Eakas jäämurdja Tarmo läheb hooaja lõppedes põhjalikku remonti ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Siim Lõvi/ERR

Jäämurdja Tarmo läheb talvehooaja lõppedes remonti ning on veeteede ameti teenistuses veel viis aastat. 1963. aastal Wärtsiläs ehitatud jäämurdja remont tuleb ulatuslik ja keeruline, sest mootori osi on nii vanale laevale keeruline leida. Kapten Peedu Kass aga tervitab teenistuse pikenemist aplausiga ning loodab, et sama meelt on kogu meeskond. Eelmise aasta lõpul kaaluti ka jäämurdja mahamüümist.

Jäämurdja Tarmo seisab sadama kai ääres ja ootab jääd. "Võimalik, et sel hooajal jääd ei tulegi," ütles Peedu Kass. Kui just tuul põhjast jääd siia ei too. Eelmisel hooajal oli jäämurdjal neli tööpäeva. Eelmisel aastal kaalus veeteede amet 56 aastat vana laeva müümist.

"Suvel käis riigikogu majanduskomisjon siin peal ja kuskil sügiseks tuli otsus, et Tarmo peab veel viis aastat olema jäämurdjavõimeline," sõnas Kass.

Jäälõhkuja vastu tundsid huvi soome turismiettevõtted, mis tegelevad arktilise turismiga Botnia lahe põhjaosas. Praegu veab seal turiste soome jäämurdja Sampo.

"Sinna tuleb iga päev kolm lennukitäit hiinlasi ja Sampo veab neid siis jääauku. Pannakse päästeülikonnad selga ja hiinlased naudivad siis polaarolusid," rääkis Tarmo kapten.

Et jäämurdja saaks veel viis aastat jäävalves olla, tuleb laev suveks dokki tõsta. Üle tuleb kontrollida veealune osa - laevakere paksus ja keevituskohad. Uuest peast oli Tarmo jäävöö 33 millimeetrit, nüüd on kuskil 26 ringis. Nii et seitse millimeetrit on ära kulunud 55 aastaga.

Üle tuleb vaadata ka mootor. Laeval on neli diiselmootorit, generaatorid ja nii vööris kui ahtris kaks sõukruvi. Kui masinate osi tuleks välja vahetada, läheb see kalliks - osi pole saada. Kapten on siiski optimistlik: "Tarmo on heas vormis."

"Laev töötab ainult talvel. Ja kui ei ole jääd, siis nad üldse ei tööta. Sellepärast nad kestavad ka nii kaua ja laev on sisuliselt töökorras," tähendas Peedu Kass.

Aga kuidas on lood meeskonnaga? Enamus meremehi on juba kõvasti üle kuuekümne! Kuidas võtavad nemad vastu teate, et Tarmo pardal tuleb neil teenida veel viis aastat?

"Aplausiga! Ma ütleks. Mehed tahavad tööd teha. Jääs on midagi äraseletamatut," vastas kapten Kass.

Kui jääd muidugi on. Kui kaua Tarmo remont kestab ja kelle hooleks see jääb, pole veel selge. Vastav riigihange on koostamisel.  

Toimetaja: Indrek Kuus

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: