Ühistranspordikeskus: maksujõuline inimene võiks oma pileti eest maksta
Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse juht Vello Jõgisoo ütles, et kuigi keskus veel majandusministeeriumile taotlust seoses ühistranspordi korraldamisega saatnud ei ole, arvab büroo, et töötav inimene võiks oma pileti eest ise maksta.
"Büroo arvamus on see, et me võiksime minna edasi tasuta transpordiga eakatele inimestele, kooliõpilastele ja puuetega inimestele. Maksujõuline inimene võiks meie arusaamise järgi ikka ise oma pileti eest maksta," ütles Jõgisoo ERR-i raadiouudistele.
Algselt on majandusminister Kadri Simson lubanud, et alates 1. juulist viiakse ellu lubadus, et pakutakse riigi doteeritavatel liinidel tasuta sõitu, samas kinnitab ministeeriumi pressiesindaja, et ministeerium midagi ise peale ei sunni. Lääne Elu kirjutas esmaspäeval, et Simson allkirjastab bussipiletihindade määruse lähiajal. Ühistranspordikeskused peavad hiljemalt mai keskpaigast teada andma oma soovidest.
Jõgisoo ütles, et sellist Põhja-Eesti ühistranspordikeskus ei ole veel ministeeriumile oma taotlust saatnud. "Me leiame, et me ei saaks enne paberi (ministri poolt allkirjastatud bussipiletihindade äärus - toim.) saabumist põhjapanevaid järeldusi teha. Ja seetõttu ootame oma järelduste tegemisega ja oma süsteemi välja pakkumisega selle ajani, kui meie majas on olemas kiri, mis seda situatsiooni kirjeldab," lausus Jõgisoo.
"Me teeme praegu ettevalmistusi, et me oleksime sel hetkel valmis, kui see kiri meie majja tuleb, valmis tegema omad otsused," ütles ta.
Jõgisoo rääkis, et kuna Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse alla kuuluvad Läänemaa, Raplamaa, Harjumaa ja Lääne-Virumaa, ei pea üht ja sama otsust langetama, mistõttu palub keskus nende maakondade maavalitsustel teha omad omavalitsusliitude otsused, mis aluseks keskuse edasistele sammudele.
Küsimusele, kui erinavad on need maakonnad praegu ühistranspordi korralduse poolest, vastas Jõgisoo, et kõige suurem erinevus on see, et Harjumaal on 40 protsenti liinidest kommertsliinid, mis koguvad oma raha piletutulust ja mida ei doteerita.
Jõgisoo rääkis, et Harjumaal opereerivatest liinidest vajavad dotatsiooni 35-40 protsenti, ehk umbes kaks miljonit eurot aastas.
Simson ei avalda, kas suvest kehtib tasuta ühistransport või mitte
Majandusminister Kadri Simson keeldub enne lähiajal määruse allkirjastamist ütlema, kas suvest hakkab kehtima tasuta ühistransport kõikidel maakonnaliinidel või mitte.
Määrusest sõltub, kas pileti hind tuleb 0 eurot või kehtib soodustus või tasuta sõit valitutele, nagu soovib näiteks kehtestada Põhja-Eesti ühistranspordikeskus tasuta sõidu eakatele, kooliõpilastele ja puuetega inimestele.
"Me siis näeme, et vastavalt riigikogus vastu võetud eelarvele on raha, et kompenseerida senine piletulu, aga samavõrra tähtis on see, et tuleb liinide tihendamiseks vahendeid," rääkis Simson.
Simsoni sõnul saab ta detailselt ühistranspordist rääkida siis, kui määrus on allkirjastatud.
"Te küsite detaile, mis selguvad määrusest ja igal asjal on oma aeg. Määruse detailidest olen valmis rääkima detailselt sel hetkel, kui ta on allkirjastatud," ütles Simson "Aktuaalsele kaamerale".
Simsoni sõnul ei pea koalitsioonipartnerid andma ministri määrusele oma heakskiitu, kuid nad on sündiva dokumendiga kursis. Kursisolekut eitab aga IRL-i esimees Helir-Valdor Seeder, kelle sõnul tasuta ühistranspordi kehtestamist koalitsioonis alles arutatakse.
Toimetaja: Aleksander Krjukov, Merili Nael, Taavi Eilat