Veeteede amet taotleb riigilt jäämurdmise eest 2,2 miljonit ({{commentsTotal}})

Veeteede amet taotleb valitsuse reservist 2,2 miljonit eurot, sest ametile jäämurdmiseks eraldatud 6,4 miljonist eurost ei piisanud.

Veeteede ametil kulus käesolevaks aastaks jäämurdmisele 8,6 miljonit eurot. Riigieelarves on 2018. aasta talvise navigatsiooniks ja jäämurdeteenuseks eraldatud kokku 6,4 miljonit eurot, teatas veeteede amet. Sellest 4,7 miljonit on ainuüksi jäämurdja Botnia valmisolekutasu.

Kuna varasemalt eraldatud 6,4 miljonist eurost jäämurdetööde katmiseks sel aastal ei piisa, on veeteede ametil taotlenud raha valitsuse reservist juurde 2,2 miljonit eurot.

Pärnu lahel on veel üksikuid uppuvaid jäävälju ja Soome lahel Sillamäe sadama piirkond on juba jäävaba ning kuivõrd nädalavahetusel laevad jäämurdja abi enam ei vajanud, on veeteede ameti hinnangul tänavune jäämurdeperiood lõppemas.

Jäämurdja Botnica on küll veel Sillamäe sadamas valmisolekus laevu abistama, kui ootamatult peaks seda vaja minema või tuuled nii pöörduma, et see kuskilt lahe pealt jääd veel Sillamäe kanti tooks, kuigi see on väheusutav. Sestap on Botnical plaanis Sillamäelt 10. aprilli õhtul lahkuda ja 11. aprilli hommikul Paljassaarde sadamas silduda.

Pärnu lahel ei vaja enam laevad samuti jäämurdja abi. Veeteede Ameti mitmeotstarbeline laev EVA-316 on jäämurde algusest teenindanud laevu 121 korda. Sellel ajal, kui EVA-316 vahepeal puuduva varuosa ootel remondis oli, teenindasid Alfons Hakansi vedurlaevad teisi laevu 103 korda. Kokku on jäämurdeteenust osutatud 224 korda. Kütust on kulunud jäämurdele Pärnu lahel sel talvel 303 000 liitrit. Alfons Hakansi vedurlaevad tarbisid 111 300 liitrit ja EVA-316 191 700 liitrit laevakütust.

Soome lahel Sillamäe ja Kunda sadama piirkonnas on alates 22. veebruarist töötanud Tallinna Sadama tütarettevõttele TS Shipping kuuluv ja riigi prahitud jäämurdja Botnica, mis kuni tänaseni on jäämurdeteenust osutatud 84 korda ja selle kütusekulu on olnud umbes 552 000 liitrit. Jäämurdja Tarmo oli jäämurdel märtsi aluses kolm päeva, selle aja jooksul abistati laevu neljal korral ja selleks kulus 47 000 liitrit laevakütust. Kokku on kütusekulu Soome lahe jäämurdeks olnud praeguseks umbes 599 000 liitrit.

Kokku on seega kulutatud kütust kogu talvise navigatsiooni vältel jäämurdeteenuseks 902 000 liitrit. Järgmist jäämurdmist on oodata taas järgmisel talvel.

Botnicaga on riigihanke tulemusel jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012–2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada. Laev kuulub AS-i Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping ja selle eest maksab riik ainuüksi valmisolekutasu 4,7 miljonit eurot aastas.

Tegemist on olnud strateegilise ostuga, mis omal ajal otsustati just Tallinna Sadamale soetada arvestusega, et tema ostusumma 10 aasta jooksul riigieelarvest kinni makstakse. 2012. aastal sõlmis AS Tallinna Sadam Soome laevafirmaga Arctia lepingu 1998. aastal valminud jäämurdja Botnica ostuks, jäämurdja ostuhind oli 50 miljonit eurot.

4,7 miljonit eurot kulub Botnica prahtimisele ka siis, kui laev ainult kai ääres seisaks. Kuna Botnica kulutab umbes 15 000- 30 000 liitrit laevakütust päevas, kui ta jääd murrab, makstakse riigieelarvest Botnica kasutamise eest jäämurdeteenuse osutamisel umbes 54 500 - 69 500 euro päevas. Kui korrutada see nelja kuuga, eeldusel, et ta kogu selle aja tööd teeb, võib kulu kokku olla üle 8 miljoni euro.

Riigi poolt jäämurdjatega teenindatavateks sadamateks on Muuga sadam, Tallinna ja Kopli lahe sadamad, Paldiski Põhjasadam, Paldiski Lõunasadam, Kunda sadam ja Sillamäe sadam. Nimetatud sadamaid teenindatakse kuni sadama akvatooriumini.

Toimetaja: Priit Luts

Allikas: BNS



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: