Kadri Simsoni umbusaldamine kukkus läbi ({{commentsTotal}})

{{1515585900000 | amCalendar}}

Opositsioonierakondade poolt algatatud majandusminister Kadri Simsoni umbusaldamine kukkus riigikogus läbi.

Simsoni umbusaldamise poolt hääletas 44, vastu 49 riigikogu liiget.

Avalduse andis üle EKRE fraktsiooni esimees Martin Helme ja sellel olid 44 Reformierakonna, EKRE ja Vabaerakonna saadiku allkirjad. Umbusaldusavalduse täistekst on avaldatud artikli lõpus.

Simsonile heideti ette, ta ei lähtu oma otsustes Eesti majanduse, vaid erakondlikust ja perekondlikust huvist ega põhjenda oma valikuid majandusala ministrile kohasel viisil.

Avalduse esindajate hinnangul ei valda ta mõjuanalüüse, tasuvusarvutusi ega alternatiivide võrdlust ning ei taju raha päritolu ega huvide konflikte. Umbusaldusavalduses tuuakse esile probleemid, mis on seotud põllumajandustoetuste, transpordivaldkonna ja investeerimiseelistustega.

Vabaerakonna fraktsiooni liige Andres Ammas ütles, et Vabaerakond andis allkirjad seetõttu, et neid häirib Keskerakonna korruptiivsus, mis avaldub minister Simsoni tegevuses.

"Valesid otsuseid võib ju ministrile andestada, aga korruptiivsus ja omade soosimine on väga halb komme," ütles ta.

Reformierakonna fraktsiooni liige Arto Aas tõdes pärast küsimustevooru, et ei kuulnud veenvaid põhjendusi ministri valikute kohta.

"Meil ei ole enam ammu illusioone, et esimehe vahetusega on Keskerakonnas midagi muutunud. Ei ole olemas uuenenud Keskerakonda. Ja siinkohal eelkõige palve sotsiaaldemokraatidele ja IRL-ile - teil on veel võimalik seda teerulli peatada," kommenteeris Aas.

IRL-i ja sotsiaaldemokraatide esindajad ei võtnud läbirääkimistel sõna. Hääletamisel oli koalitsioon ühtne.

Simson: Reformierakond juhib enda probleemidelt tähelepanu kõrvale

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson ütles "Aktuaalsele kaamerale" , et riigikogu opositsioonierakond Reformierakond on lihtsalt šokis ja teeb seda tähelepanu kõrvale juhtimiseks enda probleemidelt. See, et opositsioon kavandab umbusaldada ka peaministrit, räägib Simsoni hinnangul sellest, et opositsioonil endal ideed puuduvad.

"Põllumajandustoetuste puhul on need väited igasuguses erapoolikuses ümber lükanud mitte ainult mina, vaid ka esindusorganisatsioonid ja ka loomakasvatajad ise. Nii et see on ümber lükatud juba möödunud aastal. Mis puudutab ühistransporti, siis siin meil ongi erinevus Reformierakonnaga - meie arvame, et maainimestele tuleb transpordivõimalused teha senisest soodsamaks. See leevendab ka nende lisakulusid, et nad ei ela keskustes. Aga Reformierakond on alati olnud selline üleolev maaelu ja maaelu probleemide suhtes, olgu siis põllumeeste toetused või maainimeste liikumisvõimalused," rääkis Simson.

Vastates "Aktuaalse kaamera" stuudios saatejuhi väitele, et paljud ministri ettevõtmised on seotud Keskerakonna ärimeestega, ütles Simson, et paljudest otsustest, mida tehakse kogu Eesti jaoks, saavad osa ka Keskerakonna liikmed.

Ta kordas saates, et põllumajandussektori päästmine oli vajalik tegu. "Aga seda ei tehtud nii, et üks või teine ettevõte oleks kasu saanud. Seda olen ma ka ümber lükanud, et ma ei olnud ühegi läbirääkimise juures, kus oleks tehtud otsuseid, kuidas konkreetselt toetusi jagatakse ja veel vähem olen ma kuidagi soodustanud ühte ettevõtet teistele eelistades," selgitas ta.

"Senimaani oli kogu sektor väga palju halvemas seisus kui naabrite juures, tegelikult olid järjest farmid minemas pankrotti. See tegevus oli vajalik ja siin pole midagi häbeneda," lisas ta.

Simson kinnitas, et oma tööd valitsuses teinud puhtalt ja läbipaistvalt. Ta lisas ühistranspordi kohta, et ka selles sektoris on alati võitnud parim pakkuja.

"Tasuta ühistransporti või bussiliiklust pakuvad paljud erinevad firmad ja neid kõiki käsitletakse võrdselt," ütles ta.

Umbusaldusavalduse tekst täismahus: 

Avaldame umbusaldust minister Kadri Simsonile, kuna ta ei lähtu oma otsustes Eesti majanduse, vaid erakondlikust ja perekondlikust huvist ega põhjenda oma valikuid majandusala ministrile kohasel viisil. Ta ei valda mõjuanalüüse, tasuvusarvutusi ega alternatiivide võrdlust ning ei taju raha päritolu ega huvide konflikte. 

Rõhutame, et me ei heida Kadri Simsonile ette seda, milles on prokuratuur esitanud kahtlustuse tema elukaaslasele. Kuid me heidame talle ette, et ta ei mõista poliitilist vastutust endaga seotud isikute huvide teenimisel võõra rahaga, kuigi selle eest on tema lähedaste suhtes küsimuse all ka kriminaalvastutus. 

Ministri otsesel osalusel on siseinfo kasutamise ja toetuste tingimustega manipuleerimisega saanud hüvesid tema erakonnakaaslased, ta lähedased ja kaudselt ta ise. See kehtib nii sigade tõuaretustoetuse kui seakatkuga seotud tsoonide tingimuste muutmise puhul ja seda ei toetanud seni erapooletu ekspertiis. Veiste tõuaretus samasugust tähelepanu ei pälvinud, ehkki ka seda taotleti. 

Me taunime majanduslike kaalutluste asemel parteilistest lähtumist ka transpordipoliitikas. Tasuta bussiveo plaani ei toeta ekspertiis ega isegi koalitsioonikaaslased, mille Kadri Simson on lubanud ületada ainuisikuliselt, ministri käskkirjaga. Tasuta hüved on suure ühiskondliku kaaluga valik ja vajab põhjalikku tasuvuse, jätkusuutlikkuse ja konkurentsianalüüsi. Maakonnasiseste bussiliinide puhul puudub asjalik seletus, kuidas saab see aidata kaasa transpordisüsteemi terviklikkusele, mitte kohelda eri piirkondade inimesi ebavõrdselt sõltuvalt domineerivast transpordivõimalusest, mitte suretada välja kohalike omavalitsuste ning kommertsliine ega jätta kahjustamata rongiliiklust. Pole ausat põhjendust, miks eelistada langeva nõudlusega bussivedu kasvava nõudlusega rongidele, mis suudavad paremini liiklejate aega võita ning vahemaid lühendada. Suurim kasusaaja on sellest eelistusest erakonnakaaslase bussifirma. Reisijate jaoks ähvardab see paljudel juhtudel liinide sulgemise ja hinnatõusuga.

 Majanduslikust põhjendatust ei ole olnud näha Kadri Simsoni investeerimiseelistustes, küll aga on näha erakondlikku huvi. Muud loogikat ei ole lennujaama lubamisel enda valimispiirkonda ja uute reisirongide ostmata jätmisel kogu Eesti raudteele. Seegi on taas kasulik erakonnakaaslase bussiärile. Ei ole loogiline ka lubadus ehitada nõrga nõudlusega piirkonda uut raudteed kui investeerida tiheda liiklusega olemasolevasse raudteesse ei suudeta piisavalt. Ei ole majanduslikku põhjendust raha kulutamisel erakonnakaaslase erasadamasse, millel puudub tasuvusanalüüs riigi ja isegi ärilisest seisukohast ning kummaline on sellise asja lülitamine riigieelarvesse eraldi reaga. 

Mäletame Kadri Simsonit tasuvusest rääkimas ühe korra, see on AS EVR Cargo vaguniäri puhul Venemaal ja just siin tasuvuse argument ei päde. Eesti riigifirma ei tohiks tegelda äriga, mis õõnestab Eesti poliitilisi otsuseid, antud juhul rahvusvahelisi sanktsioone Venemaa vastu ega võtta ülemääraseid riske. Kadri Simson õigustas aktiivselt EVR Cargo riskantset vaguniäri ja vabastas ametist selles kahelnud nõukogu esimehe. Sisuliselt aitab riigifirma murda Venemaale kehtestatud juurdepääsupiirangut finantsturgudele kui võtab laenu ja annab ja annab sellega tööd Vene tehastele. Tema kohtumine Vene asetranspordiministriga hoiti aga avalikkuse eest saladuseks kuni lõpuni.

Me umbusaldame Kadri Simsonit, kuna tema tegevuse motiivid ei näita tema pädevust valdkonna juhi ega majandusinimesena.

 

Toimetaja: Aleksander Krjukov, Merili Nael



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: