Esmaspäevast kaob EL-is tarbijate diskrimineerimine geoblokeeringuga ({{commentsTotal}})

eBay veebipoes on ostja asukohapõhist diskrimineerimist palju. 3. detsembrist peab see kaduma.
eBay veebipoes on ostja asukohapõhist diskrimineerimist palju. 3. detsembrist peab see kaduma. Autor/allikas: kuvatõmmis eBay kodulehelt

3. detsembrist lõppeb Euroopa Liidus tarbijate asukohapõhine diskrimineerimine ehk lõppeb geoblokeering.

Geoblokeeringu näol on tegemist olukorraga, kus tarbijale keeldutakse internetis asju müümast või teenuseid osutamast sõltuvalt ostja kodakondsusest, elu- või asukohast. Enamasti on keeldumise taga kauplejate soovimatus oma kodumaalt väljapoole kaupa müüa. Esmaspäevast alates on selliste piirangute tekitamine EL-is keelatud.

Hiljutine statistika näitab, et teises EL-i riigis asuvatest internetipoodidest sooritab oste ainult 15 protsenti eurooplastest. Üheks põhjustest on olnud just geoblokeering ehk tarbija asukohapõhine tõkestus.

"Seega võib uskuda, et kui uute reeglite abil tarbija elukohast tingitud tõkked e-kaubanduses kaovad, aktiveerub ka liidu sisene netikaubandus, millest võidavad nii tarbijad kui ka ettevõtted. Tarbijate õigused e-kaubanduse korral ning kauplejate seadusest tulenevad lepingulised kohustused on juba viis aastat samad, hoolimata sellest, millises liikmesriigis on tarbija elukoht," kommenteeris Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru. 

"Samas annab piiriülene müük ka ettevõtjatele võimaluse olla liidu siseturu kaubanduse osaks, pakkudes ka konkurentsialast väljakutset ning rohkem kliente," lisas Tammaru.

Kui seni võis rahvusvahelises e-poes ostu sooritav tarbija saada oma krediitkaardi andmete sisestamise järel teavituse "Kahjuks teie maksevahend ei ole aktsepteeritav", sest see oli väljastatud Eestis, siis edaspidi EL-i sees ostjaid asukoha järgi enam valida ega välistada ei saa.

Tarbija ostusoovi on blokeeritud erinevalt. Kõige sagedamini tekib tarbijal takistus veebipoes kasutajaks registreerimisel, sest rippmenüüst puudub võimalus valida kättetoimetamise aadressiks Eestit või sisestada Eesti suunakoodiga telefoninumbrit.

Seega näiteks kui Saksamaa veebikaupleja aktsepteerib VISA krediitkaarti Saksa tarbijate puhul, tuleb seda teha ka Eesti tarbijate puhul. Eesti või mistahes liikmesriigi tarbijatele tuleb pakkuda samasuguseid maksevõimalusi nagu kohalikele tarbijatele, olgu selleks siis võimalus tasuda ülekandega, kaardiga või kauba kättesaamisel.

Tarbija blokeerimiseks kasutatakse ka ümbersuunamist uuele veebilehele. Näiteks suunatakse Eesti tarbija Suurbritannia e-poest, mille tippdomeen on .uk peale kontaktandmete sisestamist lehele lõpuga .ee. Eesti tippdomeeniga veebilehel on aga samad kaubad kallimad või toodete valik väiksem. Selline ümbersuunamine on pärast 3. detsembrit lubatud vaid tarbija selgesõnalisel nõusolekul, kuid ka sel juhul peab tarbijal olema jätkuvalt ligipääs algsele veebilehele näiteks kergesti leitava lingi vahendusel.

Ise järeletulemise konks

Uute reeglite kohaselt ei saa Euroopa Liidu siseste tehingute korral keelduda kaupade või teenuste müügist teise liikmeriigi tarbijale. Küll aga jääb kauplejatele õigus valida, kas ostud tarnitakse liikmesriiki, kuhu kaupleja pakub kohaletoimetamist, või tarbija tuleb ise oma kaubale kokkulepitud kohta järele.

Näiteks kui Eesti tarbija soovib osta fotokaamerat Saksamaa veebipoest, mis pakub tarnet vaid Saksamaa piires, ei tohi kaupleja tehingust keelduda, kui tarbija nõustub kaamerale ise järele tulema või vormistab kättetoimetamise Saksamaal asuvale aadressile.

Seega veebikaubamajades, kus on paljudel juhtudel tarne vaid müüja riigi piires, jääb ost ka edaspidi ilmselt just selle taha pidama.

Ka elektrooniliselt osutatavate teenuste puhul, nagu pilveteenused, andmebaasiteenused ja veebimajutus, ei nähta edaspidi ette võimalust keelduda teise liikmesriigi tarbijale teenuse osutamistest.

Sama kehtib ka muude teenuste kohta, näiteks autorent või hotellimajutus. Nende teenuste puhul on siiani ligipääsu piirangutest rohkem täheldatud kallimate hindade kehtestamist sõltuvalt tarbija päritoluriigist. Näiteks kogus mõned aastad tagasi kuulsust Prantsusmaa hotell, kus identne viiepäevane majutuspakett internetis broneerides maksis Austria ja Saksamaa tarbijatele 1038 eurot, Itaalia tarbijatele 858 eurot ning Belgiast või Prantsusmaalt pärit tarbijatele 645 eurot.

Intellektuaalne omand jääb erandiks

Uue määruse kohaldamisalast jäetakse välja teatud liiki teenused, näiteks autoriõigusega kaitstud sisu või mittemateriaalses vormis teosed nagu e-raamatud - nende puhul võib jätkuvalt esineda piiranguid piirülese ostusoovi korral.

Seega võib müügist keelduda näiteks Luksemburgis asuv kaupleja, kelle veebisaidilt soovib Eesti tarbija osta tarkvara, mille müük on autoriõigusega kaitstud ning lubatud vaid riikides, mille hulka Eesti ei kuulu. Samuti jäävad näiteks mitmed ERR-is näidatavad spordiülekanded või filmid jätkuvalt geoblokeeringut kandma, kui sellised on näitamise tingimused.

Samuti on määrusest välja jäetud finants-, audiovisuaal-, transpordi-, tervishoiu- ja sotsiaalteenused.

Toimetaja: Merilin Pärli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: