Kaju: Trumpi haigestumine valijate eelistust ei mõjuta ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1601621340000 | amCalendar}}
Andreas Kaju.
Andreas Kaju. Autor/allikas: Priit Mürk/ERR

Kuivõrd kampaaniat on alles jäänud alla kuu ning kampaaniaürituste korraldamine on praegu nagunii raskendatud, ei mõjuta Donald Trumpi haigestumine märkimisväärselt valijate eelistusi, ütles ERR-ile USA poliitika asjatundja Andreas Kaju.

USA president Donald Trump teatas reedel, et tema ja ta abikaasa koroonaviiruse testi tulemused osutusid positiivseks.

Kaju sõnul on haigestumisel kõige vahetum mõju kampaania läbiviimisele, kuid kuivõrd kampaaniaürituste läbiviimine on pandeemia ajal nagunii keeruline, ei tähenda see paljude ürituste ärajätmist. Planeeritud kampaaniaüritused tuleb aga nüüd ära jätta ja Trump ei saa osaleda ka järgmistel teledebattidel.

Kaju sõnul reedehommikune uudis valmistulemuse mõttes "seierit otsustavalt ühele või teisele poole ei liiguta". "Silmas tuleb pidada, et kampaaniat on alles jäänud alla kuu ainult. Uuringute järgi on Ameerikas veel otsusele jõudmata valijaid viis kuni kuus protsenti. Nii või naa on see viimaste nädalate kampaania teleost nendes seitsmes-kaheksas osariigis, võib-olla isegi viies-kuues, mille peale lahing käib, seest ülejäänud 40 pluss osariiki on suhteliselt selge, kes võidavad," rääkis Kaju.

Teisalt oli Trumpi tugevuseks 2016. aastal just suunatud kampaania oma potsentsiaalsetele valijatele, mis töötas väga hästi, märkis Kaju. "Tema oskus ise kõnetada oma valijaid ja energiat kanaliseerida. On mitmeid legendaarseid kampaaniaüritusi, kus tal see väga hästi välja tuli," ütles ta.

Valijate valimatulemist võib lühem ja nõrgem kampaania Kaju hinnangul mõjutada. "Mõlema osapoole, nii demokraatide kui vabariiklaste, valijad on äärmiselt kinnistunud oma kandidaatide külge. Me räägime üksikutest protsentidest, kelle peale lahing käib. Mida mõjutab kampaania, on see, kui palju su enda valijaid välja tuleb; kui palju nad usuvad, et just oluline nüüd ennast kokku võtta ja oma hääl oma kandidaadile anda. Kampaania eesmärk on eelkõige energia tekitamine oma valijaskonnas," lausus Kaju.

Bahovski: teledebatid ei otsusta suurt midagi

Ajalehe Diplomaatia peatoimetaja Erkki Bahovski sõnul ei oma traditsioonilsed kampaaniaüritused, sealhulgas teledebatid, enam sellist mõju valijate eelistustele ning seetõttu ei kaota kumbi kandidaat oma valijate soosingut, isegi kui avalikke kampaaniaüritusi enam ei toimuks.

"Me näeme, et valimiskampaania meediaruum muutub aja jooksul. Teledebatid enam suurt ju midagi ei otsusta. Peale viimast valimisdebatti, ma arvan, et valijad jäid oma soosikule truuks. See, mis töötab, on sotsiaalmeedia. Ka see, kuidas mõlemad parteid suudavad oma valijaid mobiliseerida, seda ka just sotsiaalmeedia kaudu. Klassikalised kampaaniaüriused, sealhulgas ka teledebatid, neil ei ole nii suurt rolli kui varem," rääkis Bahovski.

Bahovski nägi probleemi pigem selles, kas valimised saavad tavapärasel kujul ikkagi toimuda. "Juhul kui president kaotab töö- või teovõime, siis võtab ülesanded üle asepresident, ma ei näe siin suurt probleemi. Probleem on pigem selles, kuidas valimised saada korda, kas valimised sellisel kujul jätkuda. USA põhiseadus ei näe ette muud varianti, kui et valimised peavad toimuma," lausus Bahovski.

Toimetaja: Marko Tooming

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: