Olud Soome lahel nõuavad 55-aastase jäämurdja Tarmo sekkumist ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Jäämurdja Tarmo
Jäämurdja Tarmo Autor/allikas: Priit Põiklik/veeteede amet

Veeteede amet teatas, et plaanib jäämurdja Tarmo saata kolmapäeval Hundipea sadamast Sillamäe suunas.

Soome lahel on jääolud sellised, et kogu laht Tallinn-Helsingi liinist ida suunas on praktiliselt jääga kaetud.

Muuga ja Tallinna lahe osa on praegu veel kaetud noore uue jääga, mille paksus on kuni viis sentimeetrit, aga Soome lahe keskjoonest põhja ehk Soome ranniku poole on jää tunduvalt paksem ja seal on ka liikuvad jääväljad.

Ilmaprognoosi kohaselt on oodata kirde suunast puhuvat tuult tugevusega kuni 17 m/s ja see toob ennustuse kohaselt jäämassid meie ranniku suunas ja Muuga ning Tallinna lahte.

Tallinn-Helsingi liinist ida poole on jää paksuseks 10-20 sentimeetrit ja see on juba ka osaliselt rüsistunud.

Jäämurdja peab Sillamäe sadama akvatooriumist kuni laevade liikumisliinini laevu konvoeerima ja neile jäässe kanalit murdma u 54 miili, mis tähendab, et laevade konvoeerimine sadama akvatooriumist kuni eelnimetatud liinini võtab aega kuni 6 tundi.

Soome lahel Sillamäe ja Kunda piirkonnas töötab alates 22. veebruarist jäämurdja Botnica, mis on kuni tänaseni jäämurdeteenust osutatud kuuele laevale. Praegu on „Botnica“ Sillamäe piirkonnas, kaks kaubalaeva on seal sadamast väljumise ootel ja esmaspäeva õhtul on oodata üht laeva kogunemispunktis merel, et siirduda Sillamäele.

Eelkirjeldatu tähendab, et jäämurdja „Botnica“ peab jääma 1. märtsil kütusevaru tankimiseks ja korraliseks meeskonnavahetuseks mõneks ajaks Sillamäe sadamasse.

Veeteede amet teatas, et valmistub 28. veebruaril välja saatma 55 aasta vanust varujäämurdjat Tarmo Sillamäe suunas.

Botnica kütusekulu on jäämurdeteenuse osutamisel nelja päeva jooksul kokku olnud 87 000 liitrit, jääolukorra raskenedes ööpäevane kütusekulu suureneb.

Jäämurdetööd jätkuvad ka Pärnu lahel. Jääpiir seal on 30 miili Pärnu sadama muulidest edela suunas, jää paksus lahes on 15–25 sentimeetrit ja merepoolses osas 2,5 – 3,5 miili ulatuses tugevalt rüsistunud.

Kõik laevad nii ballastis kui lastis vajavad rüsistunud piirkonnas jäämurdja abi. Kuna jää on kaetud ca 10 sentimeetri paksuse lumekihiga, siis jää juurdekasv on pidev, kuid aeglane.

Pärnu lahel töötab alates 31. jaanuarist vedurlaev „Protector“, kes on seni teenindanud laevu 84 korda.

EVA-316 on jäämurde algusest kuni jaanuari lõpuni jäämurdeteenust osutanud 31 korda. EVA-316 tehnilise rikke kõrvaldamine võtab ameti teatel veel mõned päevad, varuosad on juba saabunud, praegu käib nende paigaldamine. Loodetavasti saab laev töökorda selle nädala esimesel poolel.

Viimati olid nii rasked olud üle viie aasta tagasi

Viimane kord oli Soome Laht suuremas ulatuses jäätunud kuus-seitse aastat tagasi. Vaid Pärnu lahel on igal talvel tööd jäämurdjal EVA.

Eelmisel hooajal oli Botnical Soome lahel kolm tööpäeva. 1963. aasta jaanuaris vette lastud Tarmo aga jäigi kai äärde.

Eestis on valmisolekus neli jäämurdjat, millest veeteede ametile kuulub kaks - Eva ja Tarmo. Kumbki pole aga esimeses nooruses. Eva moderniseerimine maksaks pool miljonit eurot, et laev veel 10-15 aastat jääd lõhuks.

Veel jaanuaris oli veeteede amet seisukohal, et Tarmo on oma jää murdnud ja läheb arvatavasti müüki.

"Mitu potentsiaalset huvilist on avaldanud valmidust see laev ära osta just sel eesmärgil, et see ehitada ümber kruiisilaevaks. Meil kindlasti on vaja teha otsus 2018. aasta jooksul," selgitas ameti peadirektor Rene Arikas jaanuari alguses.

Kui Tarmo läheks jäämägede vahele kruiisireisijaid vedama, tuleb lahendada küsimus, kuidas ja kas üldse seda laeva asendada. Kõne alla tuleks jäämurdja rentimine teisest riigist, kasutatud jäämurdja ost või kolme jäämurdjaga läbiajamine.

Toimetaja: Priit Luts

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: