Saaremaa uurib Läti laevaliini taasavamise võimalikkust
Nii saarlased kui lätlased igatsevad taga aega, kui Ventspilsi ja Mõntu vahel sõitis suviti parvlaev. Nelja aastaga reisis üle Liivi lahe ligi 60 000 inimest, kellest umbes kaks kolmandikku olid välisturistid. Saarlaste algatusel uuritakse praegu, kuidas saaks liini hiljemalt ülejärgmise aasta suveks taaskäivitada.
Aasta siis oli 2005, kui Saaremaalt Mõntu sadamast Ventspilsi sadamasse Lätti tegi oma esimese reisi Saaremaa Laevakompaniile kuuluv parvlaev Scania. Nii suutis SLK tütarettevõte SSC Ferries vaatamata kahjumile teenindada liini neli suvehooaega. Siis tuli lõpp, aga see laevaliin on siiamaani paljude turistide mälus alles.
"Ligi kümme aastat tagasi see liin viimati sõitis ja siiani tuleb meil siin inimesi üle leti küsima, et nad lähevad nüüd Mõntusse, et mis kell see laev läheb. Sakslased kasutasid seda palju ja praegu ka veel messidel küsitakse," rääkis turismispetsialist Kati Aus "Aktuaalsele kaamerale".
Juba kaks aastat tagasi hakati taas otsima võimalusi, et kuidas saaks kahe riigi vahelist laevaliini uuesti käivitada. Siis lausa loodeti, et 2017. aasta suvel võiks ühendus juba toimida, aga paraku pole selleni ikka veel jõutud.
Saarlaste initsiatiivil on nüüd käimas uuring, kuivõrd majanduslikult kasulik ja kasumlik saaks laevaliin nüüd, kümme aastat hiljem olla.
"See, et see liin peaks tulema Saaremaalt kas siis Ventspilsi või Riiga, selle kohta ei ole ma ühtegi vastuväidet kelleltki kuulnud. Pigem on küsimus selles, et mis kujul ja kuidas ta peaks olema korraldatud. Selles osas on küll erinevaid arvamusi. Kes sooviks pigem kiirliini, kus saaks ainult reisijaid vedada, kes sooviks pigem, et oleks võimalik ka autotranspordiga sõita," kirjeldas Saaremaa vallavanem Madis Kallas.
Uuringu läbiviija Saarte koostöökogu saatis 21 laevafirmale nii Eestisse kui piiri taha küsimuse, kas ollakse valmis Saaremaa ja Läti vahet sõitma. Esialgu saadi vastused neljalt firmalt, kes olid huvitatud liini käivitamisest.
"Loomulikult on seda ühendust vaja, sest Lätil endal pole saari, aga Eesti on ju saarte poolest rikas. Seal pole ju ainult Saaremaa, vaid ka palju teisi saari. Usun, et iga uus sihtkoht ja reisimisvõimalus on turismi arengule kasuks," põhjendas liini vajalikkust Riia turismiarengubüroo juhatuse esimees Vita Jermolovica.
"Uuring peab välja selgitama ka selle, mismoodi on seda võimalik doteerida. Missugused piirangud on võimalikule riigiabi kaasusele ehk kas omavalitsus või riik saab seda kuidagi toetada," lisas Saaremaa vallavanem.
Uuring laevaliini võimalikkusest peaks valmima veebruari lõpuks.
Samas on aga valitsus juba selle aasta riigieelarvest eraldanud erakätes oleva Mõntu sadama süvendustöödeks ja kaldarambi paigaldamiseks 400 000 eurot.
Toimetaja: Merilin Pärli