Paljud eeskätt vanemad autod peavad aprillist bensiin 98-le üle minema
Aprillist bensiin 95-le lisatav suurem kogus biolisandit etanooli teeb selle tervele reale eeskätt vanematele autodele kõlbmatuks, rikkudes tankimisel nende mootori. Need sõidukid peavad üle minema bensiin 98-le.
Alates möödunud aasta maikuust pidi Eesti hakkama üle minema biolisandiga mootorikütusele. Sestpeale on bensiin 95 sisaldanud viis protsenti etanooli ja diislikütus 3,5 protsenti biokomponenti. Üksnes bensiin 98 jäeti EL-i direktiivist välja ja see on jätkuvalt puhtalt fossiilkütus.
Tänavu aprillist peavad aga kütusemüüjad hakkama pakkuma kümneprotsendise biolisandiga bensiini 95. Lisaks sellele, et seda kulub rohkem, sest selle energiaväärtus on madalam, hakkab see ka rohkem maksma. Lisaks on selline kütus tervele reale vanematele sõidukitele sobimatu, rikkudes pikemal kasutamisel pöördumatult nende mootori. Seetõttu tuleks sellise mootoriga sõidukiomanikel bensiin 95 tankimisest edaspidi hoiduda ning minna üle bensiin 98-le, mis on omakorda bensiin 95-st kallim.
Kõik uuemad automootorid on juba tehtud selle arvestusega, et neile uus kütus sobib ja need hakkavad kasutama biolisandiga kütust.
Rusikareeglit, millisele autole sobib ka kõrgema biolisandi määraga kütus, ei ole. Selleks peab 10-15 aastat vana auto omanik näpuga maanteeameti koostatud tabelis järge ajama ja teadma mõnel juhul kuu täpsusega, millal tema sõiduk tehasest väljus. Samas aga näiteks Daewoodele ei sobi kõrgema biolisandi määraga kütus ühelgi juhul.
Ülevaatega sõidukite ja mudelite kaupa saab tutvuda siin. Ka autoesindused peaksid olema kursis, millise mootoriga tohib uut E95 bensiini kasutada.
Ka diislikütuses tõuseb biokomponendi osakaal. Alates aprillist müügile tulev diisel sisaldab seitse protsenti biokomponenti. Kui bensiinile lisatakse etanooli, siis diisli biokomponenti toodetakse loomsetest ja taimsetest rasvadest. Kuivõrd see maksab rohkem kui nafta, muudab see ka diislikütuse kallimaks.
Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) juht Arno Sillat ütles "Ringvaates", et diislikütuse biokomponendi osakaalu tõus autodele probleeme ei tekita. "Seitse protsenti biokomponenti sobib kõigile autodele - nii vanadele kui ka uutele," ütles ta.
Sillat kinnitas, et tulevikus suureneb bensiinis biokomponendi osakaal veelgi.
Sillat kinnitas, et nafta maailmaturuhind mõjutab kütuse lõpphinda rohkem kui biokomponendi suurenemine. "See ažiotaaž, et läheb kallimaks, on põhjendamatu," ütles ta.
Kõrgema biokomponendiga mootorikütused tähistatakse tanklates vastavalt märgistega 95E10 ja DB7.
Ka väiketehnika vajab mootorikütuse vahetust
Kuigi tänapäevase muruniiduki, trimmeri, lumepuhuri, mullafreesi ja muu väiketehnika mootorid on konstrueeritud töötama ka biolisandiga kütusega, võib selle kasutamine siiski masina rikkuda.
Bensiinile lisatav piirituselaadsel komponendil on omadus siduda õhust niiskust ehk sõna otseses mõttes vett, kuid väiketehnika konstruktsioon on nii lihtne, et õhuniiskus võib väga lihtsalt bensiini sattuda. Iseäranis kui hooajaliselt kasutatav mootoriseade üle suve või üle talve kütusega seisma jätta, koguneb vett kütusesse aina rohkem, mis asub kütusepaaki roostet tekitama, toimub oksüdeerumine ja see rikub lõpuks karburaatori. See pole aga masina viga, vaid tootjad loevad selle kasutaja valekäitumiseks.
Kui ikkagi biolisandiga kütust kasutada, tuleb hoolikalt jälgida, et kütus oleks värske ehk mitte üle kuu aja vana ning tööriista pikemalt seima jättes peaks paak olema tühi.
Kindlam on aga soetada selleks masinale spetsiaalset väikemootori bensiini, kuivõrd need ei sisalda komponente, mis vett seoks. Teisisõnu, need on puhtama põlemisega, aga ka kallimad.
Odavam variant on ka väiketehnika puhul minna üle bensiin 98-le, mis ei sisalda etanooli. Paraku sobib see vaid kahetaktilistele mootoritele, neljataktiliste jaoks pole nii kõrge oktaanarvuga mootorikütus ette nähtud ja need võivad üle kuumeneda.
Toimetaja: Merilin Pärli