Eesti majutusasutused on asunud Booking.com'i ahistavatest tingimustest mööda hiilima

Turuvalitsejast Booking.com'i tingimustes on sätestatud, et majutusasutused ei tohi oma kodulehe kaudu pakkuda soodsamaid tingimusi kui nende vahendatavas keskkonnas. Eesti hotellide ja restoranide liit (EHRL) teeb aga juba paar aastat kampaaniat, et majutuse pakkujad oma kodulehe kaudu kõige soodsamat hinda võimaldaksid, mis läheb broneerimisgigandi nõuetega otsesesse vastuollu.
Majutuse broneerimisplatvorm Booking.com on seadnud öömaja pakkujatele tingimuseks, et tarbija peab kõige soodsama hinna saama alati nende kaudu. See tähendab, et hotellipidaja võib pakkuda oma kodulehel samaväärset hinda Booking.com'ile pakutava hinnaga, ent odavamalt ta kliente otse meelitada ei tohi.
Kuna Booking.com maksab igal aastal miljoneid dollareid turundusraha, et olla Google'i otsingumootoris alati esimene vaste, mida kuvatakse, on nende soov mõistetav. Paraku aga ei meeldi kõigile majutuse pakkujatele, et nende oma koduleht tuleb alles teise või kolmanda vastena välja. See suretab otsepakkumise võimalusi aasta-aastalt välja, seda enam, et odavama hinnaga ka klienti oma kodulehele meelitada ei tohi. Booking.com'i kaudu peab aga öömaja pidaja kuni 20 protsenti käibest vahendajale maksma. See võib moodustada lausa 80 protsenti majutusettevõtte kasumist, mis kuludest üle jääb.
Sama hinna juures oleks ettevõtjale soodsam, kui klient otse tema lehe kaudu broneeriks, ent sinna pole klienti loota vahendaja agressiivse turundustegevuse tõttu. Näiteks ka Google'i oma broneerimismootor, mis võimaldab soovitud öömaja kinni panna, toimib Booking.com'i, mitte majutaja oma lehe najal.
Niisugused pariteetse hinna reeglid kehtivad kõikidel turgudel, kus Booking.com tegutseb. Eesti katusorganisatsioon on püüdnud Booking.com'i jõulisele tegevusele vastu astuda. Lisaks jäigale hinnapoliitikale on EHRL-i häirinud ka broneerimisplatvormi agressiivne ja tarbijaid eksitav turundustegevus, millest ka ERR on kirjutanud.
"See vastus, mis me konkrurentsiametilt ja tarbijakaitseametilt saime, oli lühidalt see, et see on tarbija ja Booking.com'i vaheline suhe ja nemad ei ole saanud ühtegi kaebust ega näe, et selles oleks midagi sellist, mis vajaks neilt kiiret sekkumist. Tarbijakaitseamet kirjutas meile, et kuna tegemist ei ole Eestis registreeritud ettevõttega, on neil väga keeruline sekkuda," ütles EHRL-i juhatuse liige, Tartus mitut hotelli pidav Verni Loodmaa ERR-ile. " Eesti riigiasutused on pigem võtnud kõrvaltvaataja positsiooni ja arvavad, et Euroopa Liidu regulatsioonidest, millele konkurentsiamet meile vastates ka viitas, on piisavad, et reguleerida Booking.com'i tegevust Eestis."
Kõik Euroopa ametkonnad siiski sama jõuetult internetigigandi tegevust kõrvalt pole jälginud. Nõnda on Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia ja Austria astunud Booking.com'i tegevusele vastu ja keelanud sellise hinnadiktaadi, et kaitsa omamaiste öömajapakkujate äri.
Loodmaa siiski üht helget asjaolu näeb: kuivõrd Eesti turg on nii väike ja Booking.com'i jaoks marginaalne, siis nad siinsete majutusettevõtete müügitegevust eriti ei jälgi ega kontrolli. Kuid see pole alati nii olnud.
"Mulle teadaolevalt ei ole viimastel aastatel majutusettevõtjatel sellega otseselt probleeme olnud, küll aga oli varasematel aastatel kindlasti. Me oleme ka ise Booking.com'iga läbirääkimisi pidanud ja selgitanud neile meie arusaama, et hotellidel on õigus oma hinnakujundust ise juhtida," ütles Loodmaa. "Booking.com on suur ja oluline partner, aga me ei pea õigeks seda, et nad panevad oma partneritele peale ebamõistlikke kohustusi, mille hulka kuulub ka see, et peaks alati olema parim hind nende keskkonnas."
EHRL on juba paar aastat teinud Eesti majutajate seas kampaaniat, et nende oma kodulehe kaudu võiks hind olla tarbija jaoks soodsaim. "Book Directly" on tegelikult Euroopa katusorganisatsiooni kampaania, millest ka Eesti osa võtab. Loodmaa möönab, et see läheb Booking.com'i kehtestatud reeglitega vastuollu, ent peab seda siiski õigeks. Eesti ettevõtted on nende üleskutsega ka üha julgemalt kaasa läinud.
"Eesti hotellid käituvad suhteliselt julgelt ja vabalt. Booking.com ei ole viimasel ajal sellest probleemi teinud või oma kehtestatud reegli järgimist püüdnud tagada," nentis Loodmaa, lisades, et EHRL püüab omalt poolt harida tarbijat nii, et nood ettevõtte kodulehelt otse broneeringuid teeksid. Nõnda saab klient ka oma võimalikud erisoovid kindlalt ja otse ettevõtjale esitada.
Loodmaa möönab, et ka ta oma hotellid rikuvad Booking.com'i reegleid, sest ta pakub majutusasutuste kodulehtede kaudu soodsamat hinda.
See, et Booking.com'i vaste Google'is konkreetset majutusasutust otsides enne öömaja enda kodulehte esimeseks vasteks tuleb, peab Loodmaa paratamatuseks.
"Need on väga suured rahad, mida Booking.com turundusse paneb ja erinevatele internetiteenuse pakkujatele maksab. Sellega ei suuda ükski majutusasutus võidelda. Need on mitmed miljonid eurod, mida Booking.com maksab, et olla alati esimesel kohal," tõdes Loodmaa.
Iga öömaja pakkuja Booking.com'i ülemvõimu aga traagiliselt ei võta. Otepääl majutust pakkuva Nuustaku villa juhataja Veiko Võrk ütleb, et nemad oma kodulehel eraldi broneerimismootorit ei peagi, vaid on importinud Booking.com'i tehtu.
"Miks ma pean oma raha eest laskma selle teha, kui nemad tegid mulle selle ise?" küsib ta retooriliselt, lisades, et Booking.com toimib talle müügimehena. "Kõik need aastad, mis ma sellega olen tegelnud, sellest ca 80 protsenti broneeringutest tuleb läbi Booking.com'i. Endal jääb see töö ja vaev ära ja ma näen, mille eest ma neile maksan - palju sealtkaudu kliente tuleb. Nad on mulle administraatori ja müügijuhi eest," kiidab Võrk, lisades, et töötajat palgates ei või iial olla kindel, palju ta päriselt sisse toob. Nüüd saab ta aga ühe inimese palgaraha koos sotsiaalmaksuga kokku hoida.
Booking.com maksab selle eest palju, et olla otsingumootoris alati esimene kuvatav võimalus. Ka Google'i enda broneerimismootor võtab hinnad ja tingimused just Booking.com'i lehelt. Kuvatõmmis.
Toimetaja: Merilin Pärli