Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Õhuväe ülem NATO sõjalennuki transponderist: Venemaa väide ei vasta tõele

Ämaris paiknevad Taani hävitajad F-16 patrullivad NATO missiooni raames Balti õhuruumi.
Ämaris paiknevad Taani hävitajad F-16 patrullivad NATO missiooni raames Balti õhuruumi. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Eesti õhuväe ülem kolonel Jaak Tarien kinnitas, et vastupidiselt Venemaa väidetule on NATO sõjalennukitel rahuajal alati tuvastusseadmed sisse lülitatud, küll aga lendavad väljalülitatud tuvastamiseadmetega Vene sõjaväelennukid.

Euroopa Lennuohutusamet teatas, et koostööst keelduvad sõjalennukid on üha suuremaks ohuks tsiviillennundusele, vahendasid ERR-i raadiouudised.

Amet täpsustas, et viimastel aastatel on ohtlike olukordade arv kasvanud märkimisväärselt eriti just Läänemere kohal. Lennuliiklusteenistuse teatel pole Eesti õhuruumis ja selle vahetus läheduses ühtegi ohtlikku vahejuhtumit õnneks veel olnud.

Euroopa Lennuohutusameti sõnul ei teavita paljud sõjalennukid oma lennuplaanidest, ei suhtle lennujuhtidega ning nende tuvastusseadmed on sageli välja lülitatud. Amet ei maini ülevaates riikide nimesid, kuid uudisteagentuuri AFP ajakirjanikuga vestelnud allikate sõnul peetakse silmas eelkõige Venemaa sõjalennukeid.

Eesti õhuväe ülem kolonel Jaak Tarieni sõnul on Vene sõjalennukid aktiivsemad siis, kui NATO peab siinkandis sõjaväeõppusi.

"Kõige kõrgem, mis me nägime, oli ta ikkagi möödunud kevadsuvel, eelmisel aastal ehk 2014 mai-juuni. Siis, kui Eestis oli alustatud õhuturvet, käisid muud õppused, siis oli see vastuseks NATO kõrgendatud kohalolekule või mitte, aga Venemaa tunduvalt tõstis oma lendude intensiivsust," rääkis Tarien. Samas ei saa tema sõnul öelda, et igapäevaselt oleks väga intensiivne lennutegevus.

Eesti Lennuliiklusteenistuse AS-i lennujuhtimise osakonna juhataja asetäitja Alver Ellen kinnitas, et Vene sõjalennukid tekitavad küll asjatut segadust, kuid ohtlikke olukordi pole Eesti õhuruumis õnneks tekkinud.

"Need juhtumid, millele siin on viidatud, tõenäoliselt ei ole toimunud Tallinna lennujuhtimiskeskuse poolt kontrollitud õhuruumi osas, sest nendele viidetele põhinedes ei saa küll öelda, et need oleksid meiega kuidagi seotud olnud," lausus Ellen.

Elleni sõnul üldjuhul probleeme ei esine, vaid need on äärmuslikud olukorrad. "Lennureisijad võivad olla rahulikud. Me tagame ohutuse nii hästi, kui see on võimalik, ja üldjuhul meil on olemas adekvaatne informatsioon selle kohta, et keegi lendab selles piirkonnas veel," kinnitas Ellen. Kui seda infot ei saada ka naabruses olevatelt lennujuhtimisüksustelt, siis on Eestis selleks olemas õhusuveräänsuskeskus, kes neid samuti vajadusel informeerib.

Mõned päevad tagasi toimus intsident Läänemere lõunaosas, kus Venemaa hävitaja lähenes ohtlikult USA luurelennukile. Venemaa kaitseministeerium väitis, et ameeriklaste lennukil olid tuvastusseadmed välja lülitatud. Eesti õhuväe ülema kinnitusel ei vasta Venemaa väide aga tõele.

"Transponder oli kindlasti sisse lülitatud, me teame seda täpselt. Jah, Vene lennuk lendas talle lähedale," toonitas Jaak Tarien.

Sellist agressiivset käitumist on Tarieni sõnul rahvusvaheliste vete kohal näha. "Eriti ohtlik on muidugi suuremale lennukile lähedale lendamine. Suurem lennuk ei ole nii manööverdusvõimeline, et seal tekkis tõenäoliselt väga ohtlik olukord," nentis Tarien. Tarien ütles, et saab kinnitada, et NATO sõjalennukid ei lenda kunagi väljalülitatud transponderitega.

Toimetaja: Liis Velsker

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: