Saksa autotootjad testisid väidetavalt heitgaase inimeste ja ahvide peal
Saksa valitsus mõistis hukka autotootjate eksperimendid, mille käigus inimesed ja ahvid pidid väidetavalt heitgaase sisse hingama.
Saksa meedia teatas, et tervisemõju uuringuid viis läbi organisatsioon EUGT, mida rahastavad Volkswagen, Daimler ja BMW, vahendas BBC.
Autotootjad saatsid EUGT, mis tähistab Euroopa transpordisektori keskkonna ja tervise uuringute gruppi, eelmisel aastal laiali.
Valitsus nõudis testide kohta täpsemaid detaile, öeldes, et sellised testid ei ole õigustatud.
"Need testid ahvide või isegi inimeste peal ei ole eetiliselt mingil moel õigustatud," ütles kantsler Angela Merkeli pressiesindaja Steffen Seibert.
Keskkonnaminister Barbara Hendricks nimetas eksperimente jälestusväärseteks. Tema sõnul on šokeeriv, et teadlased olid nõus neid üldse läbi viima.
Sotsiaaldemokraat Stephan Weil, kes on Volkswageni nõukogu liige, nimetas teste absurdseteks ja jälestusväärseteks. "Lobitöö ei ole selliste testide jaoks mingi vabandus," ütles ta.
Ka Daimler mõistis testid hukka. "Me oleme šokeeritud [EUGT] uuringute ulatusest ja nende rakendamisest. Me mõistame need eksperimendid hukka," teatas ettevõte, kes toodab Mercedes-Benz autosid.
Volkswagen kommenteeris Twitteris, et distantseerib end selgelt loomade kuritarvitamisest. "Me teame, et EUGT kasutatud teaduslikud meetodid olid valed ja vabandame siiralt selle eest," lisas ettevõte.
Volkswageni nõukogu teatas, et viib läbi põhjaliku uurimise ja nimetas eksperimente arusaamatuteks.
New York Times teatas eelmise nädala neljapäeval, et EUGT testide eesmärk oli astuda vastu Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) 2012. aasta otsusele lisada diislikütuse heitgaasid kantserogeenide hulka. Diislikütuste heitgaasid sisaldavad mürgiseid lämmastikoksiide.
Leht kirjutas, et 2014. aastal testis EUGT kümne ahvi peal erinevate diiselautode, sealhulgas Volkswagen Beetle'i heitgaase. Testimine toimus New Mexicos Albuquerque laboris.
Möödunud nädalavahetusel teatasid Stuttgarter Zeitung ja SWR raadio, et ühes teises EUGT eksperimendis pidid diislikütuse heitgaase sisse hingama 19 meest ja kuus naist. Inimesed pidid sisse hingama heitgaaside erinevaid kontsentratsioone. Need testid toimusid mitme kuu vältel Saksamaal Aachenis. Saksa meedia andmeil avalikustati eksperimendid 2016. aastal.
Samal ajal vaidlesid autotootjad, et kaasaegne tehnoloogia on vähendanud diiselautode saastet ohutule tasemele. Samas on Volkswagen mässitud skandaali, mille kohaselt kasutas Volkswagen tarkvara, mis esitas diiselautode heitgaaside andmeid tegelikust väiksemana. 2015. aastal tunnistas Volkswagen, et paigutas USA-s autodele sellised seadmed.
Saksa autospetsialisti Ferdinand Dudenhöfferi viimane uuring näitab, et diiselautode tekitatud saastetase on kümnes Saksamaa linnas endiselt liiga kõrge ja seetõttu võidakse diiselautod kõige saastatumates piirkondades ära keelata juhul, kui mootoreid edasi ei arendata.
Tema uuringu kohaselt ei ole tarkvarauuendused probleemi kõrvaldamiseks piisavad. Tõsiseimate saasteprobleemidega linnade hulgas on München, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf ja Köln.
Toimetaja: Merili Nael