Soovimatu lisa vägisi kaasa: uusarenduses ei pääse parkimiskoha ostust
Kuivõrd Talllinna linn uusarenduste rajamiseks detailplaneeringuid ilma parkimiskohtadeta ära ei kinnita, on arendajad hakanud planeeringus kohustuslikke parkimiskohti korteriostjatele ilma loobumisvõimaluseta lisatasu eest kaasa müüma. Seejuures on parkimiskohtade ja panipaikade ruutmeetrihinnad sageli kallimad kui ostetaval korteril endal.
Tallinna kesklinna ja Kalamaja arenduste reklaamtekst kiidab enamasti südalinna ja vanalinna lähedust. "Kümne minutiga jala kesklinna", "viis minutit trammisõitu" jms lubadustega müüakse inimestele uusarenduste südalinnalähedust. Paljud eelistavadki maksta kesklinnakorteri eest rohkem, et pääseda vajadusest isikliku sõiduki järele, sest kõik on niigi käe-jala juures.
Ometi selgub lähemal tutvumisel üha sagedamini, et korterit uusarendusse ilma parkimiskohata osta ei saagi. Enamasti juhtub nii just "paberil" ostetavate arenduste puhul. Seejuures ei sisaldu parkimiskoht mitte korteri hinnas, vaid on eraldi maksumusega ning selle hind ruutmeetritesse ümber arvutatuna tuleb teinekord kallimgi kui soetataval korteril. Samamoodi müüb arendaja kohustuslikuna sageli kaasa ka korterist eraldi asetseva panipaiga.
Näiteks Pirital küsitakse ühe uusarenduse parkimiskoha eest 20 000 eurot ja Rocca al Mares teise uusarenduse kolmeruutmeetrise panipaiga eest 4500 eurot.
Arendaja: maa alla ongi kallim ehitada
Ka Vana-Kalamaja tänaval müüdavas uues kortermajas ei saa korterit ilma panipaiga ja parkimiskohata osta.
Panipaik seejuures sisaldub korteri hinnas ja selle saab nö tasuta kaasa. Ent maa-aluse parkimiskoha eest tuleb välja käia 25 000 eurot. Suuremat korterit ostes müüakse vägisi kaasa lausa kaks parkimiskohta, hinnaks 50 000 eurot, kuigi Kalamaja paikneb tasuta parkimise tsoonis, nii et maja ees saaks parkida ka tasuta. Seejuures maksab esimesel korrusel paiknev 99-ruutmeetrine korter ise 244 000 eurot ehk 2460 eurot/ruutmeeter. Kokku peab inimene seega parkimiskohtadega korteri eest käima välja 294 000 eurot.
Vana-Kalamaja Kodu nimelise uusarenduse maakler Alger Grünstam tunnistab ERR-ile, et paljud huvilised on just selle korteriga kaasneva kuluka sundostu tõttu korteri ostmata jätnud.
"Loobumisõigust kahjuks ei ole," vabandab ta sundostu ja selgitab, et parkimiskoha hind tuleneb ehituslikust hinnast ning õhku sinna lisatud ei ole, pigem vastupidi - tegelikult olevat nende rajamise hind isegi veidi kulukam olnud.
"Ei ole mõtet moonutada parkimise hinda. Maa alla minek on üldjuhul kallis. Seal on ju täiesti omaette tuletõkkesektsioon kõigile nõudmistele vastavalt tehtud. Ventilatsioonid, kütted – garaažis on soe, see on ventileeritud, seal saab ka riidest asju hoida," loetleb maakler maa-aluse garaaži hüvesid.
"Maa alla on kallim ehitada kui maa peale. Keldri ehitamine on kallim, arvesse tuleb võtta kõik hüdroisolatsiooni arvutused – tehnilisi detaile on väga palju, mis maksavad reaalselt raha. Vaadake kogupilti. See hind ei ole õhust võetud, me ei ole kuidagi bluffinud," kinnitab Grünstam.
Maakler ütleb, et arendaja plaanis esiotsa kortereid parkimiskohtadest eraldi müüa, ent kuna korteriomandid tuli varem seada, kui reaalselt müümiseks läks, sai arendaja linnalt juhised parkimiskohad korteritega ära siduda, et neid ei saaks eraldi turustada.
Kuivõrd parkimiskohad on kinnistatud korteriomandi juurde, on neid eraldi müüa peaaegu võimatu. Seetõttu pakub Grünstam lahenduseks seada naabrite vahel näiteks eraldi kasutuskord, kui ühel on garaažikoht üle ja teisel puudu.
Maakler prognoosib, et kuivõrd autostumine Tallinnas üksnes jätkub, ent tänavad muutuvad pigem autovabaks, läheb neil, kel õnnestub praegu korter kesklinnas ilma parkimiskohata soetada, tulevikus keeruliseks sellise korteri edasimüümine.
"Kui kõik elanikud end tänava äärde üritaks panna, oleks päris kole vaatepilt. Aga ärme vaata ainult tänast päeva. Tuevikus neid parkimiskohti tänaval enam ei ole," on Grünstam kindel.
Toimetaja: Merilin Pärli