Russia Today kaotas Euroopa kohtus vaidluse oma keelamise üle

{{1658923200000 | amCalendar}}
Russia Today logo nutitelefonis ja veebikülg arvutiekraanil.
Russia Today logo nutitelefonis ja veebikülg arvutiekraanil. Autor/allikas: SCANPIX / ZUMAPRESS.com

Venemaa propagandakanal Russia Today (RT) kaotas kolmapäeval Euroopa kohtus vaidluse oma tegevuse keelustamise üle Euroopa Liidus. Venemaa jõudis juba ähvardada lääne meediakanaleid vastumeetmetega.

"Euroopa Üldkohtu suurkoda lükkas tagasi RT France'i taotluse tühistada Euroopa Liidu nõukogu seadusandlikud aktid, mis võeti vastu pärast sõja puhkemist Ukrainas ja millega keelati ajutiselt sellel organisatsioonil sisu edastamine," teatas kohus kolmapäeval.

Kohtunikud toetasid liikmesriikide valitsusjuhtidest koosneva Euroopa Ülemkogu õigust võtta selles valdkonnas vastu piiravaid meetmeid ja lükkasid tagasi Russia Today väited, et keeld piirab tema sõnavabadust.

"RT France'ile kehtestatud sõnavabaduse piirangud, /---/ on proportsionaalsed, kuivõrd need on taotletavate eesmärkide saavutamiseks sobivad ja vajalikud," leidsid kohtunikud oma otsuses. "Kohus leiab ka, et need meetmed ei riku ebaproportsionaalselt RT France'i ettevõtlusvabaduse sisu, kuna need on ajutised ja ümberpööratavad," ütlesid nad.

Kreml teatas, et EL-i kohtu otsus oli "äärmiselt negatiivne" ja et Moskva võtab vastuseks samasugused meetmed lääne meedia vastu.

Kremli pressiesindaja Dmitri Peskov ütles kolmapäeval ajakirjanikele, et kuigi Russia Today ei tohi enam Euroopas töötada, loodab ta, et see leiab oma sõnumite edastamiseks võimaluse.

RT France teatas, et kaebab Euroopa Kohtusse, mis on Euroopa Liidu kõrgeim kohus. Samuti süüdistas RT France'i juht Ksenija Fjodorova kohut poliitilisele survele allumises.

Euroopa Liidu kehtestatud sanktsioonidega peatati kanalite Sputnik ja RT/Russia Today (RT English, RT UK, RT Germany, RT France ja RT Spanish) EL-is toimuvad või EL-ile suunatud ülekanded kuni Ukraina vastu suunatud agressiooni lõpetamiseni ning kuni Venemaa ja sellega seotud meediakanalid lõpetavad EL-i ja selle liikmesriikide vastu suunatud desinformatsiooni edastamise ja teabega manipuleerimise.

Keeld peatab RT ringhäälinguload ning EL-i meediaorganisatsioonidega sõlmitavad load, edastamise ja levitamise kokkulepped.

Eesti: kohtuistung oli pikk ja pingeline

Eesti välisministeeriumi koostatud ülevaate kohaselt on RT meediakanalite võrgustik, mida rahastab Venemaa ja mis on suunatud välisriikidele. RT France alustas Prantsusmaal tegevust 2017. aastal.

Euroopa Liidu Nõukogu täiendas 1. märtsil 2022 sanktsioone, mis on kehtestatud Venemaa destabiliseeriva tegevuse tõttu Ukrainas. Nõukogu keelas mitme Venemaa juhtkonna propagandat levitava meediakanali sisu edastamise ja levitamise Euroopa Liidus. Nõukogu rõhutas, et Venemaa propaganda toetab ja õigustab Ukraina vastast sõjalist agressiooni ning kujutab endast märkimisväärset ja otsest ohtu liidu avalikule korrale ja julgeolekule. Esialgu keelati kuue meediakanali – RT võrgustiku kanalite ja Sputniku – edastamine.

RT France esitas 8. märtsil Üldkohtule hagi, milles palus sanktsiooni tühistamist. RT France'i väitel ületas nõukogu oma pädevust ja rikkus edastamis- ja levitamiskeeluga tema õigusi. Euroopa Liidu Nõukogu toetuseks astusid menetlusse Euroopa Komisjon, Euroopa Liidu välisasjade ja julgeolekupoliitika kõrge esindaja, Prantsusmaa, Belgia, Eesti, Läti, Leedu ja Poola.

"Üldkohus kuulas 10. juunil toimunud pikal ja pingelisel kohtuistungil ära kõigi osaliste seisukohad. Eesti koos teiste liidu idapiiri riikidega selgitas kohtule, kui ränk võib olla propagandat edastavate meediakanalite tegevuse mõju meie ühiskonnale ja Ukraina olukorrale," märkis välisministeerium oma ülevaates.

27. juuli kohtuotsusega jättis Üldkohus RT France'i hagi täies ulatuses rahuldamata. Üldkohus selgitas, et nõukogul on ühise välis- ja julgeolekupoliitika raames vajalike meetmete vastuvõtmisel lai otsustusruum ning selleks, et vastata liidu piiri ääres rahu tõsiselt ohtu seadvale rahvusvahelise õiguse rikkumisele, võib nõukogu ajutiselt keelata ka Venemaa rahastatud meediakanalite sõjalist agressiooni toetava sisu levitamise.

Kuigi propagandameetmeid rakendavate meediakanalite tegevust saab piirata ka iga liikmesriik eraldi, ei ole niisugustel piirangutel ühise välis- ja julgeolekupoliitika eesmärki ja need ei tagaks samu tulemusi. Lisaks leidis kohus, et arvestades seda, et agressorriigi propagandakanalite keeld kehtestati äärmiselt kiireloomulises ja erakorralises sõja puhkemise olukorras, mis halvenes kiiresti, ei pidanud nõukogu enne sanktsiooni kehtestamist RT France'i teavitama ja ära kuulama.

Samuti tuletas kohus meelde, et meedial ja eriti audiovisuaalmeedial on tänapäeva ühiskonnas suur võim ning ajakirjanikel on õigus edastada avalikku huvi pakkuvat teavet tingimusel, et nad tegutsevad heauskselt ja usaldusväärsete ning täpsete faktide alusel. Nõukogu esitatud tõendid RT France'i edastatud sisu kohta näitasid kohtu hinnangul, et RT France toetas enne edastamiskeelu kehtestamist aktiivselt Venemaa poliitikat Ukraina suhtes ja edastas sõjalist agressiooni õigustavat, tasakaalustamata ja eksitavat sisu, mis kujutab endast olulist ja otsest ohtu liidu avalikule korrale ja julgeolekule. Kohus viitas ka kodaniku- ja poliitiliste õiguste rahvusvahelisele paktile, mille kohaselt peab igasugune sõjapropaganda olema seadusega keelatud.

Üldkohtu lahendi peale võib kahe kuu ja kümne päeva jooksul selle teatavakstegemisest esitada üksnes õigusküsimustes apellatsioonkaebuse Euroopa Kohtule.

Toimetaja: Mait Ots

Allikas: Reuters

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: