Eelnõu seab elektrisõidukite ostutoetuseks 5000 eurot

Keskkonnaministeeriumis valminud eelnõu paneb paika täiselektrilise sõiduki ostutoetuse summa, milleks on 5000 eurot, ning toetuse abil ostetud sõidukiga tuleb liikuda peamiselt Eesti pinnal.
Toetust, mille suurus on 5000 eurot ühe elektrisõiduki kohta, makstakse eelnõu kohaselt Eestis registreeritud ettevõtetele või Eesti isikukoodiga eraisikutele. Lisaks kohustusele sõiduki ostmisel ka omafinantseeringut kasutada, tuleb eelnõu kohaselt tingimata arvestada ka 80 000-kilomeetrise läbisõidukohustusega nelja aasta jooksul ning enamik sellest tuleks läbida Eestis.
"Sellise läbisõidukohustuse suuruseni jõuti pärast sihtgruppidelt saadud tagasisidet. Tingimuse mittetäitmise korral nõutakse toetus tagasi," sedastab eelnõu.
Seda, kus toetusega ostetud sõiduk liigub, hakatakse kontrollima GPS-iga, mis paigaldatakse keskkonnainvesteeringute keskuse (KIK) kulul. Kui aga ostja seadet paigaldada ei soovi, tuleb tal kord aastas edastada KIK-ile läbitud kilomeetrite summa ja ta peab olema valmis auto kontrollimiseks ka ette näitama.
Samas ei toetata selliste sõidukite ostmist, mille hind ilma käibemaksuta ületab 50 000 eurot. Üks äriühing võib taotleda toetust kuni 15 sõiduki ostmiseks, eraisiku puhul toetatakse ainult ühe elektrisõiduki ostu. Toetus kehtib ainult uute sõidukite ostmiseks, sõiduk tuleb osta AMTEL-i tunnustatud automüüjalt ja elektrisõiduki maksimumkiirus peab olema üle 60 kilomeetri tunnis.
Määruse eelnõu väljatöötamisel arvestati, et CO2 heitkoguste vähenemine tuleb saavutada Eesti transpordisektoris ehk arvestada saab ainult Eesti territooriumil tarbitud fossiilse kütuse kokkuhoidu. Seega peavad toetuse abil soetatud sõidukid aastas Eestis läbi sõitma keskmiselt 16 000 kilomeetrit.
"Toetuse suunamisest eelkõige äriettevõtetele koosmõjus suhteliselt väikese läbisõidukohustusega eeldatakse elektrisõidukite järelturu aktiveerumist, millest peaksid eelkõige kasu lõikama eratarbijatest elektrisõidukite soetamise sooviga inimesed," selgub eelnõu seletuskirjast.
Eelnõus on sätestatud veel mitmed piirangud, näiteks ei tohi riik ühele ettevõtjale anda kolme eelarveaasta jooksul üle 200 000 euro toetust. Samuti ei toetata selle meetmega rendi ja tasu eest kaupu vedavaid maanteetranspordiettevõtjaid vedudeks veokite soetamisel. Toetusesaajal ei tohi olla ka maksuvõlga.
Toetuse andmise eesmärk on ergutada isikuid elektrisõidukeid kasutusele võtma, et nad seeläbi panustaksid Eesti keskkonnahoidu.
Toetusi hakkab jagama keskkonnainvesteeringute keskus ja meetme eelarve on 1,2 miljonit eurot.
Toimetaja: Karin Koppel