Atonen postiteenusest: kvaliteeti ja odavust ühekorraga ei saa

Universaalse postiteenuse põhihäda on see, et riik tahab saada ühtaegu odavat ja kvaliteetset teenust, kuid see ei ole võimalik, ütles kunagine Eesti Posti nõukogu esimees, reformierakondlasest ettevõtja Meelis Atonen.
Konkurentsiamet kuulutas teisipäeval välja konkursi, et leida järgmiseks viieks aastaks universaalse postiteenuse osutaja. See teenus tähendab kiirsaadetiste ja postipakkide edastamist kogu Eestis. Seni on teenust pakkunud Omniva kaubamärki kasutav Eesti Post, kel on huvi seda ka edasi teha, kuid ettevõte soovib, et teenuse osutamise tingimused põhjalikult üle vaadataks.
Atonen ütles ERR-ile, et universaalse postiteenuse põhihäda on see, et riik tahab läbi konkurentsiameti teatud teenust saada, kuid kui seda osta, peaks see ka teenuseosutajale ära tasuma.
"Omnival on kogu aeg olnud see mure, et see teenus ei tasu ära. Ongi küsimus, et kui seal oleks tavaline eraettevõte, ei tuleks ta ju kahjulikku teenust tegema. Kuna Eesti Post kuulub riigile, eeldatakse, et ta peab koha ära täitma," tõdes ta.
Atonen märkis, et postiettevõte teenib vabaturuteenustega kasumit, aga kui eraettevõtted saaksid kasumi dividendidena välja maksta ja tulevikus paremate teenuste pakkumiseks investeerida, siis Eesti Postil muutuvad tulevikuteenused hoopis hägusamaks, sest nemad peavad sellest kasumist katma universaalsest postiteenusest saadavat kahjumit.
"Tegelikult peaks nii olema, et kui teenuse järele on huvi, siis teenuse ostja maksab selle kinni," tõdes ta ja märkis, et kui riigil on raha vähe, peab ta ütlema, et ei taha seda teenust näiteks iga päev.
Atonen peab Eesti õnnetuseks seda, et kõik tahavad saada kvaliteetset asja, aga hästi odavalt. Ta tõi võrdluse, et kui keegi tahab sõita heale reisile või osta head ülikonda, siis paraku odavalt selliseid asju ei saa. Sama käib ka postiteenuste kohta.
Omniva juhatuse esimehe Ansi Arumeele öeldu kohta, et endisel moel jätkates pole enam võimalik postiteenuste kvaliteeti tagada ja universaalse postiteenuse tingimused tuleb põhjalikult üle vaadata, ütles Atonen, et kindlasti ei öelda selliseid asju uisapäisa. Ettevõtte juhid on need, kes peavad kogu aeg tekkivat kahjumit katma ning kogu asja eest ettevõtte juhtidena vastutama.
Seda, et Eesti Postil oleks võimalik universaalse postiteenuse pakkumine lõpetada, ei pidanud endine ettevõtte nõukogu esimees tõenäoliseks.
"See on surve, millest on väga keeruline loobuda," tõdes ta.
Toimetaja: Karin Koppel