkatakse Alver Arhitektide, Kavakava ja Alejandro Zaera-Polo & Maider Llaguno Architecture ühistöö (Eesti ja Suurbritannia) ja Zaha Hadid Architectsi (Suurbritannia) kavandiga.
Edasi tuleb väljakuulutamiseta läbirääkimistega riigihange, millele saab pakkumisi esitada juuni lõpuks. Septembriks loodab Tallinna Sadam masterplaani lahenduse ära otsustada.
Zaha Hadid Architectsi kavandi "Streamcity" tugevusena tõi üksmeelne žürii välja kõige uuendusmeelsemad ja üllatavamad lahendused, Alver Arhitektide töö "MMUF" väärtuseks on ajalooliste ehitiste ja tänavatega arvestamise ning Kavakava ja Alejandro Zaera-Polo & Maider Llaguno Architecture ühistöös "Tõus ja Mõõn" võlus žüriid funktsionaalsus ja geomeetrilisus.
Žürii esimees Valdo Kalm tõdes, et žürii töötas väga sisuliselt ja üksmeelselt ning kordagi ei olnud vaja hääletada - edasijõudnutes oldi üksmeelsed. Konknursi tingimuste kohaselt võib tööde arendamisel kasutada ka finaalist välja jäänud lahendustes välja pakutud ideid.
Jalakäijate sild viib mere äärde
Kalmu üllatas, et kõik tööd pakkusid välja nii kruiisilaevade terminali kui jalakäijate silla, mis suurendab võimalusi mere äärde pääseda. Mõlemad soovitakse tingimata ka rajada. Kalmu kinnitusel soovitakse võimaldada jalakäijatele nii palju ligipääsu mere äärde kui võimalik - see soov oli kirjas ka lähteülesandes. Teiseks soovitakse sadamaalale ka ühistransport tuua - on see tramm või iseliikuvad bussid või mõlemad, ei ole veel ära otsustatud.
Linn on taas võtnud töösse linnavalitsuse hoone rajamise mere äärde, millega soovitakse edasi minna kohe, kui linnahalliga lõpetatud on.
Kui palju tuleb sadamaalale korterelamuid, ärihooneid ja sotsiaalse funktsiooniga rajatisi, ei ole veel paika pandud - ideekavanditega pakuti hoonete mahtu, mitte funktsioone, mis on veel tulevikumuusika.
Tööde arhitektuurne maht jäi vahemikku 400 000 kuni 900 000 ruutmeetrit. Rajatavate hoonete kõrgus võib olla kuni 24 meetrit, mis lähtub Tallinna üldplaneeringust.
Toimetaja: Merilin Pärli