Kütusemüüja kõrgest hinnast: turg on väga pinges ja paranemismärke ei paista ({{commentsTotal}})

Naftapuurtornid Iraanis.
Naftapuurtornid Iraanis. Autor/allikas: AFP/Scanpix

Kütusehindade tõus, mis veab ka üldist hinnatõusu, on Alexela juhatuse liikme Alan Vahti sõnul tingitud väga pingelisest olukorrast globaalsel kütuseturul ning lähiajal paranemismärke ei paista.

"Kütuseturg on täna absoluutselt igast kandist pinges. Turul on defitsiit ja hetkel tundub, et lähiajal ei kipu midagi väga paremaks minema. Põhiline põhjus, miks turg pinges on, on OPEC-i otsus tootmist kärpida," ütles Vaht ERR-ile tarbijahinnaindeksi kommentaariks, lisades, et kärped on osutunud algselt kokkulepitust suuremaks.

Vaht tõstis tausta mõttes esile ka viimaseid arenguid USA-s, kus president Donald Trump on andnud jõuliselt märku, et armu ei anta ühelegi riigile ega ettevõttele, kes plaanib Iraanist toornaftat osta. "Selline jõuline samm on tekitanud olukorra, kus Iraan on väga ärevaks muutunud, sest Iraan tahab oma naftat globaalsele kütuseturule viia, aga USA sanktsioonide tõttu tahetakse Iraani naftat turult kõrvale hoida," selgitas Vaht. Iraan omakorda on andnud väga karmi vastuse, teatades, et blokeerib Hormuzi väina, kust aga liigub välja 30 protsenti Lähis-Ida naftatarnetest.

"Me võime ette kujutada, et me võime näha midagi sellist, mida kogu maailm ega globaalne kütuseturg pole elu sees näinud."

Täna ei näe Vaht ühtegi põhjust, mis võiks leevendada praegust olukorda kütuseturul. "Ma küll ei kujuta ette, mis võiksid olla need uudised ja põhjused, mis võiksid hinda allapoole tuua. Kui me mõtleme selle peale, et USA sõiduhooaeg on alles täies hoos, see kestab septembrini, tarbimine kasvab, nõudlus suureneb, USA-s on samamoodi orkaani hooaeg alles ees, Venezuela majandus on kokku kukkunud, Liibüas nafta eksport on praktiliselt seiskunud, Kanadas on omad probleemid, siis tegelikult maailma globaalne kütusevarustus on täna nii habras ja pinge niipalju suur, et ma ei näe täna ühtegi leevendavat asjaolu, mis võiks hetkel hindu allapoole tuua."

Kütusemüüjad pole praegu veel täheldanud, et Eesti inimesed oleks hakanud kütust vähem ostma. Pigem on Vahti sõnul kütusetarbimist Eestis vähendanud aktsiiside tõus, mis on viinud transpordiettevõtted Läti-Leedu kütusemüüjate juurde.

Statistikaamet teatas reedel, et juunis tõusid kaupade ja teenuste hinnad aastases võrdluses 4 protsenti. Mullu juuniga võrreldes mõjutasid tarbijahinnaindeksit enim mootorikütus ja eluase, mis kumbki andsid kogutõusust ligi veerandi. Bensiin oli 17,8 ja diislikütus 17 protsenti kallim kui 2017. aasta juunis.

Toimetaja: Mirjam Mäekivi



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: