Saksamaa valitsus ei kavanda riikliku kiiruspiirangu kehtestamist
Liidukantsler Angela Merkeli pressiesindaja Steffen Seibert rõhutas käesoleval nädalal, et Saksamaa valitsus ei kavatse kiirteedel kiiruspiirangut kehtestada. Kiiruspiirangu kehtestamisest olid varem rääkinud erinevad eksperdid ja Merkeli koalitsioonipartneriteks olevad sotsiaaldemokraadid.
Saksamaa on ainus alles jäänud suurriik, kus on pikki maanteelõike, kus ei ole kehtestatud mingit kiiruspiirangut. Maanteede puhul ei kehti üleriigilist kiiruspiirangut, küll aga on kehtestatud erinevaid kohalikke kiiruspiiranguid, mis katavad ka osa kiirteedevõrgustikust (Autobahn), vahendasid DPA ja The Local.
Saksamaa statistikaportaali Statista andmetel kehtib hetkel umbes 30 protsendil Autobahn'ist mingi kiiruspiirang.
Lisaks on kiirteede puhul soovituslikuks suurimaks sõidukiiruseks 130 kilomeetrit tunnis.
Sellele viitas teemat kommenteerides ka pressiesindaja Siebert. "On olemas ka nutikamaid viise, kuidas sõidukiirust kontrollida kui kiiruspiirangud," lisas ta.
Millised need olla võiksid, ta ei täpsustanud, kuid mainis, et märtsi lõpuks ootab valitsus ekspertgrupi analüüsi selle kohta, kuidas transpordi puhul kasvuhoonegaaside emissioone piirata.
Ettepanek kehtestada kiirteedel kiiruspiiranguid oli varem tekitanud CDU ja SPD suures koalitsioonis tõsiseid tülisid. Muuhulgas lekkis avalikkuse ette ekspertide grupi koostatud raporti kavand, mis tegi ettepaneku kehtestada kõigil kiirteedel sõidukiiruse ülempiiriks 130 kilomeetrit tunnis ja seda selleks, et Saksamaa täidaks eesmärke kasvuhoonegaaside emissiooni piiramisel.
Merkeli Saksamaa Kristlik-Demokraatliku Liidu (CDU) Baieri sõsarparteisse CSU kuuluv transpordiminister Andreas Scheuer kritiseeris kiiruspiirangu kehtestamise plaani teravalt ja nimetas seda unistamiseks ning terve mõistuse vastaseks ideeks.
Scheuer juhtis tähelepanu sellele, et kiiruspiirangu puudumisest hoolimata on Saksa teed ühed turvalisemad maailmas ning soovitusliku kiiruspiirangu süsteem on end igati õigustanud.
Sotsiaaldemokraatide (SPD) üks asejuhtidest Ralf Stegner aga kritiseeris ministrit spetsialistide hinnanguga võitlemise eest. "Kui kiiruspiirang saab anda märkimisväärse panuse kliima kaitsmisse, siis peaksime me sellesse vähemalt tõsiselt suhtuma," sõnas ta.
Merkeli jaoks on tüli kiiruspiirangu teemal tähendanud märkimisväärset probleemi. Ühest küljest prognoositakse, et Saksamaa ei suuda täita 2030. aastaks soovitud kliimapoliitilisi eesmärke ja koalitsioon SPD-ga on Merkeli parim võimalus ametiaja lõpuni võimul olla. Teisest küljest on aga paljude sakslaste jaoks kiiruspiirangu puudumine ja võimalus soovi korral pika sõidu ajal gaasipedaali vajutada oluliseks kodanikuvabaduseks. Värske ARD uuringu kohaselt oleks 47 protsenti sakslastest kohustusliku kiiruspiirangu vastu.
Toimetaja: Laur Viirand