Jäämurdja Botnica naasis sügistorme vältides Kanadast siinseid laevu aitama ({{commentsTotal}})

Foto: AS Tallinna Sadam

Kanada Arktikas töötanud jäämurdja Botnica jõudis tagasi Eestisse ning hakkab detsembris täitma Veeteede Ameti lepingut ehk aitama siinseid laevu.

Eesti mitmeotstarbeline jäämurdja Botnica sildus kodusadamas reede hommikul kell 8. Kahe kuu pikkune Arktika tööperiood sai laevaperel sellega läbi ja sadamas rõõmustasid nende üle kodused, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Laeva vanemmehaanik Martin Pikk oleks valmis tagasi minema kas või nädala pärast ja tormine ookeaniületus teda heiduta. "Siin ei ole mingit vahet. Meri on meri ja laev on laev. See laev on selleks loodud," ütles ta.

Botnica laevapere rõõmustab siinse sooja üle. "Meil oli oktoobri keskaigast seal -16, -17 kraadi. Baffinist, projektist lahkudes olime kolme päeva pärast Gröönimaal ja seal oli juba 0 kraadi ligi ja seal oli meie jaoks juba väga hea soe koht nii, et selle kõrval on Eesti juba väga kena," rääkis Botnica kapten Indrek Kivi.

Tagasi tuldi 20 päevaga. "Sügisel on väga keeruline seda akent leida tormide vahepeal. Põhja-Atlandil oli ka orkaan, mille eest meil õnnestus enam-vähem ära libistada - pool päeva saime tunda tema serva, siis jäime saarte varju ja lasime ta mööda," kirjeldas Kivi.

Ta lisas, et orkaan Oscar tõi endaga kaasa 16 meetri kõrgused lained, aga tänapäevane tehnika on nii hea, et neid õnnestus vältida.

Ühtlasi rääkis kapten elust koos jääkarudega ja sellest, milline oli nende tööülessanne. "Baffini saarel on rauamaagi kaevandusprojekt ja meie aitasime sisse ja välja rauamaaki vedavaid puistlastilaevu," selgitas Kivi.

Botnica kodumeeskonna juht Ülo Eero ei varja, et Idas oleks Botnical tööd ja leiba rohkem, aga Venemaale kehtestatud sanktsioonid lõpetasid lepingu naftatootja ExxonMobili ja Venemaa naftakompanii RosNeft ühisfirmaga, mille järgi juhiti Kara merel Botnica pardalt Norra allveeroboteid ning paigaldati merepõhja eritehnikat.

Botnica on alus, mille saab panna tormisel merel ühe koha peale seisma.

"35 sentimeetrit pluss-miinus ehk see kolakas rauda - 98 meetrit pikk ja 24 lai - on suuteline seisma merel päris tugeva tuule ja lainega koha peal täpsusega alla poole meetri. See omakorda tähendab, et me saame peale võtta veealuseid roboteid, ükskõik mis tehnikat, mis töötab allapoole 100, 200, 300 meetrit. Oleme täpselt ühe koha peal, laseme alla tuukreid, laseme alla tehnikat, roboteid," kirjeldas TS Shipping juhatuse liige Ülo Eero.

Kara mere leping andis 65 protsenti ettevõtte käibest, mistõttu oli Botnicale eluliselt oluline uue töö leidmine ja seda veel Arktika regiooni kõige ambitsioonikamas projektis nagu kirjutab Kanada päevaleht Globe.

"Ma ei saa öelda, et me seisime jõude, aga me ootasime lihtsalt seda võimalust, mis oleks laevale tasuv. Minna päris 0-kasumiga tööle on ka muidugi variant, aga parem siiski korralik projekt nagu praegu. Neli kuud oli kaetud Arktilisel merel, ülejäänud aeg siis Veeteede Amet oma lepinguga," ütles Eero.

Nii on Botnical töö järgmised neli aastat lepingutega kindlustatud. Praegu jääb laev ootama kodust, aga korralikku talveilma.

Toimetaja: Merili Nael



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: