Tartu plaanib Sõpruse silla loodetust kallima ehitushinnaga leppida
Tartu linnavalitsus soovib edasi minna Sõpruse silla ehitusega valmisoleva projekti järgi ja sõlmida lepingu hankel parima pakkumise teinud AS Trefiga, mis küsis silla remonditööde eest hankel ca 18,37 miljonit eurot ehk ligi kuus miljonit rohkem kui linn algselt ehitustöödeks planeeris.
Veel kuu aega tagasi seisid Tartu linnaisad valiku ees, kas otsida lisaraha ja minna kallinenud Sõpruse silla remondiga edasi või muuta projekti ja rekonstrueerida ainult sild, jättes lähialad uuendamata. Praeguseks on linna koalitsioonis sündinud üksmeel, et silla võiks ikkagi rekonstrueerida olemasoleva projekti järgi ja AS Trefiga leping sõlmida, ütles Tartu abilinnapea Raimond Tamm.
"Ehk siis viia ellu see terviklahendus: Sõpruse sild koos selle lähialaga; erinevad ristmikud, mis Sõpruse silla lähialal paiknevad, pluss ka juurdepääsu teed, mis nende ristmikega seonduvad."
Tref küsib hankel tehtud pakkumise järgi silla rekonstrueerimise eest circa 18,4 miljonit eurot. See on ligi kuus miljonit eurot rohkem, kui Tartu linn ehitustöödeks planeeris. Riigilt lisaraha linn ei saa. Seega on plaan silla ehituse kallinemist katta kolmel viisil – selle aasta investeeringuobjektide ülejääkide arvelt, linna kinnisvara müügist ja mõningate tee-ehitusobjektide edasi lükkamisest, ütles Tamm.
"Sellel aastal ligikaudu 1,5 miljonit eurot on see, mis me plaanime selle aasta eelarvest täiendavalt ette näha Sõpruse silla katteks. Kinnisvara on plaanis müüa suurusjärgus kaks miljonit eurot, mis siis aitaks seda kallinemist katta. Ja ülejäänud osa on n-ö ülejäänud objektide arvelt vähendamine."
Edasi lükkuvate tee-ehitusobjektide nimekiri pole lõplikult otsustatud. Kinnisvarast on plaan aga müüki panna näiteks Fortuuna 1 ja 1A kinnistu. Eeltoodud plaani tutvustab Tamm neljapäeval ka linna volikogule.
Tartu linnavolikokku kuuluv erakonna Eesti Rahvuslased ja Konservatiivid esimehe Silver Kuusiku sõnul on kogu Sõpruse silla ümber toimuv, eelkõige remonditööde kallimaks minemine näide halvast portsessijuhtimisest.
"Volikogu on pandud täna sundviskesse. Me oleme vastu võtnud eelarve oluliselt erinevana sellest, mis täna hanke tulemus on," kommenteeris Kuusik.
Samas Sõpruse silla remondivajaduses ei kahtle Kuusiku sõnul ilmselt keegi. Kuusiku hinnangul on linnas samuti objekte, mille ehitust saab edasi lükata.
"Sõpruse sillal on tavainimese jaoks vajadus olemas, see on igapäevane vajadus, hommikul tööle ja õhtul tagasi oma koju jõudmiseks. Tänases volikogus on ka Gildi 8 võõrandamise arutelud. Küll aga Gildi 8 vahendid planeeritakse sellesama gigantprojekti – SÜKU või Siuru – katteallikaks. Nii et tegelikult valikukohti on, küsimus ongi poliitilises valikus," lausus Kuusik.
Ametliku otsuse hankemenetluse kohta langetab linnavalitsus.
"Täna me volikogu poolt mingit otsust ei oota. Me tahame head diskussiooni pidada ja tutvustada seda plaani, aga täna otsust volikogult ei oota," lisas Tamm.
Kui Trefiga saab sellel aastal leping sõlmitud, lükkub silla eeldatav valmimisaeg 2026. aasta asemel 2027. aastasse.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi