Audi eksjuht astus diisliskandaali tõttu kohtu ette

Audi endine juht Rupert Stadler on esimene tippjuht, kes Saksamaal diislipettuse skandaali tõttu kohtu ette astub.
Diislipettus Saksa autotööstuses tuli ilmsiks 2015. aastal, vahendas BBC.
Audi omanik Volkswagen on tunnistanud, et paigaldas üle maailma emisioonitestidel 11 miljonile diiselautole seadme, mis aitas saastenäiduga petta.
Kui USA järelevalveasutused 2015. aastal pettuse paljastasid, väitis Volkswagen esialgu, et pettusega tegeles vaid käputäis insenere ning ükski juhtidest sellega seotud ei olnud.
Töötajate tunnistused aga viisid selleni, et prokurörid taotlesid 2018. aastal Stadleri eeluurimise ajaks neljaks kuuks vahi alla võtmist.
Stadler ilmus kolmapäeval Münchenis kohtu ette. Teda süüdistatakse selles, et ta teadlikult müüs autosid, mille mootoritarkvaraga oli manipuleeritud ning mis ei vastanud keskkonnanõuetele. Stadler eitab pettuses osalemist.
Siiani pole Saksamaal diisliskandaaliga seoses ühtki tippjuhti süüdi mõistetud. Küll aga on kaks Volkswageni töötajat saanud vanglakaristuse USA-s.
Pettuses süüdistatakse ka Audi eksjuhti ning Porsche tegevjuhti Wolfgang Hatzi, samuti kaht endist inseneri. Kõik nad eitavad süüdistust.
Pettuses süüdimõistmine võib kaasa tuua kuni kümneaastase vanglakaristuse, kuid otsust pole oodata enne 2022. aasta detsembrit.
Ka Volkswagen Grupi endist juhti Martin Winterkorni ootab ees kohus. Teda süüdistatakse pettuses ning aktsiaturuga manipuleerimises.
Volkswageni praegune juht Herbert Diess ning nõukogu juht Hans Dieter Poetsch seisid silmitsi sarnaste süüdistustega, kuid nende vastane menetlus lõpetati, kui Volkswagen nõustus üheksa miljoni euro suuruse kokkuleppega.
Diisliskandaal on läinud siiani Volkswagenile maksma juba rohkem kui 30 miljardit eurot trahvide, õiguskulude ning kompensatsioonidena peamiselt USA autoomanikele.
Toimetaja: Merili Nael