Biolisandiga bensiin võib väiketehnikale saatuslikuks saada ({{commentsTotal}})

Muruniiduk
Muruniiduk Autor/allikas: Scanpix

Kuigi tänapäevase muruniiduki, trimmeri või mõne muu väiketehnika mootorid on konstrueeritud töötama ka biolisandiga kütusega, võib selle kasutamine masina rikkuda.

Eesti tanklaketid müüvad alates maist bensiini 95, mis sisaldab viis protsenti etanooli.

See tähendab, et bensiinis on piirituselaadne komponent, millel on omadus siduda õhust niiskust, sõna otseses mõttes vett, selgitas ERR-ile Husqvarna Eesti järelteeninduse spetsialist Aivo Smitt.

Murutraktor, trimmer, mullafrees, lumepuhur võivad töötada ka niiske ilmaga, kuid neil on lihtsad konstruktsioonid, mistõttu õhuniiskus on kerge bensiini sattuma.

Muruniitmine on hooajaline ning kui kütus jätta talveks niidukisse, koguneb vett kütusesse aina rohkem.

"See niiskus seal moodustab üsnagi agressiivse lahuse. Esimesel aastal võib-olla ei pane tähele, aga teisel aastal tekib kütusepaaki roostet, oksüdeerumine rikub karburaatori," rääkis Smitt.

Ta rõhutas, et sellised probleemid ei ole kuidagi valmistajapoolne viga, vaid puhtalt kasutaja valekäitumine. Kui ikkagi biolisandiga kütust kasutada, tuleb hoolikalt jälgida, et kütus oleks värske ehk mitte üle kuu aja vana ning tööriista pikemalt seima jättes peaks paak olema tühi.

Valikud: väikemootorikütus või bensiin 98

Mis siis ikkagi teha, kui soov on oma niiduk, trimmer, saag töökorras hoida? Kõige lollikindlam, aga ka kõige kallim variant on kasutada spetsiaalset kütust, väikemootori bensiini.

Alkülaatbensiine on kahte sorti: puhtana neljataktilisele mootorile ja segatuna kahetaktilisele mootorile.

"Täiesti pommikindel on kasutada väikemootoritele ette nähtud kütust. Need kütused ei sisalda komponente, mis vett seoks. Nad on puhtama põlemisega, aga kallimad," ütles Mitt.

Teine ja odavam variant on kasutada bensiini 98, mis etanooli ei sisalda. "Kahetaktiliste puhul, kus inimene ise segab seda õliga, nende puhul ei teki kindlasti probleemi. Need on kõrgepöördega mootorid ja 98 töötab hästi," ütles Smitt.

"Ainuke häda võib tekkida tõsise koormuse all olevatel neljataktimootoritel. Need ei ole tegelikult ette nähtud nii kõrge oktaanarvuga kütuse jaoks ja võib tekkida ülekuumenemine. Kuigi praktikas me ei seda probleemi tuvastanud," lisas ta.

Aivo Smiti sõnul tasuks eestlastel ümber harjuda ja võtta eeskuju soomlastest. "Soomes öeldakse: tanklast ostame autosse bensiini, aga väiketehnikasse - muruniitjasse või saagi - paneme väikemootori bensiini, pienkone. Seal ollakse harjunud seda kasutama."

Toimetaja: Priit Luts



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: